۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۹۰۶۴۱

دولت آمریکا رو به تعطیلی می رود

دولت آمریکا رو به تعطیلی می رود
در صورت تعطیلی دولت آمریکا، این کشور میلیاردها دلار ضرر خواهد کرد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، درگیری دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و کنگره این کشور برای تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز با مکزیک، عمیق تر شده است به طوری که تهدیدی برای تعطیلی دولت ایالات متحده محسوب می شود.

نمایندگان کنگره آمریکا روز گذشته برای جلوگیری از تعطیلی دولت این کشور با رهبران جمهوری خواه و دموکرات وارد بحث شده و خواستار رفع معضل تهدیدهای ترامپ مبنی بر تعطیلی دولت در صورت عدم تامین بودجه دیوار مکزیک شدند.

تعطیلی موقت دولت آمریکا که ممکن است در نیمه شب جمعه آتی رخ دهد، باعث اختلال در عملیات دولتی و خروج صدها هزار کارمند دولت خواهد شد؛ کارمندانی که حقوق آنان در فصل تعطیلات پرداخت نشده است. این مساله موجب وارد شدن میلیاردها دلار خسارت به دولت آمریکا خواهد شد.

پیش از این روال بر این بوده است که کنگره آمریکا بودجه سالانه را تصویب کرده و بعد از آن رییس جمهور این کشور آن را امضا کند. اما در سال های اخیر سناریوی تعطیلی دولت در آمریکا به یک امر عادی تبدیل شده و کنگره و کاخ سفید را وارد بحران تامین بودجه دولت کرده است.

ترامپ از کنگره خواستار تخصیص پنج میلیاد دلار بودجه برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک شده است اما کنگره که در سیطره جمهوری خواهان است با وی موافقت نمی کند.

در همین حال دموکرات ها پیشنهاد می کنند که بودجه امنیت مرز مکزیک به میزان فعلی یعنی 1.3 میلیارد دلار ادامه یابد آن هم نه برای ساخت دیوار بلکه برای کشیدن سیم خار دار و سایر تدابیر امنیتی.

در همین حال، بیش از هشتصد هزار کارمند دولتی برای تعطیلی احتمالی و موقت دولت آماده می شوند. این اختلاف می تواند نه بخش از پانزده بخش دولت و ده ها سازمان را تحت تاثیر قرار دهد که از آن جمله می توان به وزارت های کشور، امنیت داخلی، حمل و نقل، کشاورزی، امور خارجه و دادگستری، و همچنین سازمان پارک های ملی و جنگل ها اشاره کرد.

با توجه به این مساله، حدود نیمی از کارمندان دولت مجبور به ادامه کار بدون پرداخت فوری می شوند و سایر آنان به خانه خواهند رفت.

هفته گذشته ترامپ اعلام کرد که وی در صورت عدم تخصیص بودجه ساخت دیوار با مکزیک از سوی کنگره، «مفتخر» به تعطیلی دولت خواهد شد.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی سال 2016، وعده داده بود که مکزیک هزینه ساخت دیوار را تامین خواهد کرد اما مکزیک این مساله را نپذیرفت./847/ب902/ف

ارسال نظرات