۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۸۷۰۴۲
نویسنده کتاب‌های دینی:

بر اساس روایات معتبر حضرت معصومه دارای شفاعتی گسترده است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به پیشگویی امام صادق (ع) از ولادت حضرت معصومه (س) بیان داشت: پیشگویی در مورد ولادت غیر حجج الهی از جانب معصوم سابقه ندارد.
علي اكبر مهدي پور


حجت الاسلام علی اکبر مهدی‌پور، پژوهشگر عرصه دین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: مرحوم محدث قمی به هنگام بحث از دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) که همگی صاحب فضیلت و شرافت بوده اند، می نویسد «بر حَسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیله معظّمه، فاطمه بنت امام موسی علیه السلام ، معروف به حضرت معصومه، است و هیچکدام مقام حضرت معصومه را نداشته اند.»

وی بیان داشت: در مورد حضرت معصومه(س) تعبیرات بسیار بالایی از معصومین رسیده است که در مورد کسی غیر از معصومین(ع) وارد نشده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان حدیث امام صادق (ع) در مورد قم که می فرمایند «برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا(ص) حرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان (ع) حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و به زودی زنی از فرزندان من در آنجا دفن می شود که نامش فاطمه است; هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب خواهد شد» ادامه داد: در این روایت نکته های نابی وجود دارد که گستردگی شفاعت از آن جمله است.

این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از حضرت زهرا(س) کسی را نداریم که از چنان مقام والایی در شفاعت برخوردار باشد.

وی بیان داشت: امام صادق (ع) در سال 148 به شهادت رسیدند و حضرت معصومه (س) در سال 173 به دنیا آمدند که یعنی بیست و پنج سال قبل از تولد، امام صادق(ع) به شهادت رسیده اند و سابقه ندارد غیر از حجج الهی از جانب معصوم پیش گویی از ولادت شده باشد.

این نویسنده کتاب های دینی بیان داشت: تعبیر زیبای دیگر در مورد حضرت معصومه (س) از امام رضا(ع) است که بیان می کنند «من زار المعصومه بقم، کمن زارنی» که زیارت حضرت معصومه(س) همسنگ زیارت امام رضا(ع) قرار داده شده است.

وی در توضیح روایت گفت: در علم اصول داریم که «تعلیق حکم بر وصف، مشعر به علیت است» و اگر می گویند «اکرم العالم» یعنی «اکرم لعلمه» و این روایت هم یعنی لعصمته، به این معنا که حضرت معصومه(س) چون دارای مقام عصمت است، از ثواب زیارت معصوم برخوردار است.

وی در پایان توجه به این نعمت الهی را متذکر شد و بر بهره مندی از فیوضات معنوی مزار ایشان در قم تاکید کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات