۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۹۸۴۹۹
عضو هیات علمی مؤسسه امام:

حریت علمی، لازمه ملّا بودن است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) حریت علمی را لازمه ملّا بودن دانست و با اشاره به روش تفسیری علامه طباطبایی گفت: این روش کاملا در علامه مشهود بود.
 حجت الاسلام فياضي و آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی از اعضای هیات علمی مؤسسه امام خمینی روز پنج شنبه در همایش الهیات در تفسیر المیزان که در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، تصریح کرد: گرایش من به فلسفه با راهنمایی ها و سفارش مؤکد حضرت آیت الله جوادی آملی بود.

وی با طرح این سؤال که آیا برای تفقه در دین نیاز به فلسفه داریم، ابراز داشت: حوزه دین تنها به ارائه احکام ختم نمی‌شود، احکام یک بخش دین بوده و عقاید به عنوان اساس دین مطرح است؛ این سه موضوع جز از راه عقل قابل تبیین و دفاع نیست.

عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه احکام مبتنی بر اصول هستند، اظهار داشت: فلسفه برای تبیین عقاید و اخلاق اصالت دارد و کسی که می خواهد در مسائل عقیدتی و اخلاقی اسلام کار کند، از فلسفه به عنوان طریق صحیح برای تفکر و تعقل استفاده می‌کند و فردی که در فلسفه کار نکرده باشد قطعا نمی تواند در این مسائل قدم بردارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به اینکه مرحوم علامه طباطبایی برای رسیدن به نتیجه از مقدمات منظم و متقن شروع می کردند، خاطرنشان کرد: بنیه های علمی و فلسفی علامه است که به ایشان این توانایی را می دهد که استدلال ها را به شکل برهانی تقریر می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره حریت علمی مرحوم علامه طباطبایی نیز گفت: حریت عالم لازمه ملّا بودن است و همه ما به این مساله توجه داشته و داریم، بسیاری از تعلیقات علامه بر افسار نقد نظریات صاحب افسار است که این مساله نیز نشانه حریت علمی مرحوم علامه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به ضرورت رعایت ادب در نقد، تصریح کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی نیز حرف ها و نظریات علامه و ملاصدرا را نقدی می کنند، ولی اسم آن را جمع بندی می گذارند، در حال حاضر هم که نقدهای ایشان چاپ شده تحت عنوان اشارات منتشر شده است.

وی تاکید کرد: حریت علمی لازمه ملّا بودن است و این مساله به وضوح کامل در روش علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان مشاهده می شود.

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی در ادامه با اشاره به فراهم شدن شرایط لازم و آسان برای تحقیق و پژوهش محققان، ابراز داشت: یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری در حوزه شروع کردند و بسیاری ملتفت و متوجه مساله نبودند، موضوع تحقیقات رایانه ای بود که ایشان تاسیس و از آن حمایت کردند.

وی تاکید کرد: باید مراکز علمی و تحقیقاتی مواد اولیه علمی را تهیه کنند و در اختیار این گونه نهادها قرار دهند. /924/پ202/ص
ارسال نظرات