۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۲۹۶۱۸۰

انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از طرح اروپا برای اسکان پناهجویان در ترکیه

خبرگزاری رسا ـ سازمان عفو بین‌الملل از طرح اتحادیه اروپا برای حمایت مالی و تسهیلاتی از ترکیه برای ممانعت از ورود پناهجویان به اروپا انتقاد کرد.
پناهجويان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان عفو بین‌الملل از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا به جای نگرانی برای حفظ مرزهای خود، حقوق آوارگان را در وهلۀ نخست در نظر داشته باشند.

 

بیانیۀ سازمان عفو بین‌الملل تنها یک روز پیش از سفر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان منتشر شده است. مرکل قرار است یکشنبه برای اعطای بستۀ پیشنهادی اتحادیه اروپا به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه به آنکارا سفر کند.

 

مقامات می‌گویند این طرح شامل اعطای یک بستۀ کمک حداقل 3.4 میلیارد دلاری به ترکیه برای میزبانی 2 میلیون پناهجو است. این بسته همچنین شامل تسهیلاتی در اخذ ساده‎‌تر روادید اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه و تسریع در گفت‌وگوها برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا است.

 

اندرو گاردنر، محقق سازمان عفو بین‌الملل دربارۀ این طرح گفت: مذاکرات میان اتحادیه اروپا و ترکیه در خطر قرار دادن حقوق پناهجویان برای جلوگیری از ورود آن‌ها به اتحادیه اروپا است.

 

 وی افزود: اتحادیه اروپا باید به دنبال راه‌هایی باشد که منجر به انتقال امن و قانونی پناهجویان به اروپا شود.

 

به گفتۀ گاردنر طرح کنونی هیچ تضمینی برای اسکان آوارگان در ترکیه ارائه نمی‌دهد.

 

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است اسنادی دارد که نشان می‌دهند ترکیه در چندین مورد پناهجویانی را که قصد رسیدن به اروپا داشتند به زور به سوریه و عراق بازگردانده‌ است.

 

گاردنر گفت: آنگلا مرکل باید پیش از برخورد با ترکیه به عنوان یک شریک قابل اعتماد در مدیریت مرزهای اتحادیه اروپا باید از ترکیه بخواهد تا رفتارش را در قبال پناهجویان اصلاح کند.

 

در بیانیۀ سازمان عفو بین‌المل آمده است که پیشنهاد اتحادیه اروپا به ترکیه شرایط سخت پناهجویان را در این کشور در نظر نمی‌گیرد.

 

عزیمت پناهجویان از کشورهای جنگ زده به کشورهای اروپایی در طول ماه‌های گذشته به بحرانی برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است./982/ب101/د

ارسال نظرات