۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۹۴۱۷۰
رسا گزارش می‌دهد؛

«خانواده تراپ» به دنبال تبلیغ رهبانیت مسیحی

در انیمیشن«خانواده تراپ» تمامی اتفاقاتی که برای شخصیت اول داستان می افتد نوعی ریاضت عملی برای او در مسیر تبدیل شدن به یک راهبه بوده است.
خانواده تراپ مسیحیت، خانواده تراپ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چند وقتی است مجموعه تلویزیونی با عنوان «خانواده تراپ» از شبکه نهال در حال پخش شدن است که به صورت کاملا واضح به ترویج رهبانیت مسیحی و آموزه های مسیحیت می پردازد.

این فیلم داستان دختری به نام ماریا است که برای راهبه شدن به صومعه سالزبِرگ در اتریش می آید و پس از آن برای خدمت به حضرت مسیح (اصطلاحی که در بین راهبان مسیحی رایج است) به عنوان معلم سرخانه در خانه یک فرد ثروتمند فعالیت می کند.

در تعریفی اولیه در رابطه با واژه صومعه در ویکیپدیا اینگونه آمده است:

صومِعِه سازه‌ای است که راهب‌ها و راهبه‌ها تحت سرپرستی یک رئیس مرد یا زن در آن زندگی می‌کنند. در قرون وسطی صومعه‌های بسیاری در سراسر اروپا ساخته شدند. بعضی از صومعه‌ها کلیساهای زیبایی داشتند که زیر نظر آنها اداره می‌شدند. یک صومعه اغلب دارای یک محوطه باز با تالار بزرگ، ایوان سرپوشیده برای قدم زدن، مطالعه و تفکر راهبان و یک خوابگاه برای استراحت آن‌ها بود. درون صومعه آشپزخانه، اصطبل، انبار و اتاق میهمان نیز وجود داشت و درون دیوارهای آن باغچه‌های صیفی جات ایجاد شده بودند. راهب ها غذای خود را در سالن بزرگ غذاخوری صرف می‌کردند. گاهی اوقات راهب‌ها و راهبه‌ها غذای خود را در سکوت کامل صرف می‌کردند و در حین غذا خوردن به آیاتی از کتاب مقدس گوش می‌دادند.

داستان خانواده تراپ بر اساس زندگینامه یک راهبه و میسیونر اتریشی به نام ماریا وون تراپ (Maria von Trapp) (1905-1987)  ساخته شده است؛ ماریا در سن نوزده سالگی به صومعه نونبِرگ واقع در سالزبورگ اتریش پیوست.

تصویری از صومعه نونبرگ واقع در سالزبورگ اتریش

پس از مدتی ماریا به درخواست مدیر صومعه و به منظور تأمین مشیت الهی (God's will) (اصطلاحی که در آموزه های مسیحیت رهبانی به آن اشاره می شود) به عنوان معلم خانوادگی خانواده تراپ انجام وظیفه می کند.

در نهایت آقای تراپ عاشق ماریا شده و از او درخواست ازدواج می کند. ماریا نیز برای بار دوم در زندگی و پس از مشورت با مسئول صومعه، بر خلاف میل باطنی اش و با تن دادن به مشیت الهی با تراپ ازدواج می کند.

در واقع تمامی این مسائل نوعی ریاضت عملی برای ماریا در مسیر تبدیل شدن به یک راهبه بوده است و وی به عنوان یک راهبه اسطوره ای معرفی می شود.

ماریا پس از مدتی به خاطر حوادث جنگ جهانی به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت می کند و پس از مرگ همسرش، وی به همراه سه نفر از فرزندانش به عنوان میسیونر (مبلغ) مسیحی، به کشور پاپوآ گینه نو (واقع در شمال استرالیا) مهاجرت می کند.

در این کشور شخصیت ماریا به عنوان یک راهبه برجسته ترویج می شود، به همین منظور جوایز مختلفی از طرف نهادهای مختلف مسیحی به ماریا اعطا شد.

یکی از این جوایز در سال 1952 با عنوان بانوی فرقه مقبره مقدس اورشلیم از طرف پاپ پیوس دوازدهم به وی اعطا شد.

 بد نیست بدانید فرقه مقبره مقدس اورشلیم ، فرقه ای ماسونی است که از طرف واتیکان و قانون اساسی کلیسای کاتولیک  به عنوان شخصیتی حقوقی پذیرفته شده است. اعضای این فرقه (تقریبا ۲۳۰۰۰ نفر) اکثراً رجال سیاسی، مذهبی، اشراف و بزرگان دنیای اقتصاد هستند و شهسوار (شوالیه) محسوب می شوند و در شعبه نیمه مستقل فرقه، مستقر درکشور محل اقامت خود فعالند.

این فرقه کهن‌ترین و پایه ای‌ترین ریشه موجودیت خود را مدیون نظریه پردازان، کارگزاران و جنگجویان جنگ‌های صلیبی است و جمله «خواست خدا» (God's will)  شعار اصلی این فرقه است.

 

قابل ذکر است که تاکنون چندین فیلم بر اساس داستان زندگی ماریا و خانواده تراپ ساخته شده که آخرین آنها در سال 2015 ساخته شده است.

در تاثیرگذاری این فیلم ها در راستای ترویج مسیحیت همین بس که بسیاری از سایت هایی که به معرفی فیلم های مسیحی می پردازند، فیلم های مختلف زندگی خانواده تراپ را نیز در لیست محصولات خود قرار داده اند.

در آخر بد نیست نسبت به صومعه نونبرگ و نظام رهبانی حاکم بر آن، که داستان فیلم نیز از آنجا آغاز می شود مطالبی ذکر شود:

صومعه نونبرگ از جمله صومعه هایی بود که بر اساس نظام رهبانی سنت بندیکت (Order of Saint Benedict) اداره می شد؛ بندیکتن‏ها برای نظم بخشیدن به زندگی راهبانه قوانینی را وضع کردند که برخی از آنها عبارت بودند از:

الف. راهب نوآموز تا یک سال پس از ورود به صومعه می‏تواند از این حلقه خارج شود. پس از گذشت این تاریخ و پس از آن که راهب نوآموز عهد رهبانیت را پذیرفت، تنها با اجازه رئیس صومعه می‏تواند از این حلقه خارج شود.

ب. دیرنشینان فقط به هنگام ضرورت سخن بگویند و با صدای بلند، خنده و شوخی نکنند و هنگام راه رفتن چشمان خود را به زمین بدوزند.

ج. دیر نشینان هیچ چیز از خود نداشته باشند.

د.  همه رهبانان موظفند در کشتزارها یا مغازه‏های صومعه یا آشپزخانه دیر کار کنند و به کتابت بپردازند.

و. رهبانان بر اساس شعار «دعا کن و کار کن» مکلّف بودند چندین نوبت در روز برای اجرای مراسم دعا به نمازخانه بروند.

گفتنی است که تقریبا تمامی این قوانین را در انیمیشن خانواده تراپ می توانید مشاهده کنید.

تصویری از ماریا وون تراپ در آخرین سال های زندگی اش در کانادا

/843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
United States
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
بسیار کارتون خوب و آموزنده ای بود
مواردی که فرمودین شاید از یک نگاه درست باشه ولی چیزی که بیننده از این فیلم میبینه صحنه های آموزنده انسانی هست مثل وطن دوستی صبر و حوصله و برخورد شخصیت اصلی فیلم ( ماریان ) با بچه ها و خانوادست
این کارتون هم مثل اکثر کارتون های شرکت نیپون خوب و آموزنده است
و بر خلاف کارتو ن های آمریکایی که صحنه هایی از خشونت و بی بند باری این کارتون ها بسیار خوب هستند
3
0