۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۰۶۶۲۱
در مسجد جامع قلهک تهران رخ داد:

تشریح و تبیین شرک در درس اخلاق آیت الله حائری شیرازی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حائری شیرازی با بیان این‌که وقتی انسان به چیزی متعلق می شود در حقیقت به آن چیز محدود می شود و شرک هم همین است گفت: گلدان برای نخل یک زندان است و شرک هم برای انسان به منزله همان زندان است و از رشد وثمر دادن انسان جلوگیری می‌کند.
درس اخلاق آيت الله حائري شيرازي در مدرسه عالي مطهري - تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حائری شیرازی شامگاه دوشنبه 29 اردیبهشت ماه در جلسه درس اخلاق مسجد جامع قلهک تهران گفت: برای آشنایی بیشتر با نهج البلاغه امیرمومنان علی(ع) ابتدا باید از جملات کوتاه استفاده کرد نظیر این‌که امام علی(ع) می‌فرمایند خدا ایمان را بر انسان واجب کرد تا انسان را از شرک پاک کند.

 آیت الله حائری با طرح سوالاتی نظیر این‌که چرا شرک پلیدی است ؟ و شرک چیست ؟ اظهار داشت: باغ‌داران جایی را دارند به نام خزانه و در آن جا فاصله بذرها از هم کم است و گاها جنس این بذرها با یک دیگر فرق هم دارد و بعد از یکی دو سال این بذرها آماده  و وارد باغ می شوند و یا این‌که آن‌ها را در گلدانی می‌کارند تا به محیط عادت کنند و بعد از آن در باغ بکارند و اگر این نهال در گلدان بماند نهال زینتی می شود و اگر در باغ بکاریم نهال ثمری می شود، شرک همان گلدان است و در حقیقت برای انسان جز خدا همه چیز گلدان است، خدا زمینی است که انسان باید در آن کاشته شود و انسان باید با خدا انس بگیرد.

این استاد اخلاق با اشاره به این‌که خداوند متعال می‌فرماید: ای آدمیزاد همه چیز برای تو آفریده ام اما تورا برای خودم آفریده ام، گفت: هر چیزی که انسان به آن تعلق و تعصب داشته باشد برای او همانند آن گلدان می‌شود و از رشد و ثمر دادن انسان جلوگیری می‌کند مثلا حب به خانواده یا منسب و یا ماشین و غیره برای آن شخص گلدان می شود.

وی با بیان این‌که وقتی انسان به چیزی متعلق می شود در حقیقت به آن چیز محدود می شود و شرک هم همین است اظهار داشت: گلدان برای نخل یک زندان است و شرک هم برای انسان به منزله همان زندان است و از رشد وثمر دادن انسان جلوگیری می‌کند، وقتی خدا می‌فرماید شرک را از خود دور کن و مشرک نباش و به خدای خودت ایمان بیاور یعنی ای انسان من می خواهم تو از زندان آزاد شوی و ثمری داشته باشی و تو زمانی آزاد می‌شوی و آدم می‌شوی که در من نشانده بشوی.

آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر این‌که وقتی انسان از خدا غافل شد به چیزهای دیگر مشغول می‌شود مثلا بت پرست می‌شود گفت: آن زمان که خدا را گم کرد در نزد او چیزهای بی ارزش و کوچک با ارزش می شود و دنیای او محدود می شود و انگار که در گلدان مانده است و فکر می کند که هنر کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که مواد اولیه پیغمبر ما انسان مشرک و بی ایمان و جاهل بود و صادراتش مسلمان‌هایی بود که در بدر و احد شهید شدند گفت: این توحید است،  ایمان، خراب را می گیرد و آباد تحویل می دهد، شرک آن آدم های قبل اسلام را آلوده کرده بود ولی ایمان آمد و از آن‌ها عمار، ابوذر، مقداد و بلال ساخت.

وی افزود: شرک کاری می کند که انسان پول را بخواهد برای این‌که مشهور شود و قدرتمند شود تا بر مردم زورگویی کند و راحت فساد کند، وقتی انسان در گلدان شرک باشد محصولش همین است و زهر می دهد و تمام اعمال او فاسد و کثیف خواهد بود و جز شر و بدی از او چیزی نخواهیم دید.

آیت الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید شرک را ببینید در ابلیس نظر کنید؛ ابلیس شش هزار سال عبادت کرد و به مقام عزازیل رسید یعنی به مقام عزت نزد خدا رسید او به این عزت و مقام دل بست و به جای این که به خدا دل ببندد به مقام خود دل بست و همان مقام برای او همانند گلدان شد و او را به فساد و تباهی کشاند.

این استاد اخلاق با اشاره به این‌که انسان یک روزی نطفه ای نجس بود و روزی دیگر جسد و لاشه ای متعفن بود گفت: اما بدانید که این مسأله مهم نیست زیرا که جسم انسان فقط یک مرکب است و ما راکب آن هستیم. خداوند درباره جایگاه انسان می فرماید « زمین و آسمان ها که در آن ها میلیون ها کهکشان و میلیاردها ستاره وجود دارد ظرفیت و گنجایش من را ندارد اما قلب بنده مومن من گنجایش من را دارد»، اگر انسان مومن شود قلب او جایگاه خدا می شود.

آیت الله حائری شیرازی گفت: هر کس برادر دینی خود را زیارت کند انگار خدا را در عرش زیارت کرده است چون وقتی مومن خدا را دوست دارد یقینا خدا در قلب اوست و قلبی که گنجایش خدا را دارد قطعا ائمه(ع) و پیامبر(ص) هم در آن جا می شوند. شرک می آید انسان را حرام وضایع و تبدیل به فردی فاسد می کند.

وی افزود: ممکن است انسانی از یاد خدا غافل باشد و در آن گلدان باشد و نتواند رشد کند و ثمری هم نداشته باشد اما اگر روزی به یاد خدا بیفتد وخدایی شود انگار که از آن گلدان به باغ منتقل شده است و از آن روز به بعد می تواند رشد کند و ثمر دهد و آن روز ولادت دوم اوست.

این استاد اخلاق با اشاره به این‌که امام علی(ع) تعبیری از شرک را در تفسیر سوره والعصر می‌فرمایند این که عمر انسان در حال گذر است و دیگر باز نمی گردد و انسان در خسران است، کسانی که به خدا شرک ورزیدند همان کسانی هستند که خسارت می‌بینند و تنها راه برای این که انسان خسارت نبیند این است که به خدا ایمان بیاورد، اگر ایمان آورد باز هم خطرات او را تهدید می کند و آدم باید با یک گروهی قرار بگذارد تا با هم حرکت کنند و این که خدا می فرماید « و تواصوا باالحق وتواصوا بالصبر » یعنی همین که به طور گروهی با هم حرکت کنیم و یک دیگر را حمایت کنیم و به صبر و تقوا دعوت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که به مسجد می آیند و عبادت می کنند بدانند که زیارت مومنین زیارت خداست و اگر دست برادر دینی را بفشارید همه گناهانتان می ریزد./9663/پ201/ص

ارسال نظرات