۲۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۸۰۵۶۳
پژوهشگر حوزوی:

تعطیلات زمان به ثمر نشستن ایام تحصیل طلبه است

خبرگزاری رسا ـ یک پژوهشگر حوزه با بیان این‌که طلاب باید تمام اندوخته‌های خود را صرف تبلیغ کنند، گفت: طلاب در تعطیلات در واقع محصول ایام تحصیل خود را برداشت می‌کنند.
تعطیلات زمان به ثمر نشستن ایام تحصیل طلبه است
حجت الاسلام علی اصغر تقوی، پژوهشگر مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: یکی از کارهایی که در ایام تعطیل از قبل انقلاب تا به امروز مرسوم است، بازنویسی نوشته‌های درسی استادان است؛ طلاب که در طول ترم مطالب درسی را جمع آوری کرده اند می توانند در تابستان به مرتب کردن آنها پرداخته و در امور درسی و تبلیغی مورد استفاده قرار دهند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: تعطیلات، افت درس نیست و اگر همراه با کار وتلاش باشد؛ یعنی در ایام تعطیل بازنگری بر اندوخته و آموزه ها صورت گیرد، می تواند زمینه رشد وشکوفایی و بالندگی ایام درسی را فراهم کند.

حجت الاسلام تقوی بیان داشت: اگر طلبه ای از فراغت و تعطیلات استفاده مناسبی نداشته باشد باز هم نمی توان تعطیلی را آفت تلقی کرد، زیرا تعطیلات برای بعضی از طلاب جنبه استراحتی دارد و انرژی خاصی را به طلبه القا می کند که باعث می شود طلبه با علاقه بیشتری به درس بپردازد.

وی ادامه داد: کلاس های تابستانی حوزه برای طلبه هایی که در ایام تعطیل فعالیت علمی ندارند مفید و برای آن دسته از طلابی که زمینه فعالیت دارند ضرر است؛ زیرا اگر بخواهند به درس بپردازند از فعالیت باز می مانند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که اگر تعطیلات آفت تلقی شود، مباحث دیگری جهت حضور طلاب در حوزه مطرح می شود، گفت: در گذشته استادان حوزه مباحث فوق العاده و جدیدی که دارای جنبه های تفریحی، سرگرمی و افزایش معلومات بود، همانند مباحث تفسیری، روایی، اخلاقی و اعتقادی، مسائل مستحدثه و روش کلاس داری را در ایام تعطیل مطرح می کردند و این باعث کشش طلاب و حضور آن ها در مدارس علمیه می شد.

این پژوهشگر حوزوی تبلیغ را از وظایف طلاب دانست و بیان داشت: طلاب باید تمام اندوخته های خود را صرف تبلیغ کنند و در ایام درسی بذر می کارند و در ایام تبلیغی محصول را برداشت می کنند، به معنای دیگر ایام درسی در ایام تبلیغی ثمر می دهد.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: علت بیشتر بودن زمان تعطیلی در گذشته، ایجاد فرصت بیشتر برای تبلیغ طلاب بود و طلبه ها از اندوخته های خود برای افزایش سطوح معرفتی مردم در ایام تعطیل استفاده می کردند.

وی با بیان این‌که طلاب برای رسیدگی به همه امور باید در کارهای خود تقسیم بندی و زمانبندی داشته باشند، تصریح کرد: هنگامی که طلبه زمانی خاص را به خانواده خود اختصاص می دهد‌ به یقین موفقیت او در امور درسی و کاری بیشتر خواهد شد و استرس روانی کمتری را متحمل می شود.

این مدرس حوزه امام خمینی(ره) را الگوی کاملی برای حوزویان دانست و یادآور شد: امام راحل همانند شخصیت‌های بزرگ اسلامی جایگاه خاصی برای رسیدگی به مباحث تفسیری، دروس خارج و بقیه امور خود در نظر می گرفت و رسیدگی به خانواده را جدا از مسائل دیگر می دانست./968/ت302/س
ارسال نظرات