۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۷۶۸۷۴
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

برتری جایگاه ائمه طاهرین و انبیای الهی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین معمار منتظرین گفت: خداوند از انبیای الهی تنها شرک را دور کرده و شرک در آنها راه ندارد در حالی که ریشه شرک که شک باشد را بنابر آیه تطهیر در ائمه معصومین(ع) سوزانده و این نشان دهنده برتری ائمه طاهرین(ع) در جایگاه و منزلت نسبت به انبیا است.
حجت الاسلام معمارمنتظرين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سعید معمار منتظرین، امروز در سخنرانی خود در مسجد رضوی اصفهان پیرامون شرح دعای غیبت سید بن طاووس در کتاب الاسلوب گفت: منظور از ذکر وصف طاهر در این دعا برای امام زمان استدلال می شود به آیه 33 سوره احزاب که به آیه تطهیر مشهور است، علامه طباطبایی می فرماید درباره این آیه چهار نظر وجود دارد که دسته اول آن را مربوط به همسران پیامبر اسلام می دانند و دسته ای آن را در شأن همسران و خویشاوندان پیامبر(ص) می دانند و دسته سوم این آیه را تنها در شأن خویشاوندان پیامبر می دانند اما نظر دسته چهارم که مورد تأیید علامه طبابایی نیز است این است که این آیه در شأن اهل بیت پیامبر یعنی حضرت زهرا، امام علی، امام حسن و امام حسین(ع) نازل شده است که علامه طباطبایی نکته ای دقیق پیرامون این مسأله بیان می کنند و آن وجود هفتاد روایت بر صحت نظر چهارم است که از چهل طریق از سوی اهل سنت و از سی طریق از سوی شیعیان این روایات ذکر شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در تعریف الرجس در آیه تطهیر، علامه طباطبایی هر نوع آلودگی را به معنای رجس می دانند و با از دیدگاه قرآن شرک و مشرک نجس است و امام صادق(ع) رجس را به معنای شک می دانند، یعنی سرچشمه تمام آلودگی ها شک است و این که در آیه تطهیر آمده خداوند رجس را از اهل بیت پیامبر برداشته به این معنا است که شک در آنها راه ندارد و در واقع خداوند از این طریق ریشه هر شرکی را در ائمه اطهار، کاملا سوزانده است.
حجت الاسلام والمسلمین معمار منتظرین درباره معنای شک و حقیقت شک تصریح کرد: وقتی خدا از انبیای الهی صحبت می کند می فرماید آنها از مشرکین نیستند همان گونه که سید رضی می فرمایند انبیا ترک اولی داشتند و این به خاطر این است که خداوند از انبیا شرک را دور کرده ولی از ائمه معصومین رجس را دور کرده و درواقع فضیلت اهل بیت نسبت به انبیاء این است که درست است که انبیاء معصوم هستند مانند ائمه ولی در ائمه ریشه شرک که همان شک است سوزانده شده، همان گونه که در قرآن ذکر شده حضرت ابراهیم برای اطمینان قلبی خود از روز قیامت نشانه ای از خدا درخواست می کند که این شرک نیست بلکه ترک اولی است و منافی معصوم بودن نیست.
استاد حوزه علمیه با اشاره به داستان قرآنی ترک اولی از سوی حضرت یونس و گرفتار شدن ایشان در شکم ماهی ابراز داشت: غضب یونس نبی نسبت به قوم خود ترک اولی محسوب می شود و خداوند او را با حبس در شکم ماهی مجازات می کند؛ اما طبق احادیث و روایات مستند و صحیح خداوند با غضب حضرت زهرا(ع) غضبناک می شود در حالی که حضرت زهرا نه امام است نه نبی بلکه شخصیتی است که بنابر نص قرآن از ایشان رجس برداشته شده و ریشه شرک هم در ایشان وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین معمارمنتظرین در پایان با اشاره به تفاوت صالحین و مخلصین گفت: طبق فرمایش قرآن حضرت یوسف از مخلصین است و به نص آیات قرآن ایشان از خداوند درخواست می کند که به صالحین پس از مرگ ملحق شود و حضرت ابراهیم که از پیامبران اولوالعزم است نیز چنین درخواستی از خداوند می کند، صالحین بنابر نص قران صالحین کسانی هستند که شک و ریشه شرک در آنها راه ندارد و امام صادق در رابطه با این مسأله می فرماید صالحین ما ائمه هستیم که ریشه شرک که رجس و شک است در ما سوزانده شده و وجود ندارد./939/پ201/س

ارسال نظرات