۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۹۹۹۸۳

دولت و مردم 3 سال پس از فاجعه فوکوشیما

خبرگزاری رسا ـ نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده که خواستار آن است تا ۳۰ هزار فردی که در پی حادثه فوکوشیما خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به مناطق مسکونی خود بازگردند
نيروگاه اتمي فوکوشيما در ژاپن

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: با گذشت سه سال از فاجعه فوکوشیما دولت ژاپن قصد دارد ساکنان این منطقه را برگرداند و رآکتورهای آسیب‌دیده را نیز راه‌اندازی کند. اقدامی که گرچه با توجیه اقتصادی همراه است، اما به شدت به آن اعتراض شده است.


شیزو آبه٬ نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده که خواستار آن است تا 30 هزار فردی که در پی حادثه فوکوشیما خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به مناطق مسکونی خود بازگردند و رآکتورها نیز فعالیت‌هایشان را از سر گیرند. قرار است که بازگرداندن افراد در ماه آینده آغاز شود.


این در حالی است که دو نخست‌وزیر سابق ژاپن٬ در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی ای بی سی نیوز بازگرداندن افراد به منطقه و را‌ه‌اندازی رآکتورها را "غیرمسئولانه" ارزیابی کرده‌اند. فعالان محیط زیست نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها با این اقدام مخالفت کرده‌اند.


روز 11 مارس 2011 زمین لرزه 9 ریشتری که در تاریخ ژاپن بی‌سابقه بود به سونامی شدیدی انجامید که 18 هزار و 520 کشته یا مفقود و هزاران نفر بی‌خانمان برجای گذاشت. در پی سونامی اختلال در کار پایگاه اتمی فوکوشیما ایجاد شد و به چندین رآکتور آسیب جدی وارد شد. در دو راکتور این نیروگاه ذوب هسته‌ای روی داد. فوکوشیما در فاصله 200 کیلومتری از توکیو، پایتخت ژاپن قرار دارد.


دولت آبه برای حفظ یکی دیگر از نیروگاه‌های اتمی کشور(هامااوکا) دیواری 6/ 1 کیلومتری برای مقابله با سونامی احتمالی در مقابل آن کشیده است. در این دیوار از فولاد استفاده شده است. این دیوار قرار است امسال کامل شود و تا زمان افتتاح قرار است بلندی آن به 22 متر برسد. این بلندی بر اساس آخرین ارزیابی‌ها برآورد شده که نشان می‌دهند یک زلزله احتمالی در این منطقه، سونامی‌ 19 متری ایجاد خواهد کرد./1421/1409/ح

ارسال نظرات