۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۵۵۷۶۹۸

جایگاه فقه و کلام در اشعار نظامی در تبریز بررسی می شود

همزمان با کنگره بین المللی بزرگداشت نظامی گنجوی، جایگاه فقه و کلام در اشعار این حکیم و ادیب تاریخ ایران زمین مورد بررسی قرار می گیرد.
بزرگداشت نظامی گنجوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مسلم اورنگی، دبیر کنگره بین المللی نظامی گنجوی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تبریز با بیان این‌که کنگره 22 اسفند ماه با حضور اندیشمندان و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار خواهد شد، اظهار داشت: این کنگره میزبان صاحب‌نظران 10 کشور خارجی خواهد بود.

وی با بیان این‌که تبریز میزبان اندیشمندانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش خواهد بود، گفت: از مجموع یک هزار و 117 مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره 470 مقاله به داوری نهایی راه یافت که از این تعداد 61 مقاله برگزیده در قالب دو جلد کتاب به زیور طبع آراسته شده اند.

اورنگی با اشاره به محورهای مختلف کنگره بزرگداشت نظامی گنجوی ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات محوری کنگره که مورد اقبال نخبگان حوزوی و دانشگاهی نیز قرار گرفته است؛ جایگاه فقه و کلام در اشعار این حکیم و ادیب تاریخ ایران زمین می‌باشد.

دبیر کنگره بین المللی نظامی گنجوی نقش زبان فارسی در منظومه فکری، ادبی نظامی، جایگاه فرهنگ ایران و ایرانی در اشعار نظامی، تعلیم و تربیت و انسان کامل از منظر نظامی گنجوی، فرهنگ شناسی اشعار نظامی و سبک شعری و زبانی نظامی را از دیگر محورهای این کنگره دو روزه برشمرد.

به گفته وی مروری تاریخی و انتقادی بر نظامی شناسی، نظامی گنجوی میراث مشترک کشورهای اسلامی، تاملی بر پیروان سبک نظامی، تاملی بر ترجمه ها شرح و تفاسیر اشعار نظامی، مروری بر زندگی نامه نظامی، نقش نظامی در ادبیات جهان و مروری بر عرفان، نگاه های فلسفی و جامعه شناختی نظامی از محورهای مهم کنگره است.

اورنگی با بیان این‌که پیش نشست کنگره 21 اسفند با برگزاری میزگردی از اندیشمندان ایرانی و خارجی در تبریز همراه خواهد بود، افزود: اعتقاد داریم نظامی گنجوی نه تنها جزء مفاخر ایران زمین است؛ بلکه میراث مشترک کشورهای اسلامی و مایه افتخار تمام مسلمانان محسوب می شود.

دبیر کنگره بین المللی نظامی گنجوی با اشاره به این‌که اشعار حماسی و دینی نظامی مایه وحدت و همدلی ملل و اقوام است، گفت: بررسی آثار و اشعار نظامی گنجوی و آشنایی بیشتر اساتید و اندیشمندان نظامی شناس با زندگانی این شاعر و داستان سرای بزرگ شعر و ادبیات فارسی از مهم‌ترین اهداف این همایش است./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات