۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۹۶۸۱۱
مدیر مرکز آموزش عالی خواهران کوثر تهران:

اطاعت از ولی فقیه واجب است

اطاعت از ولی فقیه واجب است
جلالی با بیان اینکه اطاعت از ولی فقیه واجب است، گفت: تنها راه سعادت بشر در پیروی از امام و رهبری است.

خدیجه جلالی مدیر مرکز آموزش عالی خواهران کوثر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درخصوص شاخصه‌های شخصیتی حضرت زهرا(س) گفت: ماجرای سقیفه یکی از مهمترین وقایعی است که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده، این اتفاق نقش تعیین‌کننده‌ای در دوران‌های بعد از خود داشت، واقعه سقیفه اصلی‌ترین اصول جاهلیت عرب و تعصب قبیلگی را دوباره زنده کرد چرا که تاریخ سقیفه از تعصب قبیلگی نشأت می‌گرفت.

وی افزود: در ماجرای سقیفه هر شخصی از قبیله خود شعاری داشت و به دنبال کسب قدرت و ریاست بر مسلمانان بود در نهایت یکی از این قبایل باشعارهای غیراسلامی پیروز شد، شعارهایی که اساس آنها عربیت و تعصب قبیلگی بود.

جلالی در ادامه بیان داشت: در این میان خاندان پیامبر(ص) به ویژه حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر، عهده‌دار مقابله با سنتهای جاهلی بودند و حضرت زهرا(س) به خوبی توانستند این وظیفه را ادا کنند، آن حضرت علاوه بر مقابله با سنت‌های جاهلی و تعصبات قبیله‌ای مسائلی را در باب امامت و ولایت مطرح کردند.

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر تهران در ادامه با اشاره به نتایج جریان سقیفه، ابراز کرد: وقتی که پیامبر(ص) رحلت فرمودند، خانه وحی مورد هجوم قرار گرفت، هجومی ناجوانمردانه که چیزی جز نمایش قدرت در سایه تعصبات قبیلگی نبود مهاجمان توانستند به ظاهر پیروز شوند و قدرت و حکومت را در دست بگیرند، حوادثی که بعد از رحلت پیامبر اتفاق افتاد سبب دو جریانی شدن امت اسلام شد.

نخستین مدافع ولایت

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) خود را تنها همسر و همراه زندگی شخصی امیرمؤمنان(ع) نمی‌دانستند بلکه به عنوان یک مسلمان و ماموم وظیفه دفاع از امام را نیز بر خود واجب می‌دانستند، گفت: نقش و جایگاه ویژه حضرت زهرا(س) در دفاع از حریم ولایت و امامت را می‌توان در کلام ایشان نیز مشاهده کرد چرا که ایشان در دفاع از امامت به تبیین جایگاه ولایت پرداختند.

جلالی با استناد به کلام حضرت، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در بیانی می‌فرمایند: ما اهل‌بیت وسیله‌ ارتباط خدا با مخلوقاتیم، ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی‌ها هستیم، ما دلیل‌های روشن خداییم و وارث پیامبران الهی، خدا اطاعت و پیروی از ما اهل‌بیت را سبب نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است.

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر تهران ادامه داد: حضرت در این فراز ابتدا کارکرد و نقش امامت را بیان می‌کنند بعد با اشاره به این که اهل‌بیت برگزیدگان خداوند هستند با تعصبات قومی و قبیله‌ای احتجاج می‌کنند، براساس کلام حضرت زهرا(س) یکی از کارکردهای مهم امامت ایجاد نظم در جامعه و در امان ماندن امت از تفرقه‌ها است.

انحراف و کژی نتیجه تبعیت نکردن از رهبری است

وی با اشاره به فرازی دیگر از کلام حضرت، ابراز کرد: حضرت زهرا(س) در بیان دیگری می‌فرمایند: محمد(ص) و علی(ع) دو پدر امت هستند اگر کسی از ایشان اطاعت کند از عذاب خداوند نجات پیدا می‌کند، همانطور که نقش پدر مواظبت و اصلاح امور خانواده است نقش امام و رهبر جامعه نیز مواظبت و اصلاح امور امت است، اگر در خانواده‌ای اطاعت از پدر نباشد افراد خانواده به بیراهه می‌روند به همین نسبت در جامعه نیز اگر اطاعت از پدر و راهبر جامعه صورت نگیرد کژی‌ها و ناراستی‌ها رخ خواهد داد و جامعه از مسیر رشد و تعالی خود منحرف می‌شود، سرانجام اطاعت از امام رسیدن به آرامش است. حضرت زهرا(س) از امامت با عنوان قطب الاقطاب یعنی مرکز توجه یاد می‌کنند، بر این اساس امامت مرکز ثقل و محور همه امور است.

جلالی در ادامه بیان داشت: با توجه به عملکرد حضرت زهرا(س) در دفاع از امامت و ولایت درمی‌یابیم که آن حضرت در برهه‌های مختلف به تناسب موقعیت به تبیین جایگاه امامت با استفاده از منطق و استدلال می‌پرداختند بنابراین ما نیز در پیروی از ایشان باید به تبیین جایگاه ولایت ائمه و ولایت فقیه در دوران غیبت بپدازیم نه اینکه صرفا به شعار بسنده کرده و مدام بگوییم باید از ولایت فقیه اطاعت کرد، اگر جایگاه امامت، ولایت و ولایت فقیه به درستی و با منطق، محکم و مستدل برای مردم تبیین شود مفهوم اطاعت از ولایت نیز روشن خواهد شد.

تنها راه سعادت بشر در پیروی از امام و رهبری است

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر تهران با بیان اینکه حضرت زهرا(س) امامت و ولایت را وسیله و واسطه دریافت فیض بین خداوند و مخلوقات معرفی می‌کنند و امام را آینه و حجت خدا می‌دانند، گفت: همه انسان‌ها به طور طبیعی و فطری نیاز به حیات فردی و اجتماعی توام با آرامش، حیات و سعادت ابدی و بهره‌گیری از نعمت‌های الهی دارد، بنابراین نوع انسان همواره به دنبال راهی برای نجات و سعادت است و سعادت میسر نمی‌شود مگر در سایه هدایت الهی، براساس کلام نورانی حضرت زهرا(س) تنها راه سعادت بشر در پیروی از امام و رهبری است که خداوند متعال آن را برگزیده باشد.

وی با اشاره به بخش دیگری از بیانات حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت زهرا(س) در گفتگو با انصار می‌فرمایند: تعجب می‌کنم آیا شما روز غدیر خم را فراموش کردید، از رسول خدا(ص) شنیدم که بهترین جانشین بعد از من علی(ع) است، آن حضرت بارها و بارها به تبیین و یادآوری جایگاه امیرمؤمنان پرداختند.

جلالی ادامه داد: تصور اشتباهی که گاهی در جامعه به وجود می‌آید این است که مگر جایگاه ولی‌فقیه بالاتر از جایگاه امامت یا نبوت است، مسلم است که این چنین نیست بلکه جایگاه ولی‌فقیه بعد از جایگاه رسالت و امامت و به پیروی از آنها و ادامه دهنده همان مسیر در زمان غیبت قرار دارد، ولی‌فقیه کسی است که نسبت به سایر امت از مقام تقوا، ایمان و قدرت روحی بالاتری برخوردار است، از منظر عقلانی نیز اطاعت از چنین شخصی واجب است.

طلاب حقایق دین را برای مردم بازگو کنند

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر تهران در ادامه با خطاب قراردادن طلاب تاکید کرد: یکی از نکاتی که طلاب باید در نظر بگیرند این است که به دور از هر گونه تعصب رفتار کرده، از حضرت زهرا(س) الگو گرفته و جامعه را با حقایق دین آشنا کنند، حقایق دین را نیز باید در کلام اهل‌بیت(ع) جستجو کنند، وقتی مردم با مطالب متقن و منطقی مواجه شوند قطعا آن را می‌پذیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) در دفاع از حریم ولایت و امامت از همه چیز خود گذشتند تا جایی که جان خود را فدای امام زمان خود کردند، ایثار و فداکاری حضرت زهرا(س) باید الگوی رفتاری زنان و مردان مومن باشد و مومنان باید به مانند آن حضرت با گفتار، رفتار، جان و مال و همه دارایی خود از امام و ولی زمان خود دفاع کنند، شهدا و خانواده شهدا نمونه بارز الگوپذیری از حضرت زهرا(س) هستند که با گذشتن از جان و مال و عزیزان خود فرمان ولی فقیه زمان را اطاعت کردند./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات