۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۹۶۳۰۰

گزارشی از عملکرد ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه

گزارشی از عملکرد ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه
حوزه های علمیه برادران و خواهران همواره در حوادث تلخ غیر مترقبه در کنار مردم بوده و از کمک های مادی و معنوی خود دریغ نکرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوادث غیرمترقبه از جمله مسایل بسیار مهمی هستند که همه ساله گریبانگیر دولت ها و ملت ها شده، تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی بر آنها تحمیل می نمایند. در بیست سال گذشته، حوادث غیرمترقبه باعث مرگ نزدیک به 10 میلیون انسان شده و بیش از 5000 میلیارد دلار هزینه دربرداشته اند. سونامی ژاپن، یعنی آماده ترین کشور دنیا در مقابله با حوادث غیرمترقبه، در سال 2011 به تنهایی موجب مرگ 25000 نفر و حدود 240 میلیارد دلار خسارت گردیده است.

در همین مدت بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان، یعنی حدود یک ششم جمعیت کره زمین، به طور مستقیم و یا غیر مستقیم درگیر حوادث غیرمترقبه گردیده اند. کشور عزیز ما نیز از این امر مستثنی نبوده است. ایران آنگونه که آمارها نشان میدهند، دهمین کشور بلاخیز دنیا و چهارمین کشور بلاخیز قاره آسیاست.

سال گذشته مناطق مختلفی از کشور از جمله مناطقی از استان های ایلام و کرمانشاه دچار حادثه ناگوار زلزله شد از رو این ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه در راستای عمل به وظیفه دینی و پاسخ به ندای مقام معظم رهبری با حضور فعال اعضای ستاد مرکزی حوادث غیر مترقبه مراکز عالی حوزوی تشکیل شد و خدمات متعددی در مناطق زلزله زده ارائه گردید.

ما حصل برخی از مصوبات و اقدامات در ادامه ارائه می گردد.

گزارشی از عملکرد ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه

از جمله فعالیت حوزه‌های علمیه در کمک رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه می توان به تشکیل ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه با حضور 5 مرکز بزرگ حوزوی در قم و تصویب دهها مصوبه و پیگیری اجرا آن، حضور طلاب و روحانیون شهر کرمانشاه در صبح روز اول در سرپل ذهاب و روستاها جهت امداد و نجات،  تشکیل ستادهای فرعی بحران در استان کرمانشاه و نیز برخی استان‌های همجوارجهت انجام وظائف حوزویان در حل مشکلات مردم و رصد وضعیت مدارس، اساتید و طلاب استان‌های زلزله‌زده کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان در ساعات اولیه وقوع زلزله اشاره کرد.

همچنین بررسی وضعیت دقیق مدارس استان کرمانشاه به‌عنوان کانون اصلی زلزله، رایزنی با هلال‌احمر قم مستقر در مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب جهت امدادرسانی ویژه تأمین اسکان و تغذیه طلاب مدرسه باقرالعلوم(ع)، رایزنی با هلال‌احمر قم در جهت تأمین ایاق و ذهاب اعزام مبلغین به مناطق زلزله‌زده، دیدار با ائمه جمعه اهل تشییع و تسنن در شهرستان‌های زلزله‌زده و همراهی با آن‌ها جهت بازدید از وضعیت ارائه خدمات‌رسانی و بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده و رایزنی معاون امور طلاب استان کرمانشاه در جهت انتقال طلاب و اساتید به مدارس شهر کرمانشاه و همین طور تأمین مکان اسکان اساتید زلزله‌زده در شهر کرمانشاه از جمله این فعالیت ها به شمار می رود.

گزارشی از عملکرد ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه

حضور بیش از 1000 نفر از طلاب حوزه علمیه قم به‌صورت خودجوش و تشکل‌های جهادی از روز دوم به‌صورت گروه 320 نفری در شهرستان ثلاث باباجانی و 400 نفره در سرپل ذهاب و قصر شیرین که علاوه بر این تعداد؛ جمعی از طلاب در حال بازگشت از پیاده‌روی اربعین کربلا در سر پل ذهاب و قصر شیرین و روستاها وتشکل های دیگر جهت امداد و نجات، کفن‌ودفن و نماز کشته‌شدگان و رساندن کالاهای ارسالی کشور به روستاها و خانواده‌ها حضور پیدا کردند.

اعلام برخی مراجع تقلید جهت تخصیص بخشی از وجوهات شرعیِ و خمس به نیازهای زلزله‌زدگان و حضور برخی از نمایندگان مراجع عظام در مناطق زلزله‌زده، حضور گروه‌های متخصص رده‌های کودک و نوجوان و برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای پسران و دختران مناطق زلزله‌زده و حضور مدیر حوزه علمیه، آیت الله اعرافی در هفته اول در مناطق زلزله زده و بررسی مشکلات مردم وتشکیل جلسه مسئولان استان جهت پیگیری حل مشکلات و اتخاذ تصمیم حمایت حوزویان از مناطق زلزله زده از دیگر اقدامات در این استان به شمار می رود.

تیپ مسقل 83 امام جعفر صادق(ع)

تیپ مسقل 83 امام جعفر صادق(ع) با اعزام تیم متخصص روانشناسی وجامعه شناسی، نصب چادر جمع آوری کمک‌های مردمی در 8 منطقه قم، ارسال امکانات و اجناس جمع آوری شده در قالب 18 کامیون و به عهده گرفتن بازسازی دو روستا توسط نمایندگی ولی فقیه در سپاه با مردم کرمانشاه همدردی کرد.

گزارشی از عملکرد ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه

مرکز خدمات حوزه، روابط عمومی حوزه و مجمع نمایندگان حوزه

مرکز خدمات حوزه نیز با ارسال پیامک به 160 هزار طلبه برادر و خواهر شیعه و سنی که دارای کد فعال هستند جهت کمک به مناطق زلزله زده به علاوه پیامک استمرار اعزام، جمع آوری حدود 300 میلیون تومان از طلاب کشور و واریز به حساب ویژه، خدمت رسانی و کمک ویژه به طلاب حادثه دیده و بازدید و پیگیری مدیر استانی از منازل طلاب و روحانیون آسیب‌دیده کمک کرد.

 روابط عمومی حوزه نیز با ارسال پیامک توسط روابط عمومی به حوزویان، پیگیری پوشش خبری از سوی صدا وسیما برای انعکاس فعالیت حوزویان و مسئولیت کمیته رسانه ستاد در این راستا گام برداشت.

همین طور مجمع نمایندگان طلاب با اعزام نمایندگان مجمع از قم به کرمانشاه و ارسال اقلام از جمله لباس، غذا و موارد دیگر به مردم زلزله زده کرمانشاه کمک کرد.

دفتر تبلیغات اسلامی

همچنین در اولین ساعات وقوع حادثه، دفتر تبلیغات اسلامی با هماهنگی تعدادی از گروه‌های تبلیغی بومی منظقه؛ نسبت به اعزام آنان اقدام نمود که از جمله آنها می توان گروه تبلیغی امام حسن مجتبی (ع)،  گروه تبلیغی امام المنتظر (عج)، گروه تبلیغی اهل البیت(ع) و گروه تبلیغی صراط اشاره کرد؛ در مرحله دوم با توجه به نیاز به محتوای تبلیغی به تناسب حادثه ره‌توشه ویژه‌ای با هماهنگی اداره تأمین محتوی تهیه و از طریق سبکه های مجازی برای مبلغان و گروه‌های مذکور ارسال شد.

با توجه به گزارش‌های ناگوار واصله از منطقه، معاونت محترم فرهنگی تبلیغی به همراه تعدادی از مدیران معاونت در منطقه حضور یافته و با برگزاری جلسات متعددی با مسئولین استان و شهر سرپل ذهاب از جمله نماینده محترم ولی فقیه در استان، مدیر کل محترم سازمان تبلیغات استان، امام جمعه محترم سرپل ذهاب، مبلغین فعال و... و بازدیداز مناطق مختلف زلزله زده تصمیمات لازم را نسبت به اعزام مبلغ و سایر اقدامات لازم اتخاذ کردند.

در راستای هم اندیشی و هماهنگی بین نهادهای فرهنگی تبلیغی جلسات متعددی در دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برگزار شد که آمار نیز از سوی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه منتشر شده است.

روحانیون در روند کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله، از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی نیز غافل نبودند و با حضور در بین کودکان و نوجوانان زلزله زده، فضای شاد معنوی را برای آنان ایجاد کردند و به کلیه مبلغان اعزامی بسته فرهنگی شامل اقلام تشویقی موردنیاز اجرای برنامه‌ها اهدا شد.

گروه های جهادی

از جمله مراکز فعال حوزوی در این حادثه گروه های جهادی بودند که از جمله فعالیت های این گروه ها خدمات رسانی و فعالیت های فرهنگی گروه خودجوش مبلغین که  متشکل از 300 نفر  که حدود 100 نفر از مبلغین در منطقه ثلاث بابا جانی مشغول به خدمات رسانی و فعالیت های فرهنگی بود.

اعزام مستقیم طلاب حاضر در سفر اربعین به منطقه که متشکل از 150نفربودند و تشکیل جلسه با خیرین و تهیه 15کانتینر اقلام و ارسال آن به منطقه از دیگر اقدامات این گروه ها را به شمار می رود.

گزارشی از عملکرد ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه

مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران استان ها

مدیریت حوزه های علمیه استان ها نیز از این مسأله غافل نبودند تا جایی که حوزه علمیه استان ایلام در همان ساعات اولیه وقوع این اتفاق تلخ، مدیریت حوزه‌ استان ایلام با تشکیل ستاد بحران و صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان این رخداد طبیعی، به یاری و کمک‌رسانی همه جانبه به این عزیزان شتافت.

هماهنگی های لازم مسئولان حوزه ایلام در راستای اعزام جهادی طلاب و ارسال کمک های فوری و اولیه شامل کنسرو، آب معدنی، پوشاک گرم، چادر، پتو، و...کار توزیع اقلام و مایحتاج بین مردم زلزله زده اعم از شیعه و سنی، توسط طلاب و روحانیون استان آغاز شد و آسیب دیدگان از زلزله، حضور روحانیت در کنار خود را ملموس تر احساس کردند و امید دوباره ای یافتند.

مدیر و معاونان حوزه علمیه استان ایلام که برای تنها چند ساعت به مناطق زلزله زده رفته بودند، با مشاهده عمق حادثه و وضع زلزله زدگان علی رغم همه مشکلات 5 روز را بصورت جهادی در کنار مردم ماندند و در طی مدت حضور در منطقه، از 500 چادر و منزل مردم زلزله زده سرکشی کردند.

مسئولان حوزه ایلام همچنین از اطلاع رسانی به موقع از وضعیت آسیب دیدگان زلزله و حضور جهادی طلاب و روحانیون در مناطق زلزله زده غافل نبودند و با ارسال سریع اخبار، تصاویر و فیلم های کمک رسانی حوزویان به زلزله زدگان، به رسانه رسمی حوزه، هم مسئولان و مردم را در جریان عمق حادثه قرار دادند و هم بخشی از فعالیت جهادی روحانیون در منطقه را به تصویر کشیدند.

همچنین مدیریت حوزه علمیه استان های کرمان، کردستان و قزوین نیز در این راستا کمک های شایانی را به انحاء مختلف ارائه کردند.

مدیریت حوزه خواهران نیز از این غافله خیر عقب نماند؛ حوزه علمیه خواهران شهرستان ها و مراکز استان های اردبیل، تهران، اصفهان، ایلام، آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری، خوزستان، زنجان، گیلان، هرمزگان، همدان و یزد نیز مجموعا ده ها میلیارد ریال انواع کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به مردم زلزله زده اهدا کرده و همچنین از فعالیت های فرهنگی، تبلیغی و معنوی در این ایام نیز غافل نبودند./1330/ت301/ج

ارسال نظرات