۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۹۱۲۶۵
رییس جامعه المصطفی العالمیه:

فارسی زبان انتقال معارف اسلام و انقلاب به جهان است + فیلم

فارسی زبان انتقال معارف اسلام و انقلاب به جهان است + فیلم
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که زبان فارسی با معارف اسلامی عجین شده است، گفت: این زبان محمل انتقال معنویت، عقلانیت وپیام انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین گردهمایی مؤسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان به همت بنیاد سعدی پیش از ظهر امروز در سالن نشست های شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز شده و تا بعد از نماز مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه در این گردهمایی با اشاره به این که امروز قلمرو تکلم به زبان فارسی منحصر به چند کشور در منطقه ما شده است، ابراز داشت: ایران، افغانستان، تاجیکستان و بخش هایی از ازبکستان به زبان فارسی سخن می گویند، در حالی که تا حدود دو قرن قبل این زبان در شبه قاره و آسیای میانه زبان غالب بود.

وی افزود: قبل از تسلط روس ها در آسیای میانه افراد زیادی به زبان فارسی سخن می‌ گفتند و حتی در قلمرو حکومت عثمانی زبان فارسی مطرح بود و برخی کتاب های منتشر شده به زبان فارسی در این مناطق نشان بر این مدعا است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه عنوان کرد: حتی امروز در بخش هایی از شمال چین گلستان سعدی و زبان و ادب فارسی ترویج می‌ شود؛ بر اساس ارزیابی هایی که پایه های رتبه بندی زبان انجام می‌ دهد زبان فارسی بین رتبه 15 تا 13 قرار دارد و در عین پویایی از یک ثباتی برخوردار بوده که در کمتر زبانی شاهد هستیم.

وی با بیان این که در بیش از هزار سال زبان فارسی با معارف اسلامی و دینی عجین شده است، ابراز کرد: زبان فارسی محملی برای انتقال معارف و آموزه های دینی به عنوان زبان دوم محسوب می‌ شده و از همان سده های اول نگارش معارف دینی به زبان فارسی رواج پیدا کرد.

عضو شورای گسترش علوم انسانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بعدها تفسیرهای فراوان قرآن به زبان فارسی نوشته شد و این زبان یک زبان بزرگ برای معرفی دنیای اسلام لقب گرفت و در ایران نیز زبان فارسی افزون بر زبان رسمی دائما زبان علمی هم بوده است و همین مسأله در کنار کمکی که فرهنگستان ها برای سازگاری با مفاهیم علمی امروز انجام داده اند، زبان فارسی را به یک زبان قوی در حوزه انتقال علم و دانش تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر این که دو عامل در توسعه و گسترش زبان نقش ایفا می‌ کند، گفت: یکی پیشرفت های علمی و فناورانه و دوم عنصر فرهنگ و معرفت است که زبان فارسی از هر دو عنصر به خوبی برخوردار است و به برکت انقلاب اسلامی و رشد و توسعه علمی بر اساس یافته های مراکز علم سنجی، شش صدم تولیدات علمی جهان به زبان فارسی بوده در حالی که همین نسبت در زبان عربی دو صدم است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز داشت: زبان فارسی زبان انتقال معنویت عقلانیت و عدالت یعنی پیام انقلاب اسلامی بوده است و مؤسسات مختلفی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان شکل گرفته که المصطفی نیز بر اساس رسالت خودش که تربیت عالمان دینی است زبان فارسی را به عنوان پیش نیاز آموزش خود قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این گردهمایی یادآور شد: همه کسانی که در مراکز مختلف المصطفی وارد می‌ شوند باید زبان فارسی را بیاموزند به تجربه های خوبی در این زمینه رسیده ایم.

رییس جامعه المصطفی العالمیه در پایان با اشاره به سطح بندی استانداردهای زبان فارسی برای پذیرفته شدن در سطح بین المللی خاطرنشان کرد: امروز در مراکز علمی دنیا سطح بندی هایی برای آموزش زبان به صورت استنادارد تعریف شده که نیاز داریم به این سطوح با رعایت اقتضائات هر مرکزی برسیم./1330/پ202/ب1

تعداد بازدید : 13

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
ارسال نظرات