۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۷۵۸۲۴
حجت‌الاسلام فرحزاد:

برکات ماه رمضان، برای همه انسان‌ها فراگیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که هر چند پاداش و ثواب اصلی ماه رمضان برای مومنان و روزه‌داران است، گفت: البته باید توجه داشت برکات این ماه فراگیر بوده و حتی خدا در این ماه برای کفار، دشمنان رحمت و تخفیف عذابی را نیز می‌فرستد.
حجت الاسلام فرحزاد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر دومین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) درباره این ماه، گفت: رسول الله(ص) قبل از ورود به ماه رمضان دوست داشتند امت را برای مهمانی خدا آماده کنند، از این‌رو خطبه شعبانیه را قبل از ورود به این ماه می‌خواندند.

وی ادامه داد: همه ایام، مکان‌‌ها و زمان‌ها متصل به خدا است، ولی برخی از زمان‌‌ها و مکان‌‌ها به صورت ویژه متصل به خدا است، مانند مسجد که خانه خدا به شمار می‌رود، در میان ماه‌ها هم، رمضان افضل ماه‌‌ها در نزد خداوند متعال است.

این خطیب توانای کشور با بیان این‌که ما باید با میل و شوق وارد ماه خدا شویم، خاطرنشان کرد: انسان باید قبل از رفتن به مهمانی خود را آماده کند، ما نیز قبل از ورود به ماه مبارک رمضان باید خود را آماده کنیم تا به بهترین شکل ممکن بتوانیم از برکات این ماه استفاده کنیم.

برکات ماه رمضان، فراگیر است

حجت‌الاسلام فرحزاد با اشاره به روایتی از ائمه(ع) درباره مهمانی ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: انسان نباید فکر کند، ماه رمضان تنها برای مؤمنان برکت دارد، بلکه این ماه ماه خدا است، در این ماه انسان هر قدر هم بد باشد باید توجه کند میزبان بزرگ است.

وی تصریح کرد: هر چند پاداش و ثواب اصلی ماه رمضان برای مؤمنان و روزه‌داران است، ولی برکات این ماه فراگیر بوده و حتی خدا در این ماه برای کفار، دشمنان یک رحمت و تخفیف عذابی را نیز می‌فرستد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این که افراد باید در این ماه برای یک‌دیگر دعا کنند، اظهار داشت: پیامبر(ص) از کنار قبری می‌گذشتند، به بالای سری یک قبر که مؤمن هم نبود رسیدن و دیدن فردی که داخل قبر است، عذاب می‌کشد، فرمودند «مقداری چوب تازه بیاوریدّ، یاران نیز مقداری چوب تازه آوردند، رسول الله(ص) چوب‌های تر را در بالای قبر میت گذاشتن و فرمودند «تا زمانی که این چوب‌ها خشک نشده باشد این فرد عذاب نمی‌بیند»، همان‌گونه که آن‌ چوب‌ها برای میت که مؤمن نبود اثر وضعی دارد، ماه رمضان نیز برای افراد هر چند مؤمن نباشند اثر وضعی دارد.

وی ادامه داد: احسان و گره‌گشای از کار بندگان خدا اثرات زیادی دارد، احسان اثری وضعی دارد، همان گونه که ظلم اثر وضعی دارد، هر چند فرد کافر باشد ولی اگر احسان کند، اثر وضعی و برکات آن را می‌بیند.

در ماه رمضان کینه‌ها را باید کنار گذاشت

خطیب توانای کشور تأکید کرد: ماه خدا تنها برای افراد خاص نیست، بلکه برای همه افراد است، رحمت خاص برای افراد خاص است ولی رحمت عام برای تمام افراد است، از این‌رو در دعا به صورت مطلق می‌گویم «خدایا همه مریض‌ها را شفا بده، خدایا تمام اسیران را نجات بده» و نمی‌گویم که خدایا تنها به مؤمنان توجه کن.

وی افزود: خود خدایا می‌فرماید اگر کسی به مهمانی شما آمد هر چند کافر باشد، او را احترام کنید، ما نیز در این ماه باید به مهمانی خدا برویم و به خدا عرضه بداریم «خدایا خودت گفتی مهمان را احترام کن هر چند کافر باشد»، بگویم خدایا ما هر چند بد هستیم ولی در خانه تو آماده‌ایم و نیازهایمان را از تو می‌خواهیم.

حجت‌الاسلام فرحزاد با تأکید بر این‌که افراد باید در این ماه کدورت، کینه را کنار گذاشته و با یک‌دیگر به مهربانی رفتار کنند، اظهار داشت: پیامبر(ص) در روایتی می‌فرمایند «یا علی؛ اگر کسی آمد و عذرخواهی کرد هر چند به دروغ عذر خواست و فرد عذر او را قبول نکند، شفاعت من به او نمی‌رسد».

وی در پایان تصریح کرد: خدا کسی را از در خانه خود ناامید برنمی‌گرداند، هر چند کافر باشد، ما نیز باید در این ماه تنها به در خدا پناه ببریم و از او بخواهیم تا ما را عاقبت به خیر کرده و در کارها یاری کند./993/پ202/ن

ارسال نظرات