۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۵۹۶۳۴۰
گزارش رسا؛

«گشایش اقتصادی» وعده سرخرمن اسرائیل برای بازگشت «أبومازن» به میز مذاکره

«گشایش اقتصادی» وعده سرخرمن اسرائیل برای بازگشت «أبومازن» به میز مذاکره
رژیم صهیونیستی با دادن وعده گشایش اقتصادی به مردم فلسطین خواستار پایان دادن به نزاع فلسطینی ـ اسرائیلی از طریق حذف جنبش حماس است.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: «خاورمیانه جدید، همان خاورمیانه توافق سایس پیکو نیست. فلسطینی‌ها باید آماده پذیرش معامله قرن باشند و ابودیس را به عنوان پایتخت خود بپذیرند. اختلاف میان حماس و ساکنان غزه را باید در دستور کار قرار داد»

این‌ نقل قول تنها بخشی از سخنان شبتای شاویت، رییس اسبق دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با مولف کتاب «از اوسلو تا قدس: پژوهشی انتقادی از روند صلح و گفت‌وگو میان اسرائیل و سازمان آزادی‌بخش فلسطین» است؛ کتابی که به زودی از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج چاپ و منتشر خواهد شد.

شاویت در این مصاحبه با اشاره به استحقاق سایکس و پیکو برای دریافت جایزه صلح نوبل به دلیل ترسیم مرزهای قومی در خاورمیانه گفت: خاورمیانه جدید شکل گرفته و پیش روی ما یک فرصت تاریخی برای تغییر مرزها در خاورمیانه قرار دارد.

وی افزود: عراق همان عراق سابق و سوریه همان سوریه گذشته نیست. کردها فرصت مناسبی برای تشکیل کشور خود پیدا کردند. عملیات چینش جدید خاورمیانه بین 5 تا 10 سال زمان می‌برد و این زمان برای تسویه نزاع فلسطینی ـ اسرائیلی مدت زمان مناسبی است.

رییس اسبق موساد، کلید موفقیت این عملیات را در دست آمریکا دانسته و تصریح کرد: امروز شاهد درگیری شیعه ـ سنی و اسلام رادیکالی ـ اسلام اعتدالی هستیم اما اسرائیل با اردن، مصر، عربستان و کشورهای خلیج رابطه حسنه‌ای داشته و همین ارتباط برای پایان دادن به مسأله فلسطین کافی است.

حکام عربی مجری سیاست‌های اسرائیل
مصاحبه رییس اسبق موساد از آن جهت حائز اهمیت است که یک مسؤول رده بالای رژیم صهیونیستی در سطح امنیتی، پرده از ارتباط نزدیک کشورهای مرتجع عربی با اسرائیل برداشته و حکام عربی را مجریان طرح‌های استکبار جهانی در منطقه نشان می‌دهد.

عربستان سعودی، مهمترین همپیمان عربی رژیم صهیونیستی که در میان کشورهای عربی از نفوذ قابل توجهی برخوردار است، با طرح پیمان صلح به عنوان راهکاری برای ثمر بخش بودن گفت‌وگوهای فلسطینی ـ صهیونیستی درصدد هموار ساختن مسیر پایان دادن به مسأله فلسطین است.

از سویی با روی کار آمدن محمد بن سلمان، ولیعهد جدید سعودی، قطار عادی سازی روابط با اسرائیل شتاب فزاینده‌ای گرفته است. یکی از اهداف اساسی دیدارهای پیاپی ترامپ با مقامات سعودی تلاش برای تغییر چینش پازل منطقه است.

این سخنان آنگاه تایید می‌شود که بدانیم یکی از مقامات عالی رتبه رژیم صهیونیستی در توصیه‌ای به ترامپ گفته است: «وقت آن رسیده که به پیش بن سلمان رفته و به او بگویی که زمان اجرایی شدن وعده‌هایت فرا رسیده. این تو، این ابومازن و این معامله قرن. به محمود عباس بگواگر عاقلانه تصمیم بگیری، کاخ سفید، اردن، مصر و کشورهای خلیج برای حمایتت آماده‌اند اما اگر این پیشنهاد را رد کنی تمامی کشورهای عربی از ملت فلسطین روی خواهند گرداند.»

از آنجا که حاکمان عربی منطقه هوس حکمرانی بر ملت‌های مظلوم مسلمان و نیز باقی ماندن در رأس قدرت را دارند، از تمام ظرفیت‌ها برای فشار به ملت فلسطین و اجبار آنان به پذیرش معامله قرن سواستفاده خواهند کرد. عربستان و تنی چند از کشورهای عربی درصدد هستند شرایط مناسبی را برای گفت‌وگوی رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها فراهم کنند.

از سوی دیگر شبتای شاویت استفاده از مشکل پناهندگان برای هموار سازی مسیر سازش را پیشنهاد می‌دهد. به عقیده وی می‌توان به کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پیشنهاد داد که در صورت حل نزاع فلسطینی‌ ـ اسرائیلی مشکل پناهندگان فلسطینی با پرداخت مبالغ مالی قابل اعتنا، ظرف دو تا سه سال حل خواهد شد.

وعده‌های اقتصادی سرخرمن اسرائیل
لابی‌های صهیونیستی با هماهنگی جامعه جهانی و استفاده از رسانه‌ها به ملت مسلمان منطقه به ویژه فلسطینی‌ها اینگونه القا می‌کنند که اگر ملت فلسطین به طرح موسوم به معامله قرن رضایت داده و آماده مذاکره با اسرائیل شود، مشکلات اقتصادی غزه حل شده و طرح اسکان فوری شهروندان به سرعت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با توجه به آنکه حضور جنبش حماس مانع از تحقق اهداف استراتژیک اسرائیل می‌شود، باید در ابتدا این جنبش از صحنه کنشگری سیاسی فلسطین حذف شود؛ طرحی که از سوی اتاق فکر اسرائیل بارها و بارها بیان شده و به تازگی نیز یک اندیشکده اسرائیلی در حال عملیاتی کردن مقدمات این طرح است.

با ایجاد شکاف میان حماس و مردم ساکن نوار غزه، عرصه برای نفوذ عناصر وابسته به اسرائیل فراهم می‌شود تا به مردم اینگونه تلقین کنند که اگر جنبش حماس را از خاک فلسطین بیرون برانید، تمام درد و رنج‌های شما پایان یافته و زین پس با محاصره، فشار اقتصادی و کمبود امکانات رفاهی روبه‌رو نخواهید بود.

ملت فلسطین در طول سالیان متمادی نشان داده که در دفاع از آرمان‌های اعتقادی خود ذره‌ای عقب نشینی نکرده و اجازه نزدیک شدن احدی را به خطوط قرمزش نخواهد داد. اشتباه محاسباتی دستگاه‌های اسرائیلی در آن است که نمی‌داند، هیچ ملّتی از عناصر هویّتی خود دست نمی‌کشد و قدس شریف و مسجد الاقصی با هویت تاریخی مردم فلسطین گره خورده است.

ملت مظلوم فلسطین بارها اثبات کرده است که در راه تحقق آزادی، امنیت و رهایی سرزمین خود از چنگال رژیم صهیونیستی آماده جانفشانی و مقاومت است. فلسطینی‌ها به خوبی می‌دانند که عزّت، سربلندی و کرامت انسانی آنها نه در سازش و مذاکره که در ایستادگی، جانفشانی و مقاومت است و با گام نهادن در وادی مقاومت به تمام آرزوهای خود دست خواهند یافت./981/ب950/ر

محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام

محمد رایجی
ارسال نظرات