۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳
کد خبر: ۲۶۶۸۴۸
نماینده مردم تهران در مجلس:

لغو کاپیتولاسیون از ایران مرهون مجاهدت شهدای موتلفه است

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام حزب موتلفه گفت: شهدای مؤتلفه با لبیک به حکم مرجعیت شیعه ملت ایران را از یک قرارداد ننگین تاریخی که عزت و شرف هر ایرانی را پایمال می کرد، رها کردند.
دکتر اسدالله بادامچيان، قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اسداله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه عصر روز گذشته در جمع اقشار مختلف مردم تبریز با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت شهدای موتفله در 26 خرداد سال 1344 اظهار داشت: شهدای موتلفه جزو نخستین شهدای انقلاب اسلامی ایران هستند.

 


وی با بیان این‌که برچیده شدن قانون کاپیتولاسیون از ایران به واسطه دلاورمردی شهدای موتلفه بوده است، خاطرنشان کرد: حکم قتل حسنعلی منصور با رعایت موازین شرعی و مصایق جهاد و با اجازه آیت الله میلانی به جرم به رسمیت رساندن کاپیتولاسیون علیه مردم ایران اجرا شد.

 


بادمچیان با بیان این‌که مردم آذربایجان بیش از دیگر نقاط کشور از کاپیتولاسیون لطمه دیدند، افزود: کاپپتولاسیون نقض حاکمیت یک کشور و نابودی استقلال و عزت یک ملت است. اجرای تحمیلی قرارداد کاپیتولاسیون در چین و مصر از طرف انگلستان مایه ننگ استعمارگران بوده و است.

 


وی با اشاره به این‌که موضوع کاپیتولاسیون در قالب قرارداد ترکمانچای از طرف روسیه به ایران تحمیل شد و بعد در قالب قراردادی انگلستان هم این حق را برای خود قائل شد، افزود: از زمان فتحعلی شاه تا رضاخان گرفتار کاپیتولاسیون بودیم، در سال 1921 میلادی روسیه تزاری همه قراردادهای کاپیتولاسیون را برای همه کشور از جمله ایران لغو کرد، ولی کاپیتولاسیون آمریکا و انگلیس باقی ماند.

 


بادامچیان با بیان اینکه در سال 1342 آمریکا مجدد در ایران دنبال کاپیتولاسیون بود، گفت: چون در جریان انقلاب سفید با مقاومت امام خمینی(ره) و همراهی ملت روبرو شدند احساس کردند دوباره باید این قرارداد را اجرایی کنند؛ وقتی آمریکا فهمید نه با کشتار نه با ارعاب از عهده انقلاب اسلامی بر نمی آید، تصمیم گرفت نیروهای مستشاری خود را بر جان و مال مردم ایران مسلط کند.

 


قائم مقام حزب موتلفه ادامه داد: نقش یکی از اعضای موتلفه در رساندن نسخه ای از این قرارداد ننگین به دست امام خمینی (ره) و واکنش امام راحل که فرمودند؛ «من احساس خطر می کنم، ملت ایران را فروختند، به پاخیزید، رفت ایران، امروز در برابر این جنایت به پاخیزید» در تاریخ ماندگار است.

 


وی برچیده شدن بساط کاپیتولاسیون از ایران را مدیون شهدای موتلفه دانست و بر تداوم راه این شهدا تاکید کرد و گفت: شهدای مؤتلفه با لبیک به حکم مرجعیت شیعه ملت ایران را از یک قرارداد ننگین تاریخی که عزت و شرف هر ایرانی را پایمال می کرد، رها کردند./935/پ202/ب4

ارسال نظرات