۲۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۷۸۲۴۴
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

ایجاد و گسترش توریسم مذهبی در مناطق شمالی کشور ضروری است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: این استان سالانه پذیرای بیش از 15 میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که این میزان مسافر ضرورت توسعه و تقویت گردشگری مذهبی را بیش از پیش ضروری نشان می دهد.
مدرسه علميه عماديه گرگان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، به گواه بسیاری از بزرگان دین و نیز تاریخ نگاران اولین حکومت شیعی در طبرستان سابق و مازندران کنونی پایه گذاری شد و ساکنان طبرستان با استقرار اولین حکومت شیعی در این دیار، عشق و ارادت خود راه به ساحت مقدس ائمه اطهار(س) نشان دادند و از ان زمان بعد مازندران پایگاه محکمی برای نوادگان ائمه محسوب شد.

با توجه به وجود بیش از هزار و 231 امامزاده شناسایی شده و بیش از پنج هزار مسجد، بقعه متبرکه، حسینیه، سقا خانه و تکایا که ثابت کننده عشق و ارادت مردم مازندران به ائمه اطهار (س) است، اما علیرغم وجود این اماکن مذهبی تاکنون برنامه ریزی مناسبی برای بهره برداری فرهنگی از اماکن دینی صورت نگرفته است.

تنوع مراکز، آثار و آبنیه تاریخی، اماکن متبرکه و امامزادها در تمام حوزه های مذهبی زمینه جذب توریسم را در مازندران فراهم کرده است و فضای خاص فرهنگی موجود، توسعه توریسم مذهبی و فرهنگی را در آن امکان پذیر می کند.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مازندران در نوروز سال گذشته پذیرای حدود نه میلیون مسافر از سراسر کشور بوده که این نکته بر اهمیت برنامه ریزی متولیان فرهنگی و دینی استان برای توسعه و تقویت توریسم مذهبی در مازندران می افزاید.

متأسفانه علیرغم توانمندی‌های‌ فرهنگی و مذهبی مازندران، تاکنون هیچ برنامه ریزی از سوی متولیان استان برای فراهم کردن زمینه پذیرش توریسم مذهبی صورت نگرفته و این در حالی است که بسیاری از کشورهای اروپایی که خود مروج فساد اخلاقی در دنیا هستند در سال 2010 میلادی با برنامه های ویژه در زمینه توریسم مذهبی، خود را آماده پذیرایی از خیل توریست های مسیحی کرده اند که کشور اسپانیا سال 2010 را سال مقدس اعلام کرده و بنا به گزارش های ارائه شده در کنفرانس جهانی سفرهای مذهبی، کشور اسپانیا سال 2010 را سال مقدس اعلام کرده که علت اصلی آن برگزاری مراسم عید سنت جیمز در 25 جولای است.

همچنین طبق بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان مؤسسات تورگردانی فعال در حوزه توریسم مذهبی پیش بینی می شود که تنها 500 هزار توریست درسال 2010 در مراسم دینی ویژه ای که هر ده سال یک بار درآلمان برگزار می شود شرکت کنند، اما این در حالی است که مازندران با توجه دارا بودن رتبه سوم در دارا بودن تعداد امامزاده ها، اماکن متبرکه و حوزه های علمیه با قدمت، ما شاهد کمترین بهره برداری فرهنگی از این پتانسیل ها هستیم.

توریسم مذهبی در کشور در حاشیه قرار دارد

حجت‌الاسلام سید محمود هاشمی‌کیاپی، مسؤول کمیته گردشگری زیارتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری در کشور و به ویژه استان مازندران را گردشگری زیارتی دانست و گفت: ایران اسلامی با وجود بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه، امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) فرصتی مناسب و استثنایی برای توسعه گردشگری زیارتی را در اختیار دارد.

وی توریسم مذهبی را عامل مهم در گفت‌و‌گوی فرهنگ و تمدن ها دانست و با بیان این که توریسم مذهبی می تواند نقش تأثیر گذاری در شناخت دیگر ملت ها داشته باشد، تصریح کرد: توزیسم مذهبی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی میان ملت ها خواهد شد.

مسؤول کمیته گردشگری زیارتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با بیان این که مازندران با توجه به دارا بودن پتانسیل های بالای فرهنگی و دینی در سطح کشور بهترین شرایط را برای تقویت توریسم مذهبی در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: مذهب و معنویت از گذشته تا کنون از مهمترین انگیزه ها برای سفر است و سفرهای مذهبی تحت عنوان زیارت قدمتی به تاریخ ادیان دارد.

حجت الاسلام هاشمی با بیان این که سفرهای مذهبی چه در قالب زیارت و چه در قالب دیدن ار اماکن مقدس سایر ادیان کارکردهای مختلفی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه هایی که در ایران می توان از این توانمندی در آن استفاده بهینه کرد حوزه ‌تعاملات دینی و فرهنگی است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر آمار گردشگری در ایران نسبت به توانمندی‌های آن بسیار اندک بوده، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگری در هر کشور و منطقه‌ای می‌توان از شهرهای آن با بناهای ارزشمند معماری و اماکن زیارتی و بناهای مذهبی نام برد و کشور ما از لحاظ ارزش و مقام گردشگری چهارمین کشور دنیاست و این بهایی است که جامعه علمی و فرهنگی جهان به میراث فرهنگی و گردشگری ما داده است.

مسؤول کمیته گردشگری زیارتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران نادیده انگاشتن این صنعت و درآمد ناشی از ان را تأسف‌آور دانست و اظهار داشت: اگر قرار است براساس چشم‌انداز 20 ساله بتوانیم دو درصد گردشگردان بین‌المللی را جذب کنیم، نیاز به تلاش و حرکت فوق‌العاده در این بخش داریم.

حجت الاسلام هاشمی، مازندران را از لحاظ قابلیت‌های بالقوه برای توسعه گردشگری یکی از مستعد‌ترین و مناسب‌ترین استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: نعمت دریا و آب فراوان، برخورداری از مزیت‌های تاریخی، فرهنگی و اماکن گردشگری، زیارتی ممتاز از شمار ارزشمند جاذبه‌های گردشگری در این استان است.

جذب توریسم مذهبی باید رویکرد اصلی توسعه گردشگری در کشور باشد

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، نیز با بیان این که زمینه توسعه و گسترش توریسم مذهبی در استان باید فراهم شود، گفت: مازندران با توجه به این که نخستین حکومت شیعی در آن پایه گذاری شده است از پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری مذهبی را دارد.

وی با اشاره به این که متأسفانه تاکنون برنامه ریزی مناسبی در این خصوص در استان صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد: با توجه به رویکرد فرهنگی دور سوم سفرهای استانی هیأت دولت طرح این موضوع به عنوان یک خواسته مهم در سفر سوم هیأت دولت به مازندران ضروری است.

مسؤول کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات سفر مازندران با اشاره به گردشگرپذیر بودن استان، ادامه داد: مازندران سالانه پذیرای بیش از 15 میلیون مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است که این میزان مسافر ضرورت توسعه و تقویت گردشگری مذهبی را بیش از پیش ضروری نشان می دهد.

حجت الاسلام ابراهیمی گردشگری مذهبی را بهترین و اثرگذار ترین راه حل برای گفتمان فرهنگی و دینی دانست و خاطر نشان کرد: مازندران دارای بقاع و اماکن زیارتی فراوانی در سطح کشور بوده و از این حیث می تواند زمینه جذب و جلب گردشگران مذهبی را در ایام نوروزی به استان فراهم آورد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هم اکنون نمازخانه های بین راهی موجود در محورهای استان به تعداد انگشتان دست نبوده و تکافوی نیاز گردشگران و مسافران مذهبی نیست، گفت: تعداد نماز خانه های بین راهی در استان باید افزایش یابد.

وی همچنین خواستار رعایت شئونات اسلامی و امر به معروف در آستانه نوروز از سوی گردشگران شد و گفت: باید با معرفی داشته های غنی استان و ایجاد فضایی فرهنگی زمینه جذب گردشگران بیشتری را فراهم کرد.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: مازندران همراه با برخورداری از جاذبه های طبیعی و جلوه های کم نظیر و زیبای گردشگری ، از نظر معنوی و ولایتمداری و اهتمام و التزام به رعایت شئونات اسلامی نیز از جایگاه برجسته ای در کشور برخوردار است و مسافران عزیز باید به این فرهنگ احترام گذارند.

زمینه گسترش گردشگری مذهبی در مازندران فراهم می شود

همچنین حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، از فراهم شدن زمینه گسترش گردشگری مذهبی در استان خبر داد و گفت: برای رسیدن به این هدف بقاع متبرکه مازندران به قطب گردشگری و فرهنگی تبدیل خواهند شد.

وی یکی از مهمترین برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه را تبدیل اماکن متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی دانست و افزود: با رسیدن به این هدف بشی از زمینه های جذب توریسم مذهبی را فراهم خواهیم کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که طرح جامع امامزادگان مازندران هم اکنون برای تبدیل شدن به قطب گردشگری و فرهنگی تهیه و تصویب شده است، خاطر نشان کرد: طرح جامع تاکنون برای 70 امامزاده و بقعه متبرکه تهیه شده است.

حجت الاسلام سهرابی بابیان این که اجرای این طرح در استان در ابعاد اقتصادی و فرهنگی در توسعه گردشگری و جذب زائران می شود، افزود: این طرح مهم سبب اشتغال زایی نیز می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که طرح جامع امامزادگان در راستای توسعه و ایجاد فضاهای اقامتی و محوطه های امامزادگان و ایجاد فضاهای شاد فرهنگی و تفریحی برای گردشگران و زائران در مازندران اجرا می شود، گفت: مازندران با هزار و 231 امامزاده رتبه نخست و همچنین با 12 هزار موقوفه و بیش از 120 هزار رقبه رتبه سوم را در کشور دارد.

حال با توجه به ظرفیت های بالقوه گردشگری مذهبی در مازندران، متولیان ارشد استان باید با برنامه ریزی مناسب زمینه جذب توریسم مذهبی را آینده ای نزدیک در مازندران فراهم کنند./950/ز502/س
ارسال نظرات