۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۵۹۶۳۱۰
آیت الله تحریری:

دین را با تمام ابعاد آن طلب کنیم

دین را با تمام ابعاد آن طلب کنیم
تولیت حوزه علمیه مروی گفت: اساس دین این است که به معارف دین به صورت سطحی و گذرا نگاه نکنیم و دین را با تمام ابعاد آن طلب کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت حوزه علمیه مروی در کلاس درس اخلاق که امروز در حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد، گفت: از جمله ویژگی‌های انسان این است که می‌تواند در توجه به خود و موجودات، به مراحلی از درک و ارتباط برسد.

وی افزود: انسان در توجه به خود و عالم نباید به سطحی نگری بسنده کند؛ کسانی هستند که شاید تا آخر عمر هم نتوانند به جایگاه وجودی خود پی ببرند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: این افراد در واقع نمی‌خواهند زحمتی متحمل شوند و از درک ظاهری خود به شئون عالم، ارتباط عمیق با ذات اقدس الهی پیدا کنند و در این راه به تنبّهات خاص برسند؛ فقیهان واقعی کسانی هستند که چنین ارتباطاتی را درک کرده‌اند.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: اساس دین این است که به معارف دین به صورت سطحی و گذرا نگاه نکنیم و دین را با تمام ابعاد آن طلب کنیم؛ دین به غیر از ظواهر حقایقی دارد و کسانی که به آن توجه کرده‌اند همواره نگرانی‌هایی نیز دارند.

وی در ادامه بیان داشت: از امام محمدباقر(ع) روایت است کسی که حقیقت الهی در قلب او راه پیدا کند از مشغول شدن به غیر خدا باز می‌ماند؛ تفقه در دین، درک درست ظاهر دین و رسیدن از این ظاهر به باطن دین و حقیقت آن است.

وی افزود: فقیه واقعی دارای خصوصیاتی است و معارف الهی در تمام سکنات زندگی او ظهور و بروز دارد؛ فقیه واقعی آن است که مردم را از رحمت الهی ناامید نکرده و از طرفی نسبت به عذاب الهی آنها را به بی تفاوتی مبتلا نکند.

آیت الله تحریری بیان داشت: نفس همواره به دنبال توجیه و بهانه است؛ فقیه واقعی کسی است که نسبت به معاصی الهی برای خود ترخیص و اجازه ای قائل نشود و از قرآن که اصل و حقایق همه چیز در آن بیان شده است دست نکشد.

وی در ادامه بیان داشت: به دنبال علمی نباشیم که فهمیدن و کاربردی در آن نیست، چنین علمی نه تنها کاربردی ندارد بلکه شر آن دامن‌گیر خود شخص و دیگران خواهد شد.

تولیت حوزه علمیه مروی اظهار داشت: اگر در عبادت، قرائت قرآن، حدیث و روایات، تدبر و توجه به خداوند نباشد هیچ گونه تحولی در انسان پدید نخواهد آمد؛ تفکر در دین باید به یک اخلاق همیشگی در زندگی تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیاده کردن فقاهت در زندگی، همواره با دوری از یک سری مکروهات همراه است./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات