۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۸۱۳۴۳
استاد حوزه علمیه:

امر به معروف و نهی ز منکر تنها باید زبانی باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام فقیهی با بیان این‌که وظیفه پیامبر خدا بشارت و انذار مردم است و اگر کسی ایمان نیاورد خود او مسؤول است و پیامبر هیچ وظیفه‌ای در برابر آن شخص ندارد، گفت: براساس آیه 119 سوریه بقره، امر به معروف و نهی ز منکر فقط باید زبانی باشد.
حجت الاسلام فقيهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیداحمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم، صبح امروز در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که رفتار هر انسان حکایت از سطح فهم او دارد و اگر دو نفر مانند هم رفتار می‌کنند به خاطر تشابه در فهم و درکشان است، گفت: یهودیان در زمان حضرت موسی(ع) به دنبال بهانه بودند و هر چه که حضرت موسی(ع) برایشان معجزه می‌آورد باز هم خدا را انکار می‌کردند و در زمان پیامبر(ص) هم مشرکان همین حالت را داشتند.

 

وی در ادامه با اشاره به آیه 119 سوره بقره، وظیفه پیامبر(ص) را بشارت و انذار مردم دانست و خاطرنشان کرد: انذار و تبشیر برای ایجاد انگیزه در مردم است و اگر کسی ایمان نیاورد خود او مسؤول است و پیامبر(ص) در برابر آن شخص وظیفه ای ندارد و می‌توان از این آیه نتیجه گرفت که امر به معروف و نهی ز منکر فقط باید زبانی باشد.

 

حجت الاسلام فقیهی در تفسیر آیه 120 سوره بقره با اشاره به این که آیین یهودیان هوا و هوس است، افزود: یهودیان و مسیحیان هرگز از مسلمنان راضی نمی‌شوند مگر این که از هوا و هوس پیروی کنند و بنده هوا و هوس باشند و خداوند در ادامه آیه می‌فرماید«اگر بعد از این که حقیقت روشن شد و با اسلام آشنا شدید باز هم از هوا و هوس پیروی کنید خداوند ولایت و یاریش را از انسان برمی‌دارد».

 

وی با بیان این که برخی از اهل کتاب به دنبال حقیقت هستند و قرآن را برای فهمیدن می‌خوانند، گفت: این طور نیست که هرگز هیچ یهودی و یا مسیحی مسلمان نشود؛ بلکه این افراد که تعصب بیجا در دین خود ندارند ایمان می‌آورند.

 

استاد حوزه علمیه به برخی افراد که نعمت ها را می‌بینند ولی آن را نتیجه تلاش خود می‌دانند و خدا را نادیده می‌گیرند اشاره کرد و افزود: شکر گزار به این معنی است که انسان هم نعمت‌ها را ببیند و هم آن ها را از خدا بداند و بهترین حالت شکر این است که برای هر نعمت جداگانه خدا را شکر کنیم.

 

وی در توضیح این آیه که خداوند به بنی اسرائیل می‌گوید «من شما را بر تمام مردم برتری دادم»، اظهار داشت: این آیه را می‌توان به دو صورت تفسیر کرد؛ اول این که خداوند در زمان حضرت موسی(ع) دین یهود را بر دیگر ادیان برتری داد و دوم این که از این نظر برتری داده که بیشترین تعداد پیامبران را برای آنها و از بین آنها مبعوث کرده است./843/پ202/ی

ارسال نظرات