۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۹۸۵۳۷

تاریخ انقلاب | حجت الاسلام علی دوانی و نهضت امام خمینی

تاریخ انقلاب | حجت الاسلام علی دوانی و نهضت امام خمینی
استاد علی دوانی از عالمانی است که در دو حوزه‌ی علم و مبارزه در طول نهضت امام خمینی(ره) حضور و نقش فعالی داشته است.
به گزارش خبرگزاری رسا، استاد علی دوانی از جمله علمائی است که در دو حوزه‌ی علم و مبارزه در طول نهضت حضرت امام (ره) حضور و نقش فعالی داشته است. ایشان از اولین کسانی بود که ضرورت تدوین نهضت روحانیون و حضرت امام (ره) را احساس کرد و به همین دلیل نیز از همان آغاز دهه‌ی ۴۰ تحت کنترل و نظارت ساواک قرار گرفت. این کتاب پنجاه و سومین اثر از مجموعه‌ی یاران امام است که به این عالم ربانی اختصاص دارد. ناشر در سخن آغازین خود می‌نویسد:

«اسناد این مجموعه علاوه بر نشان دادن چگونی پیوستن حجت‌الاسلام دوانی به نهضت امام خمینی (ره) به خواننده این امکان را می‌دهد تا مسیر حرکت انقلابی استاد را در سال‌های پرفراز و نشیب دهه ۴۰ و ۵۰ را دنبال کرده و در جریان دیدگاه‌ها و مواضع ایشان قرار گیرد

روند کلی اسناد به رغم برخی اشتباهات منابع ساواک که در ثبت سخنرانی‌های استاد دچار آن شده‌اند، حاکی از شجاعت و اعتقاد استاد دوانی به اندیشه‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) بوده و بیانگر موقعیت برجسته‌ی این عالم بزرگوار می‌باشد.»

پس از سخن ناشر مقدمه‌ی کتاب نگاهی است به سیر زندگی و مبارزات حجت‌الاسلام دوانی که از تولد تا رحلت را در بر می‌گیرد. پس از این مقدمه‌ی نسبتاً جامع، اسناد پرونده استاد دوانی به ترتیب تاریخ و با گویاسازی‌های مناسب ارائه شده است. اولین سند کتاب مربوط است به ۲۱ / ۸ / ۱۳۴۱ و آخرین سند کتاب نیز گزارشی است راجع به برگزاری مراسم ختم شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی در ۲۴ / ۸ / ۱۳۵۶ که در آن استاد دوانی سخنرانی کرده است.

پس از اسناد، فهرست اعلام و تصاویری از حالات و مقاطع مختلف استاد دوانی ارائه شده است که برای علاقمندان به تاریخ معاصر می‌تواند جالب باشد. /۹۹۹/د102/س
 
مرکز بررسی اسناد تاریخی
ارسال نظرات