۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۵۹۷۷۷۹
رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران:

حق هرگز قابل تکذیب نیست

حق هرگز قابل تکذیب نیست
آیت‌الله رشاد با بیان اینکه راه امام علی(ع) حق است، گفت: حق هرگز قابل تکذیب نیست و حقیقت محض است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه گفت: امیر حکمت و حماسه و امام عدالت و تقوا امیرمومنان علی(ع) می فرمایند: هرگز و هرگز من نه دروغ گفته‌ام و نه کسی توانسته است به من دروغ بگوید و هرگز و هرگز نه گمراه شده‌ام و نه کسی به وسیله من گمراه شده است؛ این عبارت را تنها معصوم می تواند بیان کند.

وی افزود: تنها امام معصوم می تواند بگوید من دچار خطا نشدم و دیگران را هم مبتلا به خطا نکردند، حضرت در ادامه می فرمایند: نه دروغ می گویم و نه کسی می تواند مرا تکذیب کند.

آیت‌الله رشاد با تاکید بر اینکه امام علی(ع) حق هستند و هرگز نمی توان حق را تکذیب کرد، اظهار داشت: هرگز حق قابل تکذیب نیست چرا که کذب در حق راه ندارد و اگر ادعایی حقیقت محض نباشد امکان تکذیب دارد برای همین امام همه کلام خود را عین حقیقت می دانستند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه در اخبار احتمال صدق و کذب وجود دارد اما در حقایق چنین نیست، گفت: حضرت می فرمایند: این کلام معرفت نیست بلکه خود حقیقت است؛ در معرفت است که انسان می تواند خلاف و حقیقت را احراز کند.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: براساس فرمایش حضرت هرگز کسی نمی تواند فرمایش ایشان را تکذیب کند چرا که حقیقت قابل تکذیب نیست چون کاذب نیست. همچنین حضرت می فرمایند: من هرگز راه گم نکردم چون به راه حق علم دارم و این علم در مرتبه عین الیقین است؛ ایشان خود واقعیت‌ها را مشاهده می کردند و در تعابیری آمده که ایشان خود راه هستند بنابراین راه هرگز گم نمی شود بلکه این رهرو است که امکان گم شدن دارد.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه انتصاب نمی تواند دلیل بر عصمت باشد، گفت: کسی که به اهل بیت(ع) منصوب است اگر راه گم کند مستند بر مبدا نیست چرا که خود او راه را گم کرده است. برای مثال کسانی که اهل غلو و در زمره غالی ها قرار می گیرند گمراهیشان مستند به امام علی(ع) نیست بلکه خود آنها خودشان گمراه شدند.

وی ادامه داد: برخی افراد به واسطه قرآن گمراه می شوند بنابراین این نیست که قرآن آنان را گمراه کرده باشد بلکه این درک و فهم اشتباه آنان از آیات است که باعث انحراف آنان شده است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات