۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۵۹۰۴۰۳
در قم؛

نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد

نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد
نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش امروز با حضور عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رییس دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش امروز با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجج الاسلام روح‌الله شاکری رییس دانشگاه معارف و حسین ارجینی معاون پژوهشی دانشگاه معارف قم در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.

براساس این گزارش، آیت الله مقتدایی در این نشست با اشاره به سال‌روز وفات حضرت معصومه (س) اظهار داشت: برکات فراوانی از سوی بارگاه حضرت معصومه (س) برای شهر قم و اهالی آن ظاهر شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) بیان کرد: طبق فرموده امام رضا (ع) هرکس حضرت معصومه (س) را در قم زیارت کند، از اهالی بهشت خواهد بود.

وحدت حوزه و دانشگاه، اقدامی هوشمندانه در برابر توطئه دشمنان

وی با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه توسط حضرت امام خمینی (ره) اعلام شده و در سخنرانی‌های مکرر روی این وحدت تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: امام راحل می‌دانستند که این انقلاب، یک انقلاب اسلامی با هدف پیاده کردن برنامه‌ها و قوانین اسلام و قرآن و بر محور ولایت فقیه خواهد بود و روشن است که ابرقدرت‌ها در مقابل این نظام الهی موضع‌گیری و اخلال‌گری خواهند کرد.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: این نظامی که تحت امر، ولی فقیه بخواهد کار کند، یقینا در جهانی پر از مفسده و ظلم، دشمنان زیادی خواهد داشت، به همین جهت حضرت امام خمینی (ره) برای ایجاد دو بازوی قدرتمند، دارای نفوذ و اثرگذار در جامعه، وحدت حوزه و دانشگاه را اعلام کردند.

وی تأکید کرد: اگر این دو نهاد قدرتمند، صاحب نفوذ، فکر و دانش با هم هماهنگ باشند، در حقیقت دو قشر صاحب اندیشه علمی و اثرگذار در جامعه با همراهان خود حامی نظام خواهند بود، به تعبیر دیگر ملت ایران به صورت یکپارچه حمایت کننده از نظام خواهند بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: این هدف والا و گرانبها تا آخر عمر امام راحل، مورد تأکید ایشان بوده و امروز هم به شدت مورد تأکید و حمایت رهبر معظم انقلاب قرار دارد.

ضرورت تقویت بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه

همچنین حجت الاسلام حسین ارجینی با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه در چند سال اخیر کمرنگ شده است اظهار داشت: حضرت امام راحل نسبت به همراهی و هماهنگی این دو قشر فرهیخته تأکید بسیار داشتند، چراکه سلامت جامعه در گرو همراهی و هماهنگی حوزه و دانشگاه است.

معاون پژوهشی دانشگاه معارف با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره اهداف وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه وحدت در هدف بوده و هدف آن، ایجاد جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل، امام، پیشاهنگ و الگو است.

وی با اشاره به الزامات پیشرفت در آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم به جامعه‌ای پیشرفته رسیده و از این جامعه مترقی به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم، بایستی الزامات آن را فراهم کنیم که یکی از مهترین الزامات این حرکت، تولید علوم اسلامی ایرانی است.

حجت الاسلام ارجینی ادامه داد: بعد از چهل سال از انقلاب اسلامی شکوهمند ایران و برگزاری جلسات خوب علمی در حوزه و دانشگاه، امروزه «تفکر ما نمی‌توانیم» در زمینه اسلامی شدن علوم در حال گسترش است و بسیار جای تعجب است که بعد از چهار دهه حرکت علمی و تبلور این حرکت در دنیا، این تفکر و صحبت در فضای حوزه و دانشگاه طرح شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هفته پژوهش بیان کرد: این هفته به منظور یادآوری لزوم حرکت به سمت علم، دانش و تحقیق و پژوهش است، استادی که یخواهد حرکت علمی داشته باشد، باید حرکت خود را بر محور پژوهش جلو ببرد، چراکه بدون تحقیق و پژوهش حرکت او تکراری و بدون ثمر خواهد بود، به همین جهت، تحقیق و پژوهش در این مسیر بسیار ضروری و لازم است.

رونمایی از آثار پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی

گفتنی است در پایان، مراسم رونمایی از آثار پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی در سال 97 توسط آیت الله مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و با حضور حجت الاسلام و المسلمین شاکری رییس دانشگاه معارف، حجت الاسلام ارجینی معاون پژوهشی دانشگاه معارف و آقای گرامی برگزار شد.

همچنین از اساتید و دانشجویان برتر دانشگاه معارف اسلامی، محمدجواد فلاح در بخش دانش‌پژوه برتر، سیدضیاءالدین میرمحمدی در بخش رساله پژوهشی برتر و خانم طیبه قائمی بافقی در بخش پایان نامه ارشد برتر، با اعطای لوح و هدایایی تقدیر شد./876/پ202/ج
ارسال نظرات