۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۷۴۲۰۲۳

روایت بیمارستانی که پزشکان نذر آن می‌کنند

روایت بیمارستانی که پزشکان نذر آن می‌کنند
رئیس بیمارستان امام حسین(ع) با بیان اینکه این بیمارستان از مهمترین مراکز آموزشی و درمانی است، گفت:‌خیرین به نام مبارک این بیمارستان حساس هستند و حتی پزشکان نذر خود را در این بیمارستان هزینه می‌کنند.

وارد خیابان نظام آباد سابق و شهید مدنی کنونی که می‌شوی، از هرکه سراغ بیمارستان امام حسین (ع) را بگیری دقیق تو را به سمت آن هدایت می‌کند. بیمارستانی با شکل و شمایل عظیم خود که حالا چهار دهه است بیماران مختلف پایتخت و حتی شهرهای دوردست کشور را پذیراست و متخصصان مختلف پزشکی کار درمان بیماران را انجام می‌دهند. نام مبارک بیمارستان مورد توجه پزشکان و خیرین قرار دارد و بسیاری با عشق به این نام مقدس در این بیمارستان خدمت می‌کنند.

برای آشنایی با خدمات ارائه شده در این بیمارستان با دکتر «علیرضا منافی راثی، متخصص ارتوپدی، فوق تخصص جراحی هیپ و لگن و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که اکنون نزدیک به چهار سال ریاست بیمارستان را عهده دار است همکلام می‌شویم تا در جریان چگونگی فعالیت این مرکز آموزشی درمانی قرار گیریم.

 بچه این بیمارستان هستم و خیلی دوستش دارم

آقای دکتر! در ابتدای گفت‌وگو از زمان آغاز به کار خود در بیمارستان امام حسین(ع)  برایمان بگویید.

از ابتدای فعالیت دوره دستیاری را در همین بیمارستان شروع کردم و به نوعی بچه این بیمارستان هستم و خیلی دوستش دارم. بیمارستان مهمی است و واقعا خاص است؛ به دلیل اینکه تقریبا بزرگترین بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و به طور کامل تمام سرویس‌های پزشکی مهم را دارد. حدود 622 تخت مصوب دارد و بخش‌های جراحی به صورت کامل است و شامل ارتوپدی، جراحی اعصاب ، جراحی عمومی، فک و صورت، تروما و تصادفات را کامل پوشش می‌دهد و بخش‌های داخلی کامل است. بخش آنکلوژی و روانپزشکی نیز از جمله بخش‌های دیگر است و به عبارتی بیمارستان کامل کامل است. تقریبا می‌توان گفت موقعیت مکانی نیز منطقه خاصی است که در جنوب شرق تهران بیمارستانی با این خصوصیت جنرال نادر است و حجم مراجعت خیلی بالاست.

بیمارستان امام حسین 2.5 میلیون نفر را تحت پوشش دارد

شاید بتوان گفت جمعیت تحت پوشش بیمارستان را اگر حدودا تخمین بزنیم با توجه به اینکه ارجاعاتی از سراسر کشور دارد، حدود 2 تا 2.5 میلیون نفر را تحت پوشش دارد. خدمات فوق تخصصی است و خوشبختانه اساتیدی که مشغول هستند اکثر از اساتید به نام رشته خود هستند. مشکل بزرگ بیمارستان امام حسین(ع) این است که حجم و میزان مراجعین گاها از ظرفیت‌های بیمارستان بالاتر است و تنها چالش پیشرواست.

چه خدمات خاصی در این بیمارستان ارائه می‌شود که مثلا می‌توان گفت در بخش سرطان یا روانپزشکی پیشتاز بوده یا جزو بیمارستان‌های خاص هستید؟

همه خدمات ما رشته‌های خاص است. تمام جراحی‌های مهم و تومورهای پیچیده و  ستون فقرات بسیار بروز انجام می‌شود. در حوزه ارتوپدی تقریبا مرکز جراحی‌های ترومای کشور هستیم.در جراحی عمومی در سرطانهای جراحی عمومی و جراحی لاپاراسکوپی در حال آموزش و درمان هستیم.

در حوزه آنکلوژی مرکز ما امکانات شتاب دهنده خوبی دارد که در کنار اساتید مجرب فعالیت دارد و پیشرفته ترین دستگاه رادیوتراپی جهان را یکسال و نیم پیش افتتاح کردیم.

در حوزه روانپزشکی مجموعه جدایی است که اساتید ما اساتید به نام این رشته هستند. در مجموع در تمامی رشته‌ها بروز ترین و کامل ترین پکیج درمانی را به بیماران تقدیم می‌کنیم، اما چالش مراجعه زیاد را داریم.

مراجعه روزانه 900 بیمار به اورژانس

روزانه چه تعداد بیمار اورژانس مراجعه می‌کنند و چه تعداد بستری می‌شوند؟

مراجعه روزانه به درمانگاه حدود 900 بیمار، مراجعه روزانه به اورژانس حدود 350 تا 400 بیمار است؛ ضمن اینکه روزانه 100 تا  150 بیمار بستری می‌شوند.تقریبا هر روزمان را با 30-40 دستور بستری که در آن زمان تخت نداریم آغاز می‌کنیم؛البته ما حتما بیماران را تا ظهر بستری می‌کنیم و روزانه به طور میانگین 120 بیمار ترخیصی داریم. این نشان دهنده حجم بالای مراجعات به این بیمارستان است. ما اجازه نمی‌دهیم بیمار در اورژانس بماند و حتما بستری می‌کنیم. در دوران کرونا نیز این بیمارستان جزو چند بیمارستان اول پذیرش کرونا بود. دسترسی اتوبان امام علی (ع) و شهید صیاد شیرازی باعث شده دسترسی به این بیمارستان راحت باشد.

 چه تعداد هیات علمی در این بیمارستان فعالیت دارند؟

تقریبا 150 نفر، اعضای هیات علمی ما هستند که این پزشکان در رشته‌های مختلف به صورت رسمی و پیمانی مشغول به کار هستند. دستیاران مختلفی نیز مشغول به کار هستند؛البته یکسری به صورت محدود نیروی درمانی داریم اما اکثر پزشکان این بیمارستان هیات علمی هستند.

آقای دکتر! با توجه به اینکه این بیمارستان از امکانات درمانی خوبی برخوردار است از استان‌های دیگر هم بیماران مراجعه دارند؟

بله، تقریبا در اورژانس ما در 24 ساعت حداقل 10 تا 15 بیمار را به صورت ارجاعی از استانهای دیگر داریم؛ البته از داخل استان تهران تعداد بیماران بیشتر است.از استانهای شمالی و چند استان جنوبی مانند لرستان، چهار محال بختیاری و ... بیماران متعددی داریم که معمولا به خاطر بروز تصادف هستند که نیاز به خدمات فوق تخصص دارند پذیرش می‌کنیم.

از کشورهای دیگر هم بیمار مراجعه کننده دارید؟

الان پذیرش تعدادی از بیماران را داریم اما در این خصوص برنامه‌ای برای آینده داریم و در پایان امسال این کار را به صورت کلاسیک و مکانیزه انجام می‌دهیم. الان به این صورت است که پزشکی بیماری را بستری می‌کند اما به دنبال ایجاد آن به شکل کلاسیک هستیم و دستورالعملی تهیه شده است تا راه اندازی شود؛ ضمن اینکه ظرفیت لازم در این بیمارستان وجود دارد. 

دو سوم بیمارستان درگیر کرونا شد

دوران کرونا از جمله دورانهای پرکار مراکز درمانی کشور بود؛ از این دوران تعریف کنید.

دوران خیلی سختی بود و دو سوم بیمارستان درگیر کرونا شد و اقدامات سرپایی تقریبا قطع شد و آنقدر حجم مراجعات زیاد بود که با کمک بنیاد برکت 30 تخت به شکل داخل کانکس و صحرایی در داخل حیاط بیمارستان ایجاد کردیم و تا فشار را کنترل کنیم.دوران خیلی سخت و حماسی بود. بیمارستان امام حسین(ع) بسیار موفق عمل کرد و تعداد بستری بالا و تعداد مرگ و میر پایین تر از استاندارد جهانی داشتیم. تنها اشکال این بود که خدمات غیر اورژانس غیر کرونایی خیلی ضعیف شده بود. 

وجه تمایز ما در حیطه تصادفات و تروماست

اگر بخواهید به عنوان رئیس بیمارستان وجه تمایز این بیمارستان را بیان کنید چه توضیحی دارید؟

وجه تمایز ما در حیطه تصادفات و تروماست؛ از نظر حجم مراجعان تروما بسیار شاخص هستیم؛ ضمن اینکه در بحث درمان سرطان وضعیت خیلی خوبی داریم.ضریب اشتغال تخت بیمارستان بیش از 98 درصد است.

ساخت مرکز جامع کلینیک‌های تخصصی

چه تعداد درمانگاه دارید و سیستم پذیرش بیماران چگونه است؟

در تمام رشته‌ها درمانگاه ما فعالیت دارد.سیستم نوبت دهی بیمارستان الکترونیکی است؛البته نوبت دهی تلفنی و حضوری نیز داریم و 10 درصد جذب بیمار را به صورت حضوری انجام می‌دهیم.

بیماران بستری در روز ترخیص خود، زمان مراجعه به درمانگاهشان مشخص می‌شود. یکی از نقاط ضعف بیمارستان ما محل درمانگاه است که از نظر فیزیکی فضای ما محدود است؛ به همین دلیل ساخت ساختمانی با عنوان کلینیک ویژه از 5 سال پیش کلید خورد. مدتی تعطیل شده بود اما مجدد با کمک خیرین توانستیم ساخت آن را استارت بزنیم.

بسیار پروژه حیاتی است و کل کلینیک‌های بیمارستان به این ساختمان منتقل می‌شود.100 تخت بستری و 10 اتاق عمل دارد و ظرفیت خوبی اضافه می‌شود.مهمترین کار، کلینیک‌های بیمارستان است که امیدواریم نیمه شعبان امسال فاز یک که همان کلینیکها است را افتتاح کنیم. پروژه توسط دولت و خیرین اجرا می‌شود که 70 درصد هزینه را خیرین و 30 درصد را دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌دهد.

خدمات حوزه درمان ناباروی رایگان ارائه می‌شود

در حوزه ناباروی در بیمارستان امام حسین(ع) چه خدماتی به بیماران ارائه می‌شود؟

در حوزه ناباروی همیشه به شکل غیر متمرکز فعالیت خود را داشته‌ایم؛البته از سال گذشته توانستیم مرکز درمانی ناباروی سطح 2 و 3 را افتتاح کنیم؛ به طوری که در روز اول افتتاح مرکز، 50 نفر مراجعه کننده داشتیم!الان در ماه چهارم فعالیت این مرکز قرار داریم.البته قبلا هم در حوزه ناباروی فعالیت داشتیم. اولین بارداری یک نابارور را جشن گرفتیم و آمار مراجعات بالاتر می‌رود.خدمات حوزه درمان ناباروی رایگان ارائه می‌شود. زایمان بی درد نیز در بیمارستان انجام می‌شود؛ حتی برای افراد اتباع که مشکل بیمه دارند از محل یارانه‌های بیمارستان زایمان رایگان انجام می‌شود.

بیمار بی پول را هم پذیرش می‌کنیم

آقای دکتر! اگر بیماری برای درمان مراجعه کند اما توان پرداخت هزینه را نداشته باشد پذیرش می‌شود؟

بله، امکان ندارد پذیرش نشود. در بخش الکتیو نیز بیشتر مردم بیمه هستند و پرداختی مردم بین 6 تا 10 درصداست.آن قسمت که تحت پوشش بیمه نیست ازطریق یارانه پرداختی به بیمارستان تامین می‌شود.

البته مشکل مالی زیادی داریم؛ با توجه به اینکه عدم به موقع پرداخت بیمه‌ها کمر بیمارستان را شکسته است اما اجازه وارد شدن فشار به مردم را نمی‌دهیم. پرداختی بیماران در این بیمارستان خارج از 10 درصد نخواهد شد. یکسری اعمال جراحی گران قیمت است و مثلا برای یک بیمار 20 میلیون تومان هزینه می‌شود که با توجه به وضع مردم این کار انجام می شود. البته عمل‌های زیبایی  تحت پوشش بیمه نیست.

خیرین به اسم بیمارستان حساس هستند

واحد مددکاری بیمارستان چگونه فعالیت می‌کند؟

از منابع مختلف جذب هزینه می‌کنیم؛ مثلا فرد خیری داریم که ماهانه 150 میلیون تومان به محل خیریه بیمارستان واریز می‌کند.برخی افراد همان 6 درصد هزینه را هم ندارند، اما ما بیمار را ترخیص می‌کنیم.

حُسن بیمارستان امام حسین(ع) این است که بیشتر اساتید برای همین جا بوده‌اند. عاشق اینجا هستیم. البته مشکل مالی اکثر افراد در همان روز ترخیص رفع می‌شود و منبع مددکاری نیز خیرین هستند. مجمع خیرین بیماران و بیمارستان امام حسین (ع) ثبت شده و صاحب حساب خیری رسمی شدیم.استقبال مردم خیلی بیشتر شد. هرکس که نذری دارد؛ حتی اساتید خود بیمارستان، به این حساب پرداخت می‌کنند و حساب رسمی است و جدا از مدیریت بیمارستان است و هیات مدیره مخصوص خود دارد. واقعا در حیطه تجهیزات و ساخت و ساز در دوسال اخیر انقلابی با حضور خیرین ایجاد کردیم.

تمام ساخت و سازهای بیمارستان با کمک خیرین انجام می‌شود. نام این بیمارستان مهم است و خیرین به اسم بیمارستان حساس هستند. مهد کودک بیمارستان حدود 200 کودک را تحت پوشش قرار داده است و به کمک خیرین ساخته شده و پرستاران کودکان خود را به مهد کودک می‌آورند.

22 تخت آی سی یو را خیرین ساختند. باغ آرامش برای بخش روانپزشکی توسط خیرین ساخته شده است. بیماران روان برای هوا خوری به این باغ می‌آیند.دستگاه آنژیوگرافی محیطی را طی دو هفته آینده افتتاح می‌کنیم که برای اندامها و مغز است و این دستگاه را خیریه‌ای در بازار تهران به قیمت 2 میلیارد تومان تهیه کرده است.

مشکل اصلی بیمارستان پرداخت بیمه است

بیمارستان امام حسین(ع) چه مشکلاتی دارد؟

مشکل اصلی بیمارستان پرداخت بیمه است. خدا را شاکر این بیمارستان با پویایی که دارد از لحاظ مالی اگر به عنوان یک بنگاه اقتصادی به آن نگاه کنیم اگر پولمان را به موقع از بیمه‌ها بگیریم این بیمارستان ضرر ده نیست؛ خودمان می‌توانیم خودمان را اداره کنیم، اما یک شرط دارد و آن پرداخت به موقع بیمه‌هاست و این بزرگترین معضل است.کلینیک دندانپزشکی فعالیت دارد که با تعرفه کامل دولتی خدمات ارائه می‌کند. پروژه کلینیک ویژه در واقع بیمارستان شماره 2 امام حسین (ع) است.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات