۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۷۵۳۴۳۳

وقتی آرایشگران پزشک زیبایی می شوند

وقتی آرایشگران پزشک زیبایی می شوند
انجام خدمات پزشکی زیبایی توسط آرایشگران در آخرین روزهای سال حاشیه ساز شد.

فلج کامل یک طرف صورت»، «ایجاد زخم و سوراخ روی تیغه بینی»، «نکروز شدید لب به دلیل تزریق ژل تاریخ مصرف گذشته»؛ اینها فقط بخشی از پرونده‌های مراجعه کنندگان «دادسرای جرایم پزشکی» است. افرادی که برای دریافت خدمات زیبایی پزشکی به «آرایشگاه ها» مراجعه کرده اند.

 معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی گفت فقط در شش ماه اول امسال ۲۶۰۰ پرونده در زمینه دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی زیبایی به مراجع قضایی ارسال شده است. 

این روز‌ها در حالی انتشار تصاویری از «عوارض تزریق اشتباه بوتاکس و فیلر صورت توسط آرایشگران» در فضای مجازی منجر به واکنش مخاطبان شده که سخنگوی سازمان تعزیرات محمدعلی اسفنانی می‌گوید انجام خدمات پزشکی زیبایی در آرایشگاه‌ها «ممنوع» است و «جرم» به حساب می‌آید. 

اما با وجود این ممنوعیت، در روز‌های آخر سال تعداد زیادی از آرایشگاه‌ها خدمات زیبایی در حوزه پزشکی را با یک سوم هزینه انجام می‌دهند.

جراحی غیر قانونی

بر اساس آمار‌های اعلام شده در چند ماه گذشته فقط در شهرستان بویراحمد ۱۵۰ آرایشگاه که در زمینه دخالت در امور پزشکی فعالیت داشتند پلمپ شده‌اند.

ارائه خدمات تخصصی پزشکی در آرایشگاه‌ها علاوه بر درمان‌های غیر جراحی مثل تزریق ژل، بوتاکس و فیلر طیف وسیعی از عمل‌های زیبایی از جمله لیفت پیشانی، ابرو، پلک و چشم و حتی لیفت اندام و لیپوساکشن را هم در بر می‌گیرد. 

آمار‌های سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد از ۱۰۲۵ پرونده شکایت در حوزه جراحی زیبایی فقط ۴۵۶ پرونده مربوط به متخصصان این رشته بوده و باقی مربوط به اقداماتی است که توسط افراد غیرمتخص و غیرپزشک انجام شده است.

در سال‌های اخیر میل مردم به انجام عمل‌های زیبایی شدت گرفته است. آنقدر که رئیس سازمان نظام پزشکی محمد رئیس‌زاده ابتدای بهمن‌ماه امسال مراجعه افراد برای انجام عمل‌های زیبایی را «بیمارگونه» توصیف کرد. برخی این افزایش بی‌رویه انجام جراحی‌های زیبایی را ناشی از تبلیغات فضای مجازی در تلقین حس زیبایی ناکافی و برخی ریشه آن را در کمبود اعتماد به نفس افراد می‌دانند.

روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا مریم صف‌آرا می‌گوید که میل به زیبایی و زیباتر شدن طبیعی است و اگر خودآرایی تا حدی باشد که به عنوان یک رفتار نرمال در افراد دیده شود و آنها را به سمت انجام رفتار‌های افراطی نکشاند می‌تواند طبیعی تلقی شود. 

اما روانشناس بالینی ژیلا آهنگرزاده معتقد است ریشه راضی نبودن فرد از خودش در این چیز‌ها نیست که با عمل جراحی مشکل برطرف شود. بعضی از افردی که می‌خواهند خودشان را به هر قیمتی زیباتر جلوه بدهند ممکن است دچار «اختلال بدریخت‌انگاری یا بدشکلی بدن» باشند که نوعی اختلال وسواس فکری اجباری است.

مشکلات پوستی

عضو انجمن متخصصین پوست ایران دکتر مجتبی قمری افزایش «سواد سلامت» و تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی قرار نگرفتن را از ملزومات می‌داند و می‌گوید در صورت نیاز به انجام خدمات جراحی زیبایی انتخاب پزشک متخصص و مطالعه بروشور‌های مربوط به مواد تزریقی و بررسی نوع دستگاه‌ها ضرورت دارد.

اما افرادی که رفتار‌های افراطی برای زیبا دیده شدن دارند پیشنهاد می‌شود «اختلال وسواسی»‌شان را درمان کنند، چون در غیر اینصورت این وسواس‌ها می‌توانند تمام مسیر زندگی انسان را تغییر بدهد. به نظر می‌رسد یکی از راهکار‌ها «آنفالو کردن» پیج‌هایی است که به شما حس زیبایی ناکافی را تلقین می‌کند.

ارسال نظرات