۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۱۱۴۸۸

نگاهی به زندگانی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین کوتی

نگاهی به زندگانی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین کوتی
حجت الاسلام والمسلمین کوتی از خطبا و روحانیون معزز استان خوزستان پس از ۶۰ سال نوکری اباعبدالله الحسین و دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی ۳۱ خردادماه ۹۸ بدرود حیات گفت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین کاظم کوتی از خطبای پیشکسوت خوزستانی پس از عمری خدمت صادقانه حسینی ۳۱ خردادماه دعوت حق را لبیک گفت، از خطبا و منبری‌های قدیمی خوزستانی بود که عمری را در میان مردم ولایتمدار استان خوزستان و در مجالس و حسینیه‌ها و خانه هایشان در تبلیغ مسائل دینی و بیان تاریخ اهل بیت و مصائب ابا عبدالله الحسین (ع) سپری کرد.

در همین رابطه روز گذشته به مناسبت هفتمین روز ارتحال و پاسداشت مجاهدت‌های چنین بزرگواری بر آن شدیم تا گفت وگویی با تنی چند از فرزندان، نوادگان، مریدان و شاگردان آن بزرگوار داشته باشیم.

در این باره حجت الاسلام هادی کوتی، فرزند ارشد شیخ کوتی با بیان اینکه ابوی به سال ۱۳۲۴ در منطقه لشکرآباد چشم به جهان گشود، اظهار داشت: وی در نزد شیخ جعفر انصاری، آیات سید علی بهبهانی، محمد کرمی، سید علی شفیعی، سید مروج، حجت الاسلام و المسلمین سیاحی تلمذ کرد و خطابه خوانی را در نزد پدر بزرگوراشان (حجت الاسلام حسن کوتی) و همچنین حجت الاسلام والمسلمین وائلی زاده آموخت.

حجت الاسلام کوتی با بیان اینکه پدربزرگ مان نخستین معلم روحانی پدرمان بود، بیان داشت: درخواست‌های بسیاری از کشور‌های عربی برای حضور و سخنرانی صورت گرفت، اما وی تنها سخنرانی در اهواز و خوزستان را باور داشت و علی رغم درخواست‌های بسیار، فقط و فقط در خوزستان به روضه خوانی کرد.
                                  
وی با بیان اینکه مرحوم شیخ کوتی در ۲۰۰ منزل از منطقه لشکرآباد روضه خانگی داشت، افزود: پدربزرگ مان از سال ۱۳۲۰ مؤسس مجالس روضه خوانی در منطقه لشکرآباد بود و پدرمان نیز چنین راهی را ادامه داده و تا آخرین روز‌های پایان زندگانی به چنین مسأله‌ای توجه داشتند.

تقویت مجالس حسینی راهکار شیخ کوتی برای مبارزه با وهابیت

حجت الاسلام کوتی با بیان اینکه ابوی در حوزه‌های شیخ انصاری، دارالعلم آیت الله بهبهانی و علامه کرمی به تحصیل اشتغال داشت، خاطرنشان کرد: در دارالعلم آیت الله بهبهانی به عنوان استاد حضور داشتند و در زمینه فعالیت‌های تبلیغی ارتباط تنگاتنگی با سازمان تبلیغات داشته و هر جا که آیت الله موسوی جزایری تعیین کردند، برای تبلیغ حضور یافتند.
                                  گزارش/نگاهی به زندگانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین کاظم کوتی
وی با بیان اینکه برپایی و تقویت مجالس سید الشهدا و تربیت جوانان متعهد و انقلابی شیوه شیخ کوتی در مبارزه با وهابیت بود، ادامه داد: وی پیش از انقلاب اسلامی تاکنون اشعاری در حمایت از امام امت، رهبر انقلاب و انقلاب اسلامی دارند ضمن اینکه سخنرانی هایشان در این باره زبانزد است و همگان به ولایتمداری شان اذعان دارند.
                                            
حجت الاسلام کوتی با بیان اینکه ابوی با خوش اخلاقی بسیاری از معاندان و مخالفان را جلب می‌کرد، بیان داشت: ولایتمداری پدرمان هیچگاه دچار تزلزل نشد، در برابر تهدید‌ها و سنگ پراکنی‌های معاندان و مغرضان ولایت فقیه همیشه به صبر و پایداری دعوت و می‌گفت که غلبه و پیروزی با ما است.

قرائت نخستین دعای کمیل در جنگ تحمیلی

وی با اشاره به اینکه ابوی در بسیاری از راهپیمایی‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی و تشییع علما شرکت داشتند، یادآور شد: ابوی در بهشت آباد اهواز و نزدیک شهدایی دفن شد که به دست وی دفن و بر آن‌ها نماز خواند شد.

حجت الاسلام کوتی گفت: نخستین دعای کمیل در دوران جنگ تحمیلی در شهرستان حمیدیه با صدای شیخ کوتی طنین انداز شد.

از سوی دیگر حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شیخ کوتی از شاگردان آیت الله بهبهانی بود، اظهار داشت: سال‌ها است که شیخ کوتی را می‌شناسم و تلاش هایشان را برای اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی و عشق به سید الشهدا از نزدیک دیدم؛ البته خدمت به انقلاب و فرهنگ تشیع منحصر به آن مرحوم نبوده بلکه در میان خاندان کوتی ریشه دوانیده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شیخ کوتی در دارالعلم آیت الله بهبهانی عمامه را بر سرگذاشت، بیان داشت: به یاد دارم که یک روز در ۱۰ مجلس مرحوم شیخ کوتی حضور پیدا کردم، مجالسی که در آن‌ها خود آن بزرگوار اشک می‌ریخت و ۶۰ سال را در خدمت اباعبدالله الحسین (ع) گذراند.

شیخ کوتی پیش قراول دفاع از اندیشه‌های امام راحل

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به اینکه شیخ کوتی از ثمرات آیت الله بهبهانی بود، گفت: خطبه‌های وی در دفاع از انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی مایه دلگرمی و شور و نشاط مجاهدان بود.
                                 
وی ادامه داد: شیخ کوتی از علمای مجاهد، انقلابی و مبارز بود که پیش از انقلاب اسلامی در تقویت فرهنگ اهل بیت (ع) و ارائه منطق حرکت سیدالشهدا میان جوانان عرب و سایر مناطق استان تلاش‌های بسیاری کرد و از جمله پیش قراولان جریان انقلاب اسلامی و دفاعیات مفصل از اندیشه‌ها و شخصیت امام راحل است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مجاهدت‌های شیخ کوتی در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران رهبری امام خامنه‌ای نیز بخوبی از ولایت فقیه و معظم له دفاع کرد.
                                گزارش/نگاهی به زندگانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین کاظم کوتی
از سوی دیگر حجت الاسلام محمود منابی، از شاگردان شیخ کوتی، پیرامون منش و خوی آن مرحوم عنوان داشت: شیخ کوتی از خطبای مطرح بلاد که در خدمت به مکتب اهل بیت (ع) اخلاص داشت و اخلاص شان برای خدمت به اهل بیت مهمترین خصیصه‌ای بود که همگان بر آن واقف هستند.

۱۵ سالگی و آغاز منبرخوانی بر سیدالشهدا

حجت الاسلام منابی با بیان اینکه محور فعالیت‌های شیخ کوتی منطقه لشکرآباد بود، تصریح کرد: مجالس بسیاری بودند که پدر شیخ کوتی (شیخ حسن) اداره می‌کرد و در ادامه نیز شیخ کوتی به مدیریت مجالس و سخنرانی در آن‌ها پرداخت تا آنجا که در بسیاری از منازل حضور پیدا و همگان را از فضایل و انوار ائمه اطهار مستفیض کرد.

وی با بیان اینکه شیخ کوتی از ۱۵ سالگی منبرخوانی را آغاز کرد، افزود: خوی و منش و اخلاق محمدی و حسینی گونه شیخ کوتی به گونه‌ای بود که جوانان بسیاری جذب منابر اباعبدالله الحسین (ع) شدند، همیشه به شاگردان توصیه می‌کرد تا احترام سادات را نگه دارند و همیشه در مجالس حسینی، سادات را در اول مجلس می‌نشاندند حتی اگر آن سید، پسربچه کوچکی باشد.

طلبه مدرسه آیت الله کرمی با بیان اینکه مرحوم یک مدرسه سیار بود، اظهار داشت: مجالس عزاداری آن مرحوم به گونه‌ای بود که همیشه مخاطبان شان در هر مجلسی حضور داشتند و جالب‌تر آن است که در هر مجلسی مطالب جدیدی به حضار ارائه می‌نمود.

توصیه به اخلاص در خدمت به سیدالشهدا

حجت الاسلام منابی با بیان اینکه شیخ کوتی هیچ گاه برای اجرت شرط معین نکرد، خاطرنشان کرد: مایحتاج بسیاری از مجالس و منابر حسینی را خودشان، تأمین و در اختیار صاحب مجلس قرار می‌داد و همیشه بر برپایی مجالس حسینی تأکید داشت و از سوی دیگر خود به عنوان سخنران و بدون هیچ چشمداشتی تنها به فکر اجر معنوی بود.

وی گفت: توصیه شیخ کوتی به شاگردان آن بود که نخست در خدمت به امام حسین (ع) اخلاص داشته باشید و ثانیا هیچگاه در مورد اجرت و هدیه تقدیم شده شرط نکنید.

شاگرد شیخ کوتی با بیان اینکه شیخ کوتی تنها خطیب مرحوم آیت الله محمد کرمی بود، گفت: وی پس از تحصیل در حوزه شیخ کرمی در ادامه به دارالعلم آیت الله بهبهانی منتقل و از محضر علمای استان بهره‌مند شد.

حجت الاسلام منابی با اشاره به شجاعت مثال زدنی شیخ کوتی در دفاع از ولایت گفت: آن مرحوم در منابر همیشه می‌گفت که جان مان را برای ولایت علی (ع) و حراست از مقام و منزلت اهل بیت (ع) فدا می‌کنیم.

خستگی ناپذیری در خدمت به عزاداران سیدالشهدا

همچنین حجت الاسلام محمدحسن کوتی، نوه شیخ کوتی پیرامون خصایص و ویژگی‌های آن مرحوم گفت: خستگی ناپذیری در خدمت به مردم و مجالس سیدالشهدا یکی از ویژگی‌های زبانزد شیخ کوتی است، در منطقه لشکرآباد با وجود ۸ مسجد و حسینیه‌های بسیار شاهد بودیم که تلاش شیخ کوتی تشویق مردم به احیای مجالس حسینی است و در این باره کمک‌های مالی بسیاری خرج کرد.

حجت الاسلام کوتی بیان داشت: از بچگی شاهد بودم که ساعت ۷:۳۰ پیرمردان منطقه جلوی درب ما منتظر پدربزرگ مان شیخ کوتی بودند تا منابر حسینی را آغاز کند و جالب است بدانید که منابر حسینی آن مرحوم از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۲:۳۰ و سپس از ساعت ۱۵:۳۰ تا اذان مغرب ادامه داشت و در پایان نیز در مسجد جامع لشکرآباد پس از اقامه نماز جماعت منبر می‌رفت.
                                  گزارش/نگاهی به زندگانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین کاظم کوتی
وی با بیان اینکه شیخ کوتی به مدت ۶۰ شب در مسجد جامع لشکرآباد مجلس عزای حسینی داشت، تصریح کرد: آن مرحوم تأکید داشت که منابر حسینی نباید تعطیل شود، همیشه برای جمعیت بسیار اندک نیز مجلس حسینی برپا می‌کرد و تا آنجا در عشق سید الشهدا ذوب شده بود که به واقع می‌توان گفت، خودشان را وقف امام حسین (ع) کرد.

نوه شیخ کوتی پیرامون فعالیت‌های شیخ کوتی در مبارزه وهابیت عنوان داشت: آن مرحوم پاسداشت و برگزاری باشکوه مجالس حسینی را خنثی کننده توطئه‌های وهابیت می‌دانست و اعتقاد داشت که مجالس سیدالشهدا تنها راه مقابله با وهابیت است و امام حسین (ع) محور وحدت همه  ادیان و نژاد‌ها است.

قرائت دعای کمیل برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس

حجت الاسلام کوتی با اشاره به اینکه مطالعه پس از نماز صبح خصایص دیگر مرحوم کوتی بود، عنوان داشت: در دوران طاغوت و دوران جنگ تحمیلی بسیار به رژیم پهلوی و حزب بعث تاختند و همیشه صدام را در منابر لعن می‌کرد.

وی به حضور شیخ کوتی در خطوط مقدم نبرد اشاره کرد و گفت: شیخ کوتی دعای کمیل را برای رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی قرائت می‌کرد و هیچ وقت شهدا فراموش نکرد و دعا برای سلامتی رهبرانقلاب و طلب علو درجات برای امام راحل را خواستار بود.

همچنین حجت الاسلام محمدامین جامعی، از اساتید دانشگاه استان خوزستان و مریدان شیخ کوتی بیان داشت: آن مرحوم شخصیت کم نظیری از حیث علم، تقوا، تواضع، خطابه خوانی و نوکری امام حسین (ع) داشت و در چنین خصایصی زبانزد عام و خاص بود.

تحمل شکنجه‌ها و زندان‌های رژیم طاغوت

حجت الاسلام جامعی با بیان اینکه هم رکابی و مریدی شیخ کوتی فرصت ارزنده‌ای بود، گفت: در سال ۱۳۷۴ که اوایل طلبگی ما بود آن مرحوم با یک پیکان باری در اسلام آباد کوت عبدالله، به منزل ما آمده و سکه‌ای را تقدیم کرد، سکه‌ای که در امر تحصیل علم و رسیدن به مدارج بالای علمی بسیار تأثیرگذار بود.

وی به ولایتمداری، حمایت و دفاع شیخ کوتی از انقلاب اسلامی اشاره و افزود: آن مرحوم جزو کسانی بود که از قطار انقلاب اسلامی پیاده نشد و در زمان طاغوت، شکنجه‌ها و زندان‌های بسیاری را در حمایت از انقلاب اسلامی و نشر بیانیه‌های امام متحمل شد.

حجت الاسلام جامعی، مبارزه با وهابیت را از جمله خصلت‌های شیخ کوتی در دفاع از مکتب اهل بیت (ع) برشمرد و گفت: تربیت طلاب و فرزندان و نوه‌های مدافع ولایتمداری نعمتی است که خداوند نصیب شیخ کوتی کرد.

وی با بیان اینکه شیخ کوتی حمایت‌های مادی و معنوی بسیاری از اقشار ضعیف و احیای حقوق شان داشت، تصریح کرد: وی از جیب خودشان نیاز‌های اقشار ضعیف و حتی طلاب را تأمین می‌کرد و در این باره گاهی از دوستان قرض می‌گرفت و در اختیار نیازمندان قرار می‌داد./۹۴۵۶/پ200/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلاب انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
حضور این عالم ربانی در دفاع مقدس و خدمت به هم وطنان و تعامل با اقشار مردم از خصلت های مهم این مرحوم بوده است. خدا ایشان را با انبیا و اولیا محشور نماید.
6
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
روحش شاد و یادش گرامیباد
5
0
احمد عبيات
Iran, Islamic Republic of
۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
بسم الله الرحمن الرحيم...حجت الاسلام والمسلمين شيخ كوتي عزيز وبزرگوار روحت شاد ویادت گرامی خدایا ایشان را جایی در بهشت و کنار معصومین علیهم السلام محشور بفرما ..امین یارب
4
0
رضا خاجه
Iran, Islamic Republic of
۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
با عرض سلام خسته نباشید به خادمین امام حسین علیه السلام شیخ کاظم کوتی امام جمعه مسجد جامع بسیار خوش خلاق وانقلابی هست مردم دوست هستند وحسین بود با تشکر
4
0
صلوات خدا بر شهیدان دشت کربلا
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
سلام و درود بیکران الهی بر این عالم ربانی و سخنران مهذب.
4
0
خالد ساعدی
Iran, Islamic Republic of
۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
الله یرحمه برحمته الواسعه کان الشیخ الکوتی معشرا لاهلی و مابین اجدادی و عمامی محبه و ود و احترام
3
0
احمدساده
Germany
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
روحش شاد و یادش گرامی
1
0