۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۹۲۱۷۷
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت(5)؛

عبرت های عاشورا در راستای هوشیاری بیشتر مردم بیان شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معاونت تهذیب حوزه علمیه قم گفت: زنده شدن اسلام و احیای احکام اسلامی از کارکردهای قیام عاشورا بود به همین دلیل بعد از عاشورا، شاهد قیام های گوناگونی هستیم که سنت متروک شده جهاد را در بین مسلمانان زنده کرد.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا
حجت الاسلام عبدالرضا یزدانی، کارشناس معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه عاشورا یکی از مقاطع حساس و بزرگ تاریخ اسلام است، بیان داشت: عاشورا انقلابی در بین مسلمان بود و هر انقلاب دارای علل پیداش، نتایج و عبرت ها است که این سه باید از سوی مبلغان برای مردم به خوبی بیان شود.

محقق علوم اسلامی بیان داشت: زنده شدن اسلام و احیای احکام اسلامی از کارکردهای قیام عاشورا بود و به همین دلیل بعد از عاشورا، شاهد قیام هایی گوناگونی هستیم که سنت متروک شده جهاد را در بین مسلمانان زنده کرد و احساس مسؤولیت نسبت به جامعه اسلامی را جان دوباره بخشید.

وی یکی دیگر از کارکردهای قیام عاشورا را جدا کردن حق از باطل عنوان کرد و گفت: بعد از قیام اباعبدالله الحسین(ع)، وضع جامعه شفاف شد و تکلیف جامعه اسلامی در برخورد با حاکمان فاسد که خلافت اسلامی را به حکومت درباری و عیاشی تبدیل کرده بودند، روشن شد.

وی با تاکید بر عبرت‌گیری از قیام عاشورا برای زندگی امروز بیان داشت: تاریخ دچار تغییر ظاهری می‌شود اما چارچوب ها و فتنه ها همان است که در حافظه تاریخ ثبت شده است.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: ولایت مداری از مهمترین عللی بود که قیام عاشورا را رقم زد و و این اهمیت شناخت رهبر در جامعه را نشان می دهد.

وی ادامه داد: مبلغان وظیفه دارند با استفاده از ظرفیت های قیام عاشورا، وضعیت جامعه کنونی را روشن سازند و جنبه های سیاسی عاشورا را بیان کنند.

این محقق علوم دینی توضیح داد: ما اسلام را از سیاست جدا نمی‌دانیم اما سیاست بازی را هم قبول نداریم، از این رو وظیفه ای در حمایت از احزاب و باندهای سیاسی نداریم لکن باید در جهت اصل حاکمیت ولایت فقیه بکوشیم.

وی بیان داشت: وضعیت جامعه با وجود فتنه 88 با دوران سال شصت و یک هجری یکی است، پس باید ریشه ها و عوامل مشترک در جهت ارتقای شناخت مردم شناسایی و تبیین شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: زمانی که عبرت های عاشورایی بیان شود مردم هوشیار می شوند تا ظلمی که به اهلبیت(ع) شد در حق حکومت اسلامی تکرار نشود./909/ت302/ع

ارسال نظرات