۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۹۱۹۴۸
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم:

ایجاد شبهه در جریان مباهله، شبهه در عصمت پیامبر اکرم است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که روز مباهله یادآور اهمیت و عظمت اهل بیت(ع) است، ایجاد شبهه در این مسأله را حمله به عصمت پیامبر اکرم(ص) دانست.
مباهله
حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم بطحایی از اساتید درس خارج فقه حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به 24 ذی‌الحجه سالروز مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران به ارائه تعریفی از مباهله و کیفیت آن پرداخت و گفت: جریان مباهله، یکی از اتفاقات و رخدادهای قابل ملاحظه در تاریخ اسلام است.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، روز مباهله را یادآور عظمت اهل بیت(ع) دانست و با اشاره به شبهاتی که در این خصوص مطرح می‌شود، اظهار داشت: ایجاد شبهه در جریان مباهله حمله به عصمت پیامبر اکرم است.

وی در ادامه به ارائه تعریف لغتی مباهله پرداخت و با بیان این‌که مباهله از نظر ادبی مصدر باب مفاعله به معنای نفرین کردن و طلب دوری کردن از رحمت الهی برای شخص دروغ‌گو است، جریان آن را مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی خاطرنشان کرد: مسیحیان منطقه نصارای نجران که در نزدیکی مدینه قرار داشت معتقد بودند عیسی پسر خدا است و در حقیقت برای خدا جسمیت و زاد و ولد قائل بودند؛ از آنجا که یکی از رسالت‌های پیامبر اکرم(ص) مبارزه با چنین فرهنگی بود، آن حضرت به آنان اعلام کرد که این مطلب نادرست است و دست از این ادعا بردارند.

وی اضافه کرد: مسیحیان نجران قول پیامبر اکرم(ص) را نپذیرفتند، از این‌رو حضرت به آنان فرمود «هم شما خدای متعال را پرستش می‌کنید و هم ما، اگر با منطق دست از اعتقاد خود برنمی‌دارید، به مباهله برخیزیم و دروغ‌گو را نفرین کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: مسیحیان نجران که معتقد بودند فرزندی بدون ازدواج به وجود نمی‌آید، پرسیدند مگر می‌شود حضرت عیسی(ع) از مریم مقدس(س) که ازدواج نکرده به دنیا آید، پس عیسی فرزند خدا است که پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به آنان فرمود «همان‌طور که خداوند، آدم(ع) را بدون زاد و ولد از خاک خلق کرد، عیسی(ع) را هم بدون ازدواج مریم(س) خلق می‌کند.»

وی، عنوان کرد: قرار بر این شد که مباهله بین پیامبر اکرم(ص) و مسیحیان نجران انجام شود، از این‌رو محلی در مدینه به نام مسجدالاجابه انتخاب و به پیامبر اکرم(ص) وحی شد که به مسیحیان بگو شخصیت‌های علمی و برجسته خود به همراه زنان و فرزندانشان را بیاورند و به مباهله برخیزند، بر دروغ‌گو نفرین کنند تا آثار آن هویدا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با بیان این‌که مسیحیان نجران پذیرفتند و در آن محل جمع شدند، ادامه داد: رسول اکرم(ص) با یک آرایش خاصی به سوی مسجدالاجابه حرکت کردند به شکلی که حضرت علی(ع) جلو، حضرت فاطمه(س) پشت سر، امام حسن(ع) سمت راست و امام حسین(ع) سمت چپ پیامبر اکرم(ص) ایستاده بودند.

وی، گفت: نصارای نجران و بزرگان آنان که منتظر مراسم بودند وقتی این وضعیت را مشاهده کردند، با خود گفتند که محمد امین(ص) فردی عادی نیست، بلکه پیامبر خدا(ص) است؛ از این‌رو ترسیدند که اگر مباهله انجام شود، آبروی آنان برود، بنابراین تصمیم گرفتند تسلیم شده، در آیین خود باقی بمانند، دیگر تحرکات ضد اسلامی انجام نداده و به پیامبر اکرم(ص) جزیه پرداخت کنند.

این مدرس برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که روز مباهله اهمیت و عظمت اهل بیت(ع) را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد:‌ در مقام عمل ملاحظه می‌کنیم علی رغم فرهنگ جاهلیت که پسران دختر را به پدر نسبت نمی‌دادند، بر اساس آیه مباهله، حسنین(ع) فرزندان پیامبر اکرم(ص) محسوب می‌شوند و نکته برجسته آن نیز شناخته شدن حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) به عنوان نفس پیامبر و فاطمه زهرا(س) به عنوان یکی از مقربان درگاه الهی معرفی شده‌اند.

وی، افزود: در آیه مباهله، ابناء؛ حسنین(ع)، نفس؛ علی بن ابی‌طالب(ع) و نساء؛ فاطمه زهرا(س) است و اگر در آن زمان کسان دیگری بهتر از این افراد مقرب درگاه الهی نبودند و اگر پیامبر اکرم(ص) کسانی را می‌آورد که مقرب درگاه الهی نبودند در این مراسم موفق نمی‌شد، یعنی برای پیامبر، اسلام و مسلمانان شکست ناگواری رخ می‌داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی در پایان سخنانش تصریح کرد: حضور حسنین(ع)، علی بن ابی‌طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) که مقرب‌ترین افراد به درگاه الهی(ع) و نزد پیامبر اکرم(ص) بودند، در حقیقت سبب شکست مسیحیان نجران شد و افرادی که در این مسأله شبهه می‌کنند باید بدانند به عصمت پیامبر اکرم(ص) حمله کرده‌اند.‌/920/ت301/س
ارسال نظرات