۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۹۱۴۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:

ارتقای سواد رسانه‌ای طلاب لازمه مقابله با جنگ نرم دشمنان است

ارتقای سواد رسانه‌ای طلاب لازمه مقابله با جنگ نرم دشمنان است
حجت الاسلام محمودی با تأکید بر گرایش حوزه های علمیه به سمت تعاملات رسانه‌ای، گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای طلاب لازمه مقابله با جنگ نرم دشمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حمید محمودی، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در کارگاه آموزشی «سواد رسانه» که با محوریت موضوع‌های «فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی» و «امنیت در فضای مجازی» در مدرسه علمیه شهرستان اهر برگزار شد، اظهار داشت: باورپذیر بودن دروغ‌های رسانه‌های غربی مسأله‌ای است که به عنوان تهدید شناخته می‌شود.

وی با بیان این‌که ارتقای سواد رسانه‌ای طلاب لازمه مقابله با جنگ نرم دشمنان است، خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای مهارتی است که با یادگیری آن می‌توانیم انواع رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. هر رسانه مجموعه‌ای از نشانه‌های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه‌ها در با سواد‌شدن ما نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که مستکبران و استعمارگران با تحمیل جنگ رسانه‌ای به دنبال القای باورهای تحمیلی، ضددینی و خودخواسته در دیگر ممالک هستند، افزود: گاهی پیام‌های ارسالی از سوی رسانه‌های غربی، اعتقادات و ارزش‌ها ما را به شکل غیرقابل‌باوری متفاوت نشان داده و تغییر می‌دهند.

حجت الاسلام محمودی با بیان اینکه فضای مجازی می‌تواند تأثیرات مخربی روی کودکان داشته باشد، افزود: سواد رسانه‌ مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری برای دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای است که در عصر امروز و در دنیای مجازی یک مهارت ضروری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته خانواده و دوستان برای کودکان قصه‌گویی می‌کردند، گفت: امروز تلویزیون، فیلم‌ها، موسیقی و اینترنت، قوی‌ترین قصه‌گویان هستند. پیام‌های رسانه‌ای، افکار، نگرش‌ها و اقدامات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و همه تحت تأثیر تبلیغات، اخبار و سایر اشکال رسانه‌ای قرار می‌گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فضای مجازی یک تیغ دو لب است، یک لبه آن ارتقای سطح فکر، فرهنگ و دستیابی سریع به اطلاعات و ارتباطات موثر در همه زمینه ها است. سوی دیگر این تیغ، آسیب های بی شماری در حوزه های فردی، خانوادگی، اجتماعی، سبک زندگی و فرهنگ عمومی نهفته است.

حجت الاسلام محمودی با تأکید بر گرایش حوزه به سمت تعاملات رسانه‌ای گفت: انتخاب و بهره برداری از مطالب رسانه ها یک مهارت و سواد خاصی لازم دارد که با گسترش و تنوع فضای مجازی، رسانه ها و افزایش خارج از تصور متون مجازی، بشدت جوامع را نیازمند سواد رسانه‌ای کرده است./935/پ203/ب1

ارسال نظرات