۱۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۱۶۳۱۹
امام جمعه شادگان:

عید قربان عید جان باختن در پای معشوق است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شادگان، ابراز داشت: هوی و هوس، نفس اماره و صفات پستی که سراسر وجود انسان‌های معمولی را فراگرفته است، باید در راه خدا قربانی شود؛ زیرا در این ایام زمینه برای ریشه‌کن کردن این صفات و جایگزین نمودن فضائل اخلاقی به جای آن وجود دارد.
قربان
حجت الاسلام احمد سواری، امام جمعه شادگان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهار داشت: معنای دیگری از عید که عارفان به ما آموخته‌اند، جان باختن و قربانی کردن جان خویش در پای معشوق است و نماد ظاهری آن ایام حج و عید قربان است که انسان حیوانی را به عنوان تحفه و هدیه به طرف جایگاه معینی می‌برد تا برای کامل شدن عبادت قربانی کند.

وی افزود: از سوی دیگر حرکت انسان‌ها به سوی علم و معرفت همواره با شادمانی و نشاط توأم است به ویژه آنکه وقتی انسان معنای جدیدی کشف می‌کند، شادی غیر قابل وصفی تمام وجود آدمی را در برمی‌گیرد و آن لحظه تازه عید نامیده می‌شود.

حجت الاسلام سواری با اشاره به اینکه روز عید قربان از اعیاد مهم اسلامى است خاطرنشان کرد: این روز یادآور اخلاص و بندگى حضرت ابراهیم(ع) در برابر پروردگار خویش است، آن‌جا که فرمان حق براى ذبح اسماعیل صادر شد و ابراهیم آن بنده فرمان‌بردار خداوند آماده اجراى این فرمان شد. عید قربان که پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و منا (سرزمین آرزوها و رسیدن به عشق) فرا مى‌رسد، عید رهایى از تعلقات و رهایى از هر آنچه غیرخدایى است.

وی ادامه داد: در این روز حج‌گزار، اسماعیل وجودش را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا کرده‌است قربانى مى‌کند تا سبکبال شود.

حجت الاسلام سواری با بیان اینکه عید قربان عید خودسازی و تهذیب نفس است گفت: این عید گرامی و ایام پس از آن فرصت بسیار مناسبی برای سرمشق گرفتن از حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل (سلام‌الله‌علیهم) و پیمودن مسیر تقرب و بندگی خداوند متعال است. هوی و هوس، نفس اماره و صفات پستی که سراسر وجود انسان‌های معمولی را فراگرفته است، باید در راه خدا قربانی شود زیرا در این ایام زمینه برای ریشه‌کن کردن این صفات و جایگزین نمودن فضائل اخلاقی به جای آن وجود دارد.

عرفه روز خداشناسی است

حجت الاسلام سید حمید برازش، رییس اداره تبلیغات اسلامی بهبهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به نامیده شدن نهم ذی الحجه به روز عرفه اظهار داشت: عرفه به معنای شناخت و عرفان بوده و جایی است که حضرت آدم و حوا یکدیگر را دیده و شناختند. عرفه روزی است که هرکس باید به فکر فرو رفته و با خود بیندیشد تا خود را شناخته و در نتیجه خدا را بشناسد زیرا من عرف نفسه فقد عرف ربه.

حجت الاسلام برازش خاطرنشان کرد: همه فرازهای دعای عرفه، محورهای اصلی عرفانی حق را شامل می‌شود و خواننده باید با خلوص دل این دعا را خوانده و به خوبی در تک تک فرازهایش فرو رفته و در مورد آنها به تفکر بپردازد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی بهبهان در ادامه با اشاره به برگزاری این دعا در صحرای عرفات گفت: افرادی که توفیق حضور در مکه و صحرای عرفات را نداشته‌اند می‌توانند در مراسم خواندن این دعای پر فضیلت در شهر خود رفته و نور زیارت خانه خدا را به خانه‌های خود ببرند. بهترین دعا و درخواست از خداوند در هنگام دعای عرفه و صحرای عرفات خواستن بزرگ‌ترین‌هاست و بهترین آنها خواستن خود خداوند است زیرا خداوند از بزرگ خواهی بندگانش از خود بسیار خشنود می‌شود. زیارت امام حسین (ع) و خواندن دو رکعت نماز از دیگر اعمال مستحبی و توصیه شده در این روز است./9461/ت302/ص
ارسال نظرات