۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲۱۴۲۴۶
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی عنوان کرد؛

دیدن شبکه‌های جهنمی مقدمه سوء ظن به مقدسات

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان این که ماهواره‌ها بمباران تبلیغاتی دشمن هستند، اظهار داشت: آدمی که با ماهواره و شبکه‌های جهنمی و افراد بی‌دین نشست و برخاست دارد، نسبت به تمام مقدسات و مومنین، سوء‌ظن خواهد داشت.
آيت الله صديقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران بامداد پنج‌شنبه دوم مردادماه در جمع معتکفین مسجد المهدی(عج) تهران با بیان این‌که بهترین دعا و کلید برای بازکردن باب استجابت دعا صلوات است، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان درهای رحمت الهی به روی همه بندگان باز است و مغفرت الهی بر دل‌ها ریزش دارد.
 
وی افزود: خداوند خود اعلام کرده است که من جن و انس را جز برای بندگی و عبودیت خلق نکرده‌ام و اگر از ما بپرسند که فلسفه آفرینش انسان چیست و چرا خداوند ما را خلق کرده است، باید بگوییم که چرایی آن به ما ارتباطی ندارد چون خداوند مالک است و هر کاری را اراده کند، انجام می‌دهد(له ملک السموات والارض یحیی و یمیت). او خواسته است که ما در دنیا بمانیم. انسان بر حسب آیه زرع، نزد خدای خود بوده و خداوند آنجا با ما سخن گفته و به تک‌تک ما فرموده است که «الست بربکم». ما هم به او قول داده‌ایم که او رب ما باشد و ما برای خدا باشیم و جز فرمان او فرمان کسی را در زندگی گردن ننهیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به مفهوم رب که به معنای مالک، مربی و صاحب است، خاطرنشان کرد: رزاقیت و هدایت از شئون و شاخه‌های ربوبیت است و اسماءالحسنی خدا چهار رکن دارد که یکی از آنها «رب» است. در دعای کمیلِ امیرمومنان(ع) در سه فراز تکرار می‌کنیم «یارب یارب یارب».
 
مساجد کانون خصوصی خدا برای تربیت انسان ها
 
وی با اشاره به حدیثی در این‌باره ابراز داشت: کسی که سجده کند و هفت بار «یا رب» بگوید، خداوند به او می‌گوید «لبیک»، زیرا خدا از این اسم خودش خوشش می‌آید. از این رو، خداوند انسان‌های بی‌دین و بی‌تقوا را رها کرده است، چون قول دادند که تحت ربوبیت و مالکیت خدا باشند و به عهد خود وفا نکردند.
 
امام جمعه موقت تهران با بیان‌این‌که ماه رمضان، دامن رحمت خدا است، گفت: مساجد و برنامه‌های اعتکاف از کانون‌های خصوصی خدا برای رشد و تربیت انسان‌ها است. عمر و جوانی ما به سرعت می‌گذرد و در روز قیامت از عمر و به ویژه جوانی پرسش خواهد شد.
 
عمر انسان بدل ندارد
 
وی به حدیثی در این باره اشاره و تصریح کرد: در روز قیامت، بنده خدا قدم از قدم برنمی‌دارد جز آن‌که از چهار چیز سوال می‌شود، عمرت را کجا فنا کردی، جوانی‌ات را چگونه سپری کردی، اموالت را در چه راهی صرف کردی.
 
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی سپس به تشریح این موارد پرداخت و گفت: عمر سرمایه گرانبهایی است و انسان باید با این عمر، اسماءالحسنی خدا را اکتساب کند. بناست که ما مثل شیخ حسنعلی نخودکی(ره) باشیم که مریض را بدون آن‌که ببیند، شفا می‌داد. آیت‌الله بهجت(ره) جوانی خود را با خدا معامله کرد و به آن درجات رسید. ماشین، خانه، شغل و دوست بدل دارد، اما سرمایه عمر بدل ندارد.
 
وی به اهمیت دوران جوانی اشاره کرد و یادآور شد: باید ببینیم جوانی‌مان را چگونه می‌گذارنیم، آیا با امام زمان‌مان هستیم و با قرآن مأنوسیم یا خیر.
 
بدبینی به خدا محصول مجالست با اشرار
 
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران در ادامه به حدیث دیگری از رسول گرامی اسلام(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: چهار چیز است که اگر انسان از آنها مراقبت کند، سعادت اخروی شامل او خواهد شد. اول آن‌که گوش خویش را مراقبت کنیم. ماهواره‌ها بمباران تبلیغاتی دشمن هستند و بر روح و جسم انسان اثر می‌گذارند. آنچه سبب می‌شود انسان نسبت به ابرار و دین خدا بدبین شود، مجالست با انسان‌های شرور است.
 
وی افزود: آدمی که با ماهواره و شبکه‌های جهنمی و افراد بی‌دین نشست و برخاست دارد، نسبت به تمام مقدسات و مومنین، سوء‌ظن خواهد داشت. یکی از عوامل سوءظن به خدا و اولیای خدا رفیق بد است که گوش انسان را منحرف کرده و از شنیدن حق بازمی‌دارد.
 
دامن خود را در جوانی حفظ کنید
 
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی از مراقبت از چشم به عنوان یک عامل مهم کسب معنویت یاد کرد و ابراز داشت: چشم اگر کنترل شود، خداوند لذت ایمان را به بنده‌اش می‌چشاند. نگاه به نامحرم تیر شیطان است و گناه که از چشم به دل وارد می‌شود، اگر به دل برخورد کند، چشم دل را کور کرده و در نتیجه انسان نمی‌تواند حق را ببیند و بی‌دین خواهد شد.
 
وی ادامه داد: انسان باید دامن خود را در جوانی حفظ کند (در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است). جامعه امروز ما به تعبیر آیت‌الله بهجت(ره) پر از گرگ است و بسیار باید مراقب بود تا در این شرایط دین خود را حفظ کنیم. امام صادق(ع) قرن‌ها قبل برای حفظ دین ما نسخه پیچیده است. این دعای قریب را زیاد بخوانید تا خود را در شرایط غیبت حفظ کنید «یا الله و یا رحمان و یا رحیم، یا مقلب القلوب، ثبت قلوبنا علی دینک».
 
شراب ام‌الخبائث و کلید همه گناهان
 
امام جمعه موقت تهران مراقبت از جوارح را چهارمین عامل سعادت انسان بیان کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) نسبت به دروغ، شراب و غیبت به شدت هشدار داده‌اند. شراب ام‌الخبائث و کلید همه گناهان است. رسول خدا(ص) فرموده که خداوند تمام بدی‌ها را در یک جا جمع و قفل کرده است و کلید آن شراب است. دروغ بدتر از شراب است و غیبت هم از زنا بدتر است. در روایات آمده است که زنا فقر می‌آورد و به زناکار وعده جهنم داده شده است. غیبت هم که متأسفانه در جامعه به مسأله ای رایج تبدیل شده است.
 
وی در پایان با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: کسی که خود را از این آلودگی‌ها دور کند، خداوند او را آن‌قدر به خود نزدیک خواهد کرد که در رتبه حضرت ابراهیم(ع) قرار می‌گیرد، گویا دو زانویش به زانوی او وصل می‌شود.
 
گفتنی است، مراسم اعتکاف رمضانیه و احیای شب‌های ماه مبارک رمضان از چهارشنبه اول مردادماه تا جمعه سوم مردادماه در مسجد المهدی(عج) تهران برقرار است./9591/پ201/س
ارسال نظرات