۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۳۰۶۵۴

ابراز تاسف وزارت خارجه از صدور حکم زندان برای خبرنگار شبکه سحر

خبرگزاری رسا ـ وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از صدور حکم حبس دو ساله برای خبرنگار شبکه سحر در باکو اظهار تاسف کرد.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه سحر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با ابراز تأسف از اقدام دولت باکو در صدور حکم زندان برای خبرنگار محلی شبکه سحر، توصیه کرد که کشورها وارد مباحثی نشوند که خود را از ظرفیت‌های خوب همکاری محروم کنند و فضایی ایجاد شود که این همکاری‌ها تحت تاثیر قرار گیرد.

اظهارات سخنگوی وزرات خارجه ایران در نشست هفتگی با رسانه ها در حالی ایراد شده است که اول اسفند سال گذشته و درست چند روز پس از دستگیری این خبرنگار و راننده اش توسط پلیس باکو وابسته مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان بازداشت خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را به شدت محکوم کرد.

درپی بازداشت "آنار بایراملی" گزارشگر شبکه تلویزیونی سحر از سوی پلیس باکو، عباس اسکندری، وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان اعلام کرد این سفارت اتهامات وارده به کارکنان محلی شبکه سحر را مبنی بر اعمال خلاف قانون نادرست دانسته و آن را نمی پذیرد.

اسکندری با تاکید بر اینکه بازداشت کارکنان تلویزیون ایران در باکو در راستای ایجاد اختلال در روابط دوجانبه است خاطرنشان کرده بود افراد بازداشت شده درستکار بوده و در شغل خود حرفه ای هستند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، فوریه و آوریل گذشته با ارسال دو یادداشت اعتراض آمیز به حبس غیرقانونی و مبتنی بر اتهامات واهی به راننده و خبرنگار محلی صدا و سیما در باکو، به شدت واکنش نشان داد.

سفارت کشورمان دراین دو یاداشت با تاکید بر سلامت حرفه ای افراد بازداشت شده، این اقدام را مغایر با کنوانسیون ها و موازین بین المللی دانسته و خواهان شناسایی و مجازات عاملان اقدامات مذکور، رفع اتهامات و آزادی سریع دو نیروی محلی نمایندگی صدا وسیما شد اما تاکنون وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به این دو یادداشت نیز پاسخ نداده است.

روز گذشته همزمان با برگزاری نشستی در تهران در حمایت از خبرنگار دربند شبکه جهانی سحر در باکو، دادگاهی در پایتخت جمهوری آذربایجان، "آنار بایراملی" خبرنگار محلی سحر در این کشور را به دو سال حبس محکوم کرد.

نهاد قضایی صادر کننده حکم علیه بایراملی، پس از پنج جلسه نمایشی، خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را در شرایطی به این حبس غیرقانونی محکوم کرد که اتهام بی اساس مواد مخدر به وی هیچگاه ثابت نشد.

آنار بایراملی که ازسوی مجامع بین المللی ازجمله سازمان عفو بین الملل "زندانی سیاسی" ،"محبوس وجدان" و "مدافع آزادی بیان" خوانده شده است دادگاه را نمایشی خوانده و افزود این دادگاه ، دادگاهی مستقل نبوده و تنها مجری اوامر نهادهای اجرایی آذربایجان است.

خبرنگار محلی شبکه سحرهمچنین با نمایشی خواندن دادگاه ؛ استفاده از شاهدان دروغین پلیس را بی آبرویی دیگری برای دستگاه قضایی جمهوری آذربایجان خواند.

آنار قاسملو وکیل خبرنگار محلی شبکه سحر با ناعادلانه خواندن حکم دو سال زندانی برای " آنار بایراملی" که بنا به ابراز نظر چند روز پیش یک فعال برجسته دفاع از حقوق بشر در جمهوری آذربایجان "زندانی وجدان" نام گرفته، حکم دادگاه را غیر حقوقی، ناعادلانه و موجب سرافکندگی توصیف کرد.

وی با تاکید بر اینکه دراعتراض به این حکم ، به دادگاه تجدید نظر شکایت خواهد کرد افزود : در صورت عدم آزادی موکل اش ، به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه خواهد کرد.

قاسملو همچنین گفته است: من قبل از اعلام حکم دادگاه هم ، زمانی که دادستان دو و نیم سال حبس برای موکلم درخواست کرد، پیش بینی کردم که میدان عملی که به دادگاه داده شده فقط در حد 6 ماه است و نه بیشتر و صورت این کار هم کاملا از قبل تعیین شده است و همینطور هم شد و رای دادگاه بر 2 سال حبس قرار گرفت.

بر اساس گزارش منابع محلی ، قرائت حکم سفارشی ، موجب اعتراض شدید حضار حاضر در دادگاه شده و افراد حاضر در جلسه ، عوامل دادگاه را عمال جیره خوار وابسته خواندند.

همزمان با آغاز موجب سوم اختناق و سرکوب، و دستگیری فعالان اسلامی و مدافعان آزادی بیان در جمهوری آذربایجان ، و در آستانه تشدید اعتراضات مردمی در این کشور علیه طرح ناکام رژه همجنس بازان در باکو، پنج پلیس و نیروی امنیتی این کشور، 27 بهمن گذشته (17 فوریه) آنار بایراملی را در منزلش در باکو بازداشت و با قرار دادن مواد مخدر در جیب وی مدعی شدند که خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را ، در خیابان بازداشت کرده اند./916/د102/ع

ارسال نظرات