۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۱۹۱۲۸
آیت الله شبستری:

وحدت حوزه و دانشگاه به حد ایده‌آل نرسیده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز در جمع طلاب حوزه علمیه بناب گفت: آن وحدتی که میان حوزه و دانشگاه انتظارش را داریم، هنوز به آن حد ایده‌آل دست نیافته‌ایم و از مقصد اصلی فاصله داریم.
آيت الله محسن مجتهد شبستري امام جمعه تبريز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در همایش بزرگ وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور دانشجویان در حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) بناب همراه بود، اظهار داشت: جریان های مختلفی قبل و پس از انقلاب اسلامی به دنبال بدبینی حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر بوده اند.

وی با بیان اینکه توطئه های تفرقه انگیز دشمنان نشان از نقش و جایگاه مهم و حساس این دو قشر فرهیخته دارد، خاطر نشان کرد: دشمنان پس از نهضت تنباکو و با مشاهده نقش مرجعیت و دین در زندگی ملت ایران، درصدد خدشه دار کردن چهره روحانیت برآمدند.

آیت الله شبستری ظهور روشنفکرنمایان مشروطه، روی کار آمدن آتاتورک در ترکیه و رضاخان در ایران را از جمله توطئه های غربی برای روحانی ستیزی در ایران برشمرد و اظهار داشت: بیش از 80 سال شاهد مظاهر دینی در دانشگاه‌ها و قشر تحصیل کرده جامعه مغفول و مهجور ماند، اما خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت بسیار متفاوت از گذشته شده است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به مساله تحول در حوزه های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در سال های اخیر گفت: امروز حوزه‌های علمیه شیعی دیگر آن حوزه‌های قدیمی نیستند که برخی تفکرات التقاطی در اثر تبلیغات سوء بیگانگان وجود داشته باشد، البته دانشگاه ها نیز دیگر آن دانشگاه قدیم نیستند که اصلاً توجهی به روحانیت و دین نداشته باشند.

وی با تأکید بر توجه عملی و کاربردی به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه به دور از شعارزدگی ادامه داد: آن وحدتی که میان حوزه و دانشگاه انتظارش را داریم، هنوز به آن حد ایده‌آل دست نیافته‌ایم و از مقصد اصلی فاصله داریم.

امام جمعه تبریز مسؤولیت حوزه و دانشگاه بسیار خطیر و حساس دانست و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری جهان اسلام به طلاب و روحانیان فاضل و متقی نیاز دارد؛ در حقیقت تنها معمم شدن کافی نیست و باید امروز به مطالبات و خواسته‌های قشر جوان و تحصیل‌کرده پاسخگو داده شود.

آیت الله شبستری تصریح کرد: دانشگاهیان نیز باید در تولید علم و جنبش نرم افزاری نقش محوری داشته باشند، امروز در حوزه های مختلف از جمله تحول در علوم انسانی نیازمند گرایش دانشگاهیان به مبانی فقهی و دینی حوزه هستیم./935/پ202/س
ارسال نظرات