۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۱۰۶
استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت معصومه الگوی بی‌نظیری برای بانوان جهان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تبریز درباره کرامت حضرت معصومه(س)، گفت: کرامت چکیده لطف و امتیازاتی است که یک انسان می‌تواند داشته باشد و در واقع ملاک برتری در پیشگاه خدا محسوب می‌شود، بنابراین این بانوی بزرگوار می‌تواند به عنوان الگوی مناسب و بی‌نظیر برای بانوان جامعه باشد.
حرم حضرت معصومه

حجت الاسلام باقر ریاضی بخشایش، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با برشمردن ویژگی‌های حضرت معصومه(س) گفت: ما امامزادگان بسیاری داریم که در میان آنها برخی چون حضرت معصومه(س) دارای برجستگی خاصی هستند.


وی افزود: با این‌که حضرت معصومه(س) سن زیادی نداشت، اما دارای ویژگی‌های علمی و عملی خاصی بود، هر چند درباره ایشان نوشته‌های مفصل و مبسوط وجود ندارد؛ اما با مراجعه به تاریخ و همچنین با استفاده از تعابیری که امام معصوم(ع) درباره ایشان داشتند مشخص می‌شود.


این استاد حوزه علمیه درباره جایگاه علمی حضرت معصومه(س)، ابراز کرد: پاسخ به سؤال‌های مراجعه کنندگان و تأیید از سوی امام کاظم(ع) نشانگر داشتن قابلیت و استعداد خاص حضرت معصومه(س) بود، حتی می‌توان گفت ایشان به نوعی نماینده پدر بزرگوارشان از نظر علمی بودند.


وی با اشاره به جایگاه شفاعت حضرت معصومه(س) بیان کرد: طبق روایات اهل بیت(ع) به شفاعت حضرت معصومه(س) همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند، دارا بودن این جایگاه ناشی از داشتن کرامت، تقوا، جایگاه علمی و ویژگی‌های انسان کامل است.


معاون آموزش مدرسه علمیه طالبیه درباره کرامت حضرت معصومه(س) عنوان کرد: کرامت چکیده لطف و امتیازاتی است که یک انسان می‌تواند داشته باشد و در واقع ملاک برتری در پیشگاه خدا محسوب می‌شود، بنابراین این بانوی بزرگوار می‌تواند به عنوان الگوی مناسب برای بانوان جامعه باشد.


وی درباره الگوگیری از شخصیت حضرت معصومه(س) گفت: الگوگیری از یک شخصیت یعنی مدنظر قراردادن ویژگی‌ها، امتیازات و فضایل او با قطع نظر از تفاوت زمانی، زیرا ممکن است این شبهه مطرح شود که به خاطر هم عصر نبودن حضرت معصومه(س)، ایشان نمی‌تواند الگوی جامعه امروز باشد.


این استاد جامعه المصطفی تبریز ادامه داد: برای اسوه بودن لازم نیست که فرد مورد نظر در زمان هم با افرادی که می‌خواهند از او الگو بگیرند مطابقت داشته باشد، زیرا در نظر داشتن ابعاد علمی، عملی و رفتاری شخصیت فرد برای الگوگیری مطرح است.


وی به الگو بودن حضرت معصومه(س) برای همه افراد اشاره و تأکید کرد: همه افراد می‌توانند از نظر اعتقادی با اعتقاد راسخ به مبانی دینی، از نظر رفتاری با مراعات دستورات اخلاقی و ارزش‌های دینی و از نظر تعامل اجتماعی از حضرت معصومه(س) الگوگیری کنند.


حجت الاسلام ریاضی افزود: بانوان جامعه ما درحال حاضر می‌توانند با الگو قراردادن این بانوی بزرگوار در تعاملات اجتماعی با رعایت حدود شرعی و عفاف در جامعه حضور پیدا کنند و به فعالیت بپردازند، زیرا حضرت معصومه(س) با رعایت عفاف و عصمت در جامعغه حضور داشتند و به فعالیت و سفر می‌پرداختند.


این کارشناس دینی درباره برکات حضرت معصومه(س) برای شهر مقدس قم ابراز کرد: شهر قم از ابتدا مورد توجه امام معصوم(ع) و پیامبر اکرم(ص) بود و ایشان از مرکزیت قم برای شیعیان خبر داده بود، حتی در روایاتی از قم به عنوان خانه اهل بیت(ع) یاد شده است؛ حضرت معصومه(س) نیز به دلیل همین جایگاه وارد قم شدند.


وی افزود: حضرت معصومه(س) در سفر خود از مدینه به مشهد در شهر ساوه بیمار می‌شود، اما در آنجا نمی‌ماند و به طرف قم حرکت کرده و همین انتقال به قم به موقعیت ویژه این شهر افزوده است.


حجت الاسلام ریاضی در پایان گفت: به برکت مرقد شریف حضرت معصومه(س) در قم در قرن اخیر مرکزیت علمی از نجف به قم منتقل می‌شود و این شهر به برکت وجود این بانوی گرامی به پایتخت علمی و فقهی کشور تبدیل می‌شود./854/302/ب3

ارسال نظرات