۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۷۳۷۶۱۹
آیت الله اعرافی:

پرونده حقوق بشر غربی‌ها تاریک است/ هیچ انسان منصفی نمی‌تواند در غدیر تردید کند

پرونده حقوق بشر غربی‌ها تاریک است/ هیچ انسان منصفی نمی‌تواند در غدیر تردید کند
امام جمعه قم با تأکید بر اینکه پرونده حقوق بشر غربی‌ها تاریک است و باید خود را اصلاح کنند تصریح کرد: برای امت اسلام قابل قبول نیست که دولت سوئد از آتش زدن قرآن حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های نماز این هفته که در مصلی قدس برگزار شد، با تبریک عید بزرگ غدیرخم و دعوت مردم به تقوای الهی اظهار داشت: غدیر خم عید بزرگ الهی چشمه جوشان خداوند و رود خروشان معارف الهی و دریای مواج فیوضات الهی است و برای این روز ده ها صفت برشمرده شده است.

وی افزود: غدیر بزرگ بود؛ چون در آن روز آخرین موضع رسول خدا(ص) در اعلام ولایت و امامت تبیین شده و موضع صریح پیامبر گرامی اسلام اعلام شد و در آن روز به صورت آشکار و شفاف، نصب امام، ولی و خلیفه خدا انجام شد.

امام جمعه قم با بیان این که داستان غدیر از چنان شکوه و عظمتی برخوردار است که گوشه‌های مهمی از آن در کتاب شریف الغدیر مرحوم علامه امینی توضیح داده شده است، بیان داشت: گوشه ای از درخشش غدیر در ۱۱ جلد کتاب الغدیر علامه امینی آورده شده است و در این کتاب برای روایت این واقعه، در نسل اول ۱۱۰ صحابی، نسل دوم ۸۴ تابعیین و ۳۶۰ عالم و مورخ سنی و شیعه شمرده شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که غدیر، داستان معمولی نبوده و قصه متواتری است که بیش از ۱۰۰ شاعر بزرگ واقعه غدیر را با شعر و ادب منعکس کرده اند بیان داشت: غدیر داستانی عادی و معمولی نیست؛ بلکه یک قصه متواتر است که هیچ انسان منصفی نمی‌تواند با این اعداد و ارقام مواجه شده و در وقوع حادثه بزرگ غدیر تردید کند.

امام جمعه قم افزود: حدیث غدیر و معنای آن متواتر بوده و صراحت دارد و این داستان با داستان‌های متعددی که رسول گرامی اسلام به حضرت علی(ع) اشاره می‌کردند تفاوت دارد؛ چراکه این داستان در اواخر عمر حضرت رسول (ص) رقم خورده و از لحاظ موقعیت و شرایط بسیار متفاوت است.

موانع درخشش غدیر

آیت الله اعرافی با بیان این که اعلام رسمی ولایت امیرالمومنین(ع) توسط رسول خدا(ص) با موانعی مواجه شد؛ اما با این وجود واقعه غدیر باقی ماند، اظهار داشت: هرچند واقعه غدیر در بستر عادی تاریخ رخ نداد و رسول گرامی اسلام با موانعی مواجه شد؛ اما با وجود این موانع واقعه غدیر ماندگار شد و در هر قطعه‌ای از زمان با شکوه بیشتر می‌درخشد.

امام جمعه قم در ادامه به موانع در پیش روی پیامبر اسلام در مسئله غدیر پرداخت و بیان داشت: یکی از موانع این بود که به دلایل واهی، یک قرن بعد از رسول خدا(ص) نقل حدیث پیامبر ممنوع شد و نقل کنندگان احادیث رسول خدا(ص) را به زندان انداخته و کتاب‌ها را سوزاندند.

آیت الله اعرافی افزود: دومین مانع این بود که بیش از صد سال بیان فضایل امیرالمومنین(ع) ممنوع شد و بخش نامه‌هایی از خلفا پخش ‌شد که از خاندان پیامبر و فضایل آن‌ها چیزی نگویید و همچنین در بالای منابر امیرالمومنین(ع) را لعن و دشنام می‌دادند.

امام جمعه قم یکی دیگر از موانع را جعل احادیث بسیار دانست که بخش عمده‌ای از جوامع اسلامی را در چندین قرن در برگرفت و تلاش شد تا داستان غدیر زیر ابرها رفته و پوشانده شود؛ اما با این همه موانع هنوز نیز غدیر می درخشد و زنده است و ما معتقد هستیم که غدیر و عاشورا به رغم موانع بزرگ ماندند تا راهنمای ما باشند.

ضرورت دقت در برنامه هفتم توسعه

آیت‌الله اعرافی با اشاره به برنامه هفتم و ضرورت دقت برای تدوین برنامه راه گشا و گرهگشا برای پنج سال آینده کشور، اظهار داشت: متاسفانه نحوه اجرایی شدن برنامه های گذشته نشان می دهد که تحقق این برنامه‌ها کمتر از ۵۰ درصد است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر توجه ویژه دولت به معیشت مردم ابراز کرد: لازم است موضوعاتی همچون اشتغال، ازدواج، مسکن، بانوان و جمعیت در برنامه هفتم به درستی پیش بینی شده به این موضوعات به صورت واقع بینانه و جدی توجه شود.

وی در ادامه با اشاره به این که آینده کشور به تامین امکانات لازم برای استعدادهای برجسته و نخبگان و جوانان دانشمندان پیوست خورده است افزود: نباید بخش فرهنگ، علم و نخبگان را فراموش کنیم؛ چراکه آینده کشور به فرهنگ ایمانی و انقلاب وابسته بوده و آینده کشور به پیشرفت و علم و فناوری گرده خورده است.

امام جمعه قم خطاب به دولت آلبانی بیان داشت: شما به گذشته نظام اسلامی در بالکان توجه کنید، وقتی بوسنی در ظلم و ستم بود، ما برای استقلال مردم و عظمت مسلمانان بالکان شهید دادیم و به نام جامعه المصطفی علم، فرهنگ و ارزش های معنوی را ارائه کرده و کنار بوسنی برای نجات آن‌ها ایستادیم.

آیت الله اعرافی افزود: شما اما به جای این همه خدمتی که نظام اسلامی کرد به حرف آمریکایی ها و اسرائیل گوش داده و به منافقین جا دادید و نتیجه آن این شد که این منافقین خونخوار به جان شما افتادند و شما اقدام خوبی انجام دادید که برگشتید.

امام جمعه قم خطاب به دولت فرانسه اظهارداشت: شما خیانت زیادی کردید، دشمنان ایران و اسلام را پناه دادید؛ از این راه غلط برگردید، ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران اهل عقل و منطق بوده و با حساب و کتاب عمل می کنند، هم مظلوم و هم مقتدر هستند و از اقتدار ملت ایران بترسید؛ زیرا به فضل خدا حقوق خود را در همه عالم احیا می کند.

آیت الله اعرافی افزود: دولت فرانسه با مسلمانان، مستضعفان و مهاجرانش به خوبی رفتار نکرده است و پرونده حقوق بشر فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی تاریک است و باید خود را اصلاح کنند و برای امت اسلام قابل قبول نیست که دولت سوئد از آتش زدن قرآن حمایت می‌کند.

امام جمعه قم با اشاره به عضویت ایران در شانگ‌های، نگاه و رویکرد دولت در تقویت روابط با شرق و تعمیق روابط و ارتباطات را راهبرد صحیح و درستی عنوان کرد که لازم است این مسیر ادامه داده شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت رعایت حجاب در جامعه اسلامی و همکاری قوای سه گانه در تقنین و اجرای قوانین حجاب بیان داشت: دستگاه مقننه باید حریم حجاب را حفظ کنند و باید حجاب از سوی دولت، مردم و مسئولین اعتباری افزون تر پیدا کرده و هر کس به وظیفه ایمانی و قانونی خود عمل کند.

ارسال نظرات