۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۸۴۲۶۶
حجت‌الاسلام نظافت:

برنامه‌های آموزشی حوزه باید انگیزه و علاقه را در طلاب ایجاد کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام نظافت اظهار داشت: برنامه های آموزشی حوزه به گونه ای نیست که هدف را نشان دهد و ایجاد عشق و علاقه کند، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که این عشق و علاقه در میان طلاب ایجاد شود.
حجت الاسلام محمد جواد نظافت
حجت‌الاسلام محمد جواد نظافت، عضو شورای آموزش حوزه علمیه خراسان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: طلبه برای اینکه بتواند از تعطیلات به طرز صحیح استفاده کند باید هدف و عشق به طلبگی داشته باشد، زیرا عشق و هدفمندی به انسان خط و انگیزه می دهد.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی مشهد اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید« و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا »، و کسانی که در راه ما کوشیده اند، به یقین راههای خود را برآنان می نماییم، مقصود خداوند از این آیه این است کسی که عاشق باشد تلاش می کند و کسی که تلاش کند خدا راهش را به انسان نشان می دهد و راه های گوناگون پیش روی او می گذارد.

وی ادامه داد: معمولا انسان ها راهکار فعالیتی را که بخواهند و بهانه کاری را که نخواهند انجام دهند، پیدا می کنند.

حجت الاسلام نظافت با بیان این مطلب که در روایت ذکر شده است «بدن ضعف نشان نمی دهد نسبت به کاری که انگیزه اش باشد»، تصریح کرد: در حوزه مشکل انگیزشی وجود دارد و طلاب انگیزه و هدف ندارند و سیستم آموزشی حوزه به گونه ای است که انگیزه اولیه طلبه را می کشد و از عشق اولیه اش می کاهد.

وی با بیان اینکه سیستم آموزشی و تربیتی حوزه به گونه ای نیست که انگیزه طلاب را متعادل و عمیق کند، اظهار داشت: برنامه های آموزشی حوزه به گونه ای نیست که هدف را نشان دهد و ایجاد عشق و علاقه کند، حوزه باید باعث قوی شدن انگیزه شود و از نمونه های موفق برای هدفدار شدن طلاب استفاده نماید.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: دشمن به ما حمله کرده، اما این احساس به طلبه ها انتقال داده نشده است و باعث شده همه نسبت به کلام رهبری بی تفاوت باشند زیرا نمونه های عملی معرفی شده به طلاب اندک است وسبک های تربیتی حوزه اشکالات و آسیب هایی دارد؛ ایا طلبه ها الگوی عملی را مقابل دیدگانشان می بینند؟ هیجان مدارس در این موضوع به چه مقدار است؟

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی مشهد گفت: تعطیلی حوزه مطلقا افت تلقی نمی شود و اگر تعطیلی برای تجدید قوا باشد خوب است همانند خواب که خداوند در قرآن ذکر می کند « و نوما سباتا»، خواب را برای آرامش قرار دادیم؛ خواب به اندازه ای که به ما نیروی تازه می دهد و خستگی را برطرف می کند خوب، اما اگر زیاد شود افت است.

وی تعطیلی را نوعی استراحت دانست، و اشاره کرد: امام کاظم (ع) می فرمایند« مؤمن تلاش کند چهار بخش اساسی مناجات، رسیدن به امور زندگی، ارتباط با دوستان و لذت بردن در زندگی اش باشد»، تعبیر حضرت از لذت این است که می فرمایند« بهذه الساعة تقدرون علی ثلاث ساعات»، یعنی بخش چهارم به انسان قدرت می دهد تا به سه بخش دیگر رسیدگی کند.

وی در پایان اذعان داشت: تعطیلی نیاز به تعریف دارد و در دوران تعطیلی باید حجم کار کم وشکل کار عوض شود و در مکان و فضای آموزشی تنوع ایجاد کرد، زیرا تنوع محتوای کار را لذت بخش می کند./968/ت302/ص
ارسال نظرات