۰۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۱۲۹۱۳۲
رییس جامعةالمصطفی العالمیه:

باید نگاهی تمدنی و فرامذهبی و فراملیتی به جهان اسلام داشت

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه بر داشتن نگاهی تمدنی، فرامذهبی و فراملیتی به جهان اسلام تأکید کرد و برای تحقق این آرمان، تنها استفاده از نخبگان ایرانی، مصری یا ترکیه‌ای را کافی ندانست.
حجت الاسلام اعرافي


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، در دیدار شورای اخوت اسلامی افغانستان که روز گذشته در سالن شهیدین مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار شد، با بیان این‌که جامعةالمصطفی با نگاه فرامنطقه‌ای که دارد، در بسیاری از مراکز آموزشی خود، شیعه و اهل سنت را با مبانی اسلامی آشنا می‌سازد و وجود هزار مدرسه علمیه شیعیان و صدها مدرسه علمیه اهل سنت، فضای علمی در خور توجهی را در ایران فراهم کرده است، از تحصیل 25 هزار دانشجو از 120 ملیت جهان در این مرکز علمی حوزوی خبر داد.  

وی با اشاره به احیای تمدن اسلامی در جهان، افزود: توجه به نسل جوان امت اسلامی و پرورش درست آنها، نگاه عقلانی و علمی و تولید علم در کنار مجاهدت، انقلابی بودن و بیدار بودن در مقابل آسیب‌ها و توطئه‌ها از وظایف افرادی است که دغدغه گسترش فرهنگ اسلامی در افغانستان را دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اظهار این که پیشرفت‌های علمی ایران در سال‌های اخیر، متعلق به جهان اسلام است، ابراز کرد: چهار و نیم ملیون دانشجو در بیش از دوهزار دانشگاه، در هفتصد شهر ایران مشغول تحصیل هستند. وجود ده هزار هیئت علمی، یک و نیم ملیون دانشجو در صدها رشته تحصیلات تکمیلی، صد مرکز تحقیقاتی در علوم جدید مانند نانو، بیش از پانصد مجله علمی- پژوهشی و صدها رشته جدید در دانشگاه‌های کشور، ایران را به درجه‌ای ممتاز در مجامع علمی جهان تبدیل کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به توجه جهانیان به مبانی اسلام، عنوان کرد: اکنون، زمان شکوفایی اسلام فرا رسیده است، اسلام پایه‌گذار علوم جدید و پیشین فراوانی است و در این راه، دانشمندان اسلامی از هیچ گونه جهاد علمی دریغ نکرده‌اند.

وی با بیان این که با ظهور و درخشش اسلام، تعامل خاصی با غرب پایه‌ریزی شد، عنوان کرد: مسلمانان صدر اسلام، پایه‌گذار و علمدار تأسیس علوم جدید بودند و به دور از هرگونه برخورد ناروا با دشمنان خود، اسلام را به دروازه‌های اروپا رساندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی دوره رنسانس را دوره به غارت بردن دستاوردهای اسلامی توسط اروپاییان عنوان و ابراز کرد: در این دوره، دانشمندانی مانند کانت و هگل غرب را قدم به قدم به جلو بردند و مسلمانان نیز به دلیل ضعف‌های درونی خود مانند اختلافات، غفلت، سستی و دنیاطلبی به عقب رفتند. این برهه از تاریخ، دوران تلخی را برای اسلام رقم زد که اثرات آن هم اکنون نیز ادامه دارد.

مدیر جامعةالمصطفی(ص) افزود: در این قسمت از تاریخ اسلام، مسلمانان عقب افتادگی از علوم روز را تجربه کردند و دولت‌های اسلامی ساقط شدند و تفرقه و اختلافات بسیاری در بین آنها ایجاد شد. ابهت و تفکر غربی که عقیده بر خارج کردن دین و بنا نهادن سکولاریزم داشت، مسلمانان را تحت شعاع خود قرار داده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اظهار این که غربی‌ها بر این باورند که عصر دین به پایان رسیده است، عنوان کرد: اکنون، مسلمانان دوباره متولد شده‌اند و همانند صدر اسلام معادله چندین قرن را تغییر داده‌اند و گروه‌های اسلامی مانند حماس فلسطین، حزب‌الله لبنان و گروه‌های اسلامی افغانستان در حال برافراشتن پرچم اسلام و عدالت‌خواهی در کشورهای خود هستند.

وی پیدایش انقلاب اسلامی ایران و پیروزی مجاهدان افغانستان بر ارتش سرخ را از نمادهای بارز این جریان نو دانست و اظهار کرد: در گذشته، غرب حتی نام اسلام را نیز نمی‌آورد و مبارزان اسلامی نیز با اسم اسلام به مبارزه نمی‌پرداختند. اما اکنون، همه افتخار می‌کنند که برای اسلام وارد صحنه شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با ابراز این که در حال فاصله گرفتن از دوران رنسانس هستیم، عنوان کرد: اکنون، جهان تغییر کرده و تمدن اسلامی شکل گرفته است که یکی از ارکان مهم آن شهر مقدس قم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در پنجاه سال قبل، حضرت امام(ره) شعار وحدت مسلمین را فریاد کشیدند، به گونه‌ای که برای سخنرانی‌های روشنگرانه خویش در معرض اعدام نیز بودند، اما همواره کلماتی مانند اسلام، قرآن و فلسطین از ایشان شنیده می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اظهار این که در پرتو انقلاب اسلامی، رویکردهای علمی رو به پیشرفت شکل گرفت، بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران، مردم جهان در مقابل زورگویی‌های استکبار ایستاده‌اند. مسلمانان بدانند که اگر در موضوع کشورهایی مانند فلسطین یک قدم کوتاه بیایند، آمریکا دست آنها را نیز می‌بوسد.

وی نقش علما و متفکران اسلامی را در ایجاد تمدن نوین اسلامی دارای اهمیت عنوان و اظهار کرد: ملت‌های اسلامی، دارای ظرفیت‌های بارزی همچون تمدن‌سازی، هوش بالا و و منابع طبیعی مانند ذخایر معادن و انرژی هستند. بیش از پنجاه کشور اسلامی در جهان وجود دارد که در مناطق حساسی از جهان قرار دارند. پراکندگی مسلمان‌ها در جهان، خود ظرفیتی برای گسترش اسلام شمرده می‌شود.

حجت‌الاسلام اعرافی، با اشاره به شروط ایجاد تمدن جدید اسلامی در جهان، بر داشتن نگاهی تمدنی، فرامذهبی و فراملیتی به جهان اسلام تأکید و تصریح کرد: برای تحقق این آرمان، نمی‌توان از نخبگان ایرانی، مصری یا ترکیه‌ای به تنهایی استفاده کرد، باید با هوشمندی و وحدت‌گرایی، در عمل شاهد تعامل نخبگان کشورهای اسلامی باشیم.

براساس گزارش ایکنا، در پایان این دیدار، حجت‌الاسلام محامی، رییس مجتمع آموزش عالی فقه، درباره بخش‌های مختلف مجتمع، و نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در افغانستان و تفاهم نامه‌های ایجاد شده المصطفی با مراکز علمی افغانستان توضیحاتی را ارایه کرد. /907/د103/ی

ارسال نظرات