۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۲۰۰۵۱۷
معاون اوقاف کشور خبر داد

ساماندهی و اعزام ۲ هزار مبلغ دینی در نوروز به سراسر کشور

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از اعزام بیش از ۲ هزار مبلغ دینی در ایام نوروز به امامزادگان سراسر کشور خبر داد.
حجت الاسلام شرفخاني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد شرفخانی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در جهت قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه که یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، دو برنامه استراتژی در سه سال اخیر دنبال کرده است.

وی افزود: نخستین برنامه این سازمان، آماده کردن طرح جامع تبدیل این بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور بر اساس چشم‌انداز 1404 است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: در این چشم انداز، دو بعد عمرانی و فرهنگی بقاع متبرکه مد نظر قرار گرفته است.

شرفخانی با تاکید بر ضرورت استفاده کامل از ظرفیت‌های معنوی بقاع متبرکه، گفت: در این طرح بحث راهبردها، راهکارها، برنامه‌ها و فعالیت‌ها نسبت به بقاع متبرکه دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش عمرانی بقاع متبرکه سراسر کشور، 44 شاخصه عمرانی به عنوان شاخصه‌های اصلی آماده شده و در دستور کار قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: این طرح هم اکنون در بیش از دو هزار و 600 امامزاده در سطح کشور در حال اجرا است.

شرفخانی افزود: بحث دیگری که در زمینه امامزاده‌ها توجه شده، بحث نرم‌افزاری و یا همان بحث فرهنگی و تبدیل شدن این بقاع متبرکه به قطب فرهنگی کشور است.

وی اضافه کرد: برای امامزادگان در سراسر کشور بر اساس موقعیت مکانی و جایگاه ارزشی در بین مردم، برنامه‌هایی طرح‌ریزی شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: یکی از مهمترین شاخصه‌هایی که در ارتباط با این برنامه‌ها باید مد نظر قرار می‌گرفت، این بود که این برنامه‌ها باید به صورت مردمی برگزار شود.

شرفخانی خاطرنشان کرد: برنامه دیگری که در این راستا پیگیری شد، راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتالی و فیزیکی بود که امسال 500 کتابخانه فیزیکی و 111 کتابخانه دیجیتال در امامزاده‌های سراسر کشور راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی و تربیتی در امامزادگان و تربیت حافظان قرآنی از دیگر فعالیت‌هایی است که سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت جدی به دنبال تحقق و اجرای آن بود و برنامه‌های بسیار خوبی هم انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: موضوع مهمی که در زیرساخت امامزادگان ضرورت داشت، اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مناسبتی بود.

شرفخانی افزود: در طول سال، مردم در مناسبت‌های مختلف در امامزادگان حضور پیدا می‌کنند و این ظرفیت فرهنگی، فرصت خوبی به ویژه در برابر جنگ نرم دشمن ایجاد می‌کند.

وی افزود: عید نوروز و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از جمله این مناسبت‌ها هستند که مردم در این ایام حضور گسترده‌ای در بقاع متبرکه دارند، به ویژه امسال که این ایام با یکدیگر تلاقی دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، نشاط معنوی، ضیافت الهی، جشن ولایت علوی اکمال دین علوی و طرح سوگواره بصیرت عاشورایی از دیگر اقدامات و طرح‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود.

شرفخانی اضافه کرد: پس از راه‌اندازی این طرح‌ها، بسیاری از مسائل دینی و فرهنگی در بین مردم نهادینه شد و همه ساله مردم به اجرای آن می‌پردازند.

وی گفت: امروز شاهدیم سازمان اوقاف، سازمانی پویا و تلاشگر در راستای مبارزه و دفاع در برابر جنگ نرم دشمن است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: هدف از طرح آرامش بهاری صرفا عید نوروز نیست، این ایام بستر مناسبی برای ارتقاء سطح معنوی و معارف مردم است.

شرفخانی تاکید کرد: دومین هدفی که از اجرای این طرح مد‌نظر قرار گر فته است، خدمت رسانی و خدمت‌گذاری به مردم و زائرین امامزادگان در ایام نوروز است.

وی تصریح کرد: در دو هزار و 282 امامزاده سطح کشور، طرح آرامش بهاری با اجرای برنامه‌های مختلف و در سطوح مختلف برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در کل کشور هیئت امنا، خادمین و نیروهای اوقاف به صورت شبانه‌روزی تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف ذکر شده انجام می‌دهند.

شرفخانی افزود: از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری، یم توان به برپایی خیمه‌های طرح معرفت اشاره کرد که با حضور روحانیون و کارشناسان دینی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بیش از دو هزار روحانی که دوره‌های لازم را در حوزه علمیه قم سپری کرده‌اند، به امامزادگان سراسر کشور اعزام می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: برپایی غرفه‌های کودک و نوجوان، ایستگاه‌های همه واقف باشیم، ایستگا‌های صلواتی، غرفه‌های مشاوره خانواده، مشاوره تربیتی کودکان و نوجوانان از جمله مواردی است که در بیش از دو هزار امامزاده برگزار می‌شود.

شرفخانی بیان کرد: در بیش از یک هزار و 800 امامزاده، مردم لحظه تحویل سال را با سفره‌های هفت سین فاطمی شروع می‌کنند.

وی افزود: در این مراسم، هفت مورد از القاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که با سین شروع می‌شود به تمام بقاع متبرکه اعلام شده و به صورت سراسری این برنامه اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در 800 امامزاده مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی علاوه بر خیمه‌های معرفت برگزار می‌شود.

شرفخانی افزود: از بین امامزادگان ما، 800 امامزاده زائرسرا دارند که تجهیز شده‌اند تا بتوانیم آماده حضور مسافرین نوروزی باشیم، مواردی هم که زائر سرا وجود ندارد، کمک‌های اسکان موقت با ارائه خدمات عمومی ایجاد شده است.

وی افزود: این طرح از 28 اسفند تا 15 فروردین انجام می‌شود و با توجه به تلاقی این ایام به ایام فاطمیه، طرح سوگواره یاس نبوی هم از 10 تا 15 فروردین برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: این طرح با هدف ترویج سبک زندگی فاطمی و تبیین خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها انجام می‌شود و در آن 500 هزار نسخه چاپ شده خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توزیع می‌شود.

شرفخانی با اشاره به طرح حفظ قرآن کریم، و عمل به فرامین قرآن توسط حافظان، گفت: حفظ مقدمه‌ای برای توجه در قرآن کریم است، طرح حفظ موضوعی و مفهومی قرآن کریم هم در حال اجراست و کتابچه‌ای با 300 موضوع اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی در آن مطالعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حافظان قرآن کریم اخلاق‌مدار هستند، گفت: مردم حفظ قرآن را برای استفاده از مفاهیم عمیق قرآنی و بهره‌گیری از این مفاهیم انجام می‌دهند./916/د102/ع

ارسال نظرات