۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۴۷۲۳۳۰
کارگردان مستند«داد»:

عدالت طلبی، سوژه «مستند داد» است

عدالت پناه گفت: عدالت خواهی و مطالبه گری کارگران و قشرهای مختلف، سوژه اصلی این مستند است که بازخورد خوبی در جامعه داشته است.
حجت عدالت پناه

حجت عدالت پناه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون مستند«داد»، اظهار کرد: این فیلم درباره اعتراضات صنفی کارگران و قشرهای مختلف است که در این اثر سعی کرده ایم صدای آن ها را به گوش مسئولان برسانیم.

وی افزود: سوژه اصلی این اثر، پیگیری و به تصویر کشیدن اعتراضات صنفی اقشار مختلفی بود که با آنها برخوردهای ناروایی شده و همین موضوع ما را کنجکاو کرد تا ببینیم علت اعتراض آنها چیست و اینکه چه برخوردی با آن ها می شود.

این مستند ساز تأکید کرد: این موضوعات در ذهن ما وجود داشت تا اینکه مسائلی که در پایانه باربری بندرعباس رخ داده بود، اتفاق افتاد و سعی مسؤولان هم این بود تا این موضوع رسانه ای نشود اما ما توانستیم با نماینده آن ها که با او برخورد شده و به یکسال حبس محکوم شده بود دیدار کنیم.

وی افزود: هم چنین مسائلی از این دست مانند اعتراضات صنفی کارگران معدن طلای آق دره تکاب که این افراد به حبس از 6 ماه تا 8 سال و هم چنین به شلاق محکوم شده بودند، همین طور اتفاقات مربوط به اعتراض پرستاران نسبت به عدالت در سیستم پزشکی و موضوعات مرتبط با معلمان، از موضوعاتی بود که ما با آن مواجه شده بودیم و سعی کردیم که به موضوع برخورد با این افراد بپردازیم و علت اینکه مسؤولان به جای ریشه یابی و حل معضلات، به برخورد قهری روی آورده اند را بررسی کنیم.

عدالت پناه، برخوردهای قهری با این افراد را مغایر با گفتمان انقلاب دانسته و خاطرنشان کرد: این موضوع برای خود من سؤال بود که این نوع برخوردها که نسبتی با گفتمان انقلاب ندارد، به چه علتی صورت می گیرد چرا که در گفتمان انقلاب و نظر امام و رهبری، مطالبه گری و نظارت بر مسؤولان یک اصل اساسی است اما عملا می بینیم که با برخوردهای قهری که با اعتراضات صنفی می شود، دست مردم از نظارت بر مسؤولان را می بندد و این امر دامنه فساد را گسترده تر می کند. در حالی که ما باید کسی که فسادی را کشف و نسبت به آن اعتراض کرده تشویق کنیم.

وی افزود: با توجه به این دغدغه ذهنی، ارتباطی که از قبل با جنبش عدالتخواه دانشجویی به دلیل فعالیتی که در این جنبش داشتم، سبب شد تا آن ها از این موضوع استقبال کنند و یک تیمی تشکیل شد تا به گردآوری مستندات و محتواهای مرتبط بپردازد تا اگر به موضوعی پرداخته می شود، حرف ناروایی بیان نشود و به همین منظور توانستیم طی 2ماه، آرشیو بسیار خوب و قوی و هم چنین اسناد و مدارک مناسبی از این سوژه ها جمع آوری کنیم و روند ساخت این فیلم به عنوان یک اثر مستند جستجو گر که توسط چند دانشجو صورت می گیرد، کلید بخورد.

کارگردان مستند «داد»، تصریح کرد: با توجه به دغدغه ای که خودم داشتم، کار را با هزینه شخصی آغاز کردم اما بعد از آن، مدرسه فیلم سازی عمار وقتی فهمید موضوع خوبی انتخاب شده است، حمایت های بسیار خوبی از ما انجام داد و توانستیم این اثر را ساخته و در هفتمین جشنواره فیلم عمار نیز به اکران درآید.

این مستند ساز، ورود به عرصه عدالت خواهی را سخت توصیف کرد و ابراز داشت: شاید خیلی ها در گفتار مدعی عدالت خواهی و عدالت طلبی باشند، اما در عرصه عمل، کمتر کسی ورود می کند و چون این عدالت طلبی با منافع و میزشان برخی سازگار نیست، بسیاری از افراد حاضر نیستند که دل به دریای تنش های فراوان این کار بزنند و جسارت خاصی برای این کار نیاز است.

وی افزود: همین که رسانه ها به این موضوع پرداخته و به این مستند توجه کرده اند، نشان دهنده این است که «داد» بازخورد خوبی داشته است و ما سعی کرده ایم با ساخت این فیلم، طرح مسأله کنیم و امیدواریم رسانه ها از این پس، پیگیر بحث عدالت خواهی و مبارزه با فساد باشند تا شاهد این باشیم که نظام اسلامی هر روز پاک تر شده و فضا و محیطی که زیبنده این نظام است به وجود آید./872/303/ب3

ارسال نظرات