۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۴۹۲۱۰

یک‌چهارم متخصصان "طب اورژانس" در اورژانس بیمارستان‌ها کار نمی‌کنند

یک‌چهارم متخصصان
رئیس انجمن طب اورژانس ایران ضمن تشریح علت خالی ماندن صندلی‌های رشته تخصصی طب اورژانس گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ متخصص طب اورژانس در کشور داریم که حدود یک‌چهارم آن‌ها به دلیل شرایط نامناسب شغلی، در اورژانس‌ها کار نمی‌کنند.

کاهش تمایل پزشکان برای تحصیل در برخی رشته‌های تخصصی اخیراً نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده به طوری که برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که تا چندسال آینده بیمارستان‌ها ممکن است از رشته‌هایی مانند طب اورژانس، اطفال، بیهوشی و ... خالی بمانند.

علت کاهش تمایل پزشکان به تحصیل در رشته تخصصی طب اورژانس

در همین راستا، نادر توکلی؛ رئیس انجمن طب اورژانس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره علت کاهش تمایل پزشکان به تحصیل در رشته تخصصی طب اورژانس در ایران اظهار کرد: رشته تخصصی طب اورژانس رشته بسیار سختی است و نیاز به حضور تمام وقت پزشک دارد؛ مقدار کار مفید در این رشته بسیار بالاست و زمانی که پزشک در بیمارستان حضور دارد درگیر کار پرمشغله‌ و پراضطراب است و پزشکان طب اورژانس در معرض فرسودگی شغلی و استرس‌کاری بسیار بالا و امنیت شغلی پایین قرار دارند.

2 درخواست متخصصان طب اورژانس از وزارت بهداشت

وی افزود: به موازات این مشکلات، حمایت‌های لازم از متخصصان طب اورژانس نیز از سوی وزارت بهداشت صورت نگرفته است، در حالی که باید تعرفه تخصص طب اورژانس ویژه‌تر دیده شود و این رشته جزو مشاغل سخت و زیان‌آور تلقی شود.

توکلی ادامه داد: از سوی دیگر در حال حاضر فقط تحصیل در دو رشته فوق تخصصی اورژانس اطفال و آی‌سی‌یو برای این متخصصان امکان‌پذیر است، در حالی که برای افزایش انگیزه پزشکان جهت ورود به این رشته تخصصی، باید ادامه رشته طب اورژانس در مقطع فوق تخصص در رشته‌های متنوع دیگری نیز برای این متخصصان امکان‌پذیر باشد.

یک‌چهارم متخصصان طب اورژانس در اورژانس‌ها کار نمی‌کنند

رئیس انجمن طب اورژانس ایران در پاسخ به این سؤال که در زمان حاضر کشور با کمبود متخصص طب اورژانس مواجه است؟ تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 2500 متخصص طب اورژانس در کشور داریم که حدود یک‌چهارم آن‌ها به دلیل شرایط نامناسب شغلی، در اورژانس‌ها کار نمی‌کنند. با وجود این، در مراکز اصلی دولتی عمدتاً مشکلی به لحاظ حضور متخصصان طب اورژانس نداریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد:‌ در تلاش هستیم تا با برگزاری کنگره‌هایی مانند کنگره طب اورژانس ایران، دانش متخصصان طب اورژانس را به‌روزرسانی کرده و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی آن‌ها به بیماران را ارتقا دهیم.

منبع: تسنیم
برچسب ها: طب اورژانس پزشک
ارسال نظرات