۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۴۳۵۲۶۶

سوء استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات غیرمرگبار در سرکوب فلسطینیان

به گزارش گروه‌های حقوق بشری، نظامیان رژیم اسرائیل با سوء استفاده از تسلیحات غیرمرگبار از جمله گلوله‌های پلاستیکی فلسطینیان را متحمل آسیب‌های شدید یا جبران ناپذیر می‌کنند.
کودک فلسطینی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پرس تی وی، زندگی احمد ابو الحمص نوجوان 13 ساله‌ای که در مسیر رفتن به منزل خواهرش در درگیری‌ها بین فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل گیر افتاد برای همیشه تغییر کرد.

 

وی در یک درگیری در ماه ژانویه در شرق بیت المقدس هدف اصابت گلوله پلیس ضد شورش اسرائیل قرار گرفت که بر اثر آن 45 روز به کما رفت. زمانی که به هوش آمد بخشی از جمجمه وی از بین رفته بود.


مهدی الحمص عموی وی می‌گوید احمد که هنوز آثار زخم و بخیه بر روی سرش دیده می‌شود تا پیش از این پسری باهوش، سرزنده و پر جنب و جوش بود. اما اکنون فقط می‌تواند مسافت کمی را قدم بزند و دچار مشکلات حافظه و تکلم است.


به گفته گروه‌های حقوق بشری، حمص از جمله فلسطینیانی است که بر اثر اصابت یک نوع گلوله جدید پلیس ضد شورش اسرائیل مجروح شده است. هرچند این گلوله‌ها که از دو سال پیش مورد استفاده است جزء تسلیحات غیرمرگبار محسوب می‌شوند اما قابلیت آسیب رسانی شدید آن‌ها موجب نگرانی است. نظامیان اسرائیلی از این گلوله‌ها عمدتا در درگیری با فلسطینیان در شرق بیت‌المقدس استفاده می‌کنند.

 

به گفته نسرین علیان وکیل انجمن حقوق مدنی در اسرائیل، در ژانویه سال گذشته میلادی اختیار استفاده از آنچه گلوله مدل 4557  نامیده می‌شود به نیروهای اسرائیلی داده شد. این گلوله‌های کپسول شکل شش سانتیمتر طول و سه سانتیمتر پهنا دارند که از مدل‌های قبلی سنگین‌تر هستند. گرچه مجوز رسمی استعمال این گلوله‌ها ژانویه سال گذشته صادر شد اما نظامیان اسرائیلی از ژوئیه 2014 در پی تشدید خشونت‌ها در نوار غزه به استفاده از آن روی آوردند. از آن زمان تاکنون، دست‌کم 30 فلسطینی در شرق بیت‌المقدس زخمی شده‌اند که عمده جراحت‌ها از ناحیه سر بوده است.


به گفته علیان، 14 تن بینایی خود را از دست داده‌اند، چنانکه در مورد حمص نیز وی دیگر قادر به خواندن یا نوشتن نیست و اکثر وقت خود را در منزلشان در محله عیسویه در بیت‌المقدس شرقی می‌گذراند.

استعمال غیر مسؤولانه

محمد سنقرط نوجوان 16 ساله در ماه اوت بر اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله در سپتامبر 2014 درگذشت. علیان علت مرگ وی را شلیک گلوله به سر از فاصله خیلی نزدیک دانست. به گفته گروه‌های حقوق بشری، گرچه این گلوله‌ها به صورت غیرمرگبار طراحی شده است اما بر حسب نحوه استفاده می‌تواند خطرناک باشد. به گفته ساری بَشی از مدیران سازمان دیده‌بان حقوق بشر، چنانچه این گلوله‌ها از فاصله حداقل 10 متری به سمت پا شلیک شود بسیار دردناک خواهد بود اما سبب آسیب دائمی نمی‌شود. اما مساله در استفاده غیر مسئولانه آن‌ها است.

 

وی تصریح کرد: «آنچه ما در شرق بیت‌المقدس شاهد آن هستیم توسل غیر ضرور نیروهای اسرائیلی به شدت عمل در قبال معترضان و قصور آنان در حفاظت از جان غیرنظامیان به ویژه کودکان است. »

 

در موردی دیگر، نافذ الدمیری 55 ساله نیز در ژوئیه 2015 در هنگامه درگیری‌ها در اردوگاه پناهجویان شعفاط (محل سکونت وی) در شرق بیت‌المقدس تصادفا بهای سنگینی را پرداخت. تصاویر ویدئویی موجود نشان می‌دهد که این مرد ناشنوا در حالت وحشت‌زده در حالی که سعی داشت در یک خواروبار فروشی پناه بگیرد، از ناحیه صورت هدف اصابت گلوله نیروهای اسرائیلی  قرار می‌گیرد که منجر به برخی جراحات و نابینایی یک چشم وی می‌شود. وی پیشتر از طریق خیاطی معاش خود را تامین می‌کرد اما اکنون خانه نشین شده است. همسرش نیز که سابقا به عنوان مستخدم منازل کار می‌کرد برای مراقبت از همسرش کار خود را رها کرده است./982/ب102/د

ارسال نظرات