۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۹۹۳۴۵
فتاح:

زندگی اشرافی برخی مسؤولان و نگاه به خارج گلوگاه تولید و افزایش فقر است

زندگی اشرافی برخی مسؤولان و نگاه به خارج گلوگاه تولید و افزایش فقر است
رییس کمیته امداد با بیان این که دشمن آرزوی شورش اقشار ضعیف را به گور می برد، گفت: زندگی اشرافی برخی مسؤولان و نگاه به خارج گلوگاه افزایش فقر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران با بیان اینکه در ادبیات قرآن کریم و گفتمان امام راحل از واژه «مستضعف» استفاده شده است، گفت: از دیدگاه امام(ره) محرومان کسانی هستند که حقوقشان پایمال شده و فقر آن ها محصول اشکال و ضعف در برپایی عدالت است.

وی با اشاره به اینکه رهبر کبیر انقلاب اسلامی محرومان و مستضعفان را ولی نعمتان نظام اسلامی دانسته اند، ادامه داد: امام خمینی(ره) پایه های انقلاب اسلامی را بر دوش محرومان استوار ساخته است، بنابراین نظام اسلامی متعلق به محرومان، مستضعفان و ایتام قلمداد می شود.

فتاح خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) فرموده اند «تنها آن هایی با ما هستند که طعم فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند»، بنابراین سبک زندگی امام و رهبری مصداق بارز پیشوای محرومان است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: فشارها و تحریم های ظالمانه، جنگ تحمیلی، خشکسالی ها، تورم و رکود و تصمیمات و سیاست های غلط اقتصادی و اجتماعی و در مواردی سوء مدیریت و ناکارمدی مدیران در طول سالیان گذشته به حجم و وسعت فقر افزوده است.

زندگی اشرافی برخی مسؤولان و تشکیل ثروت های بادآورده گلوگاه تولید فقر است

وی زندگی اشرافی برخی مسؤولان و تشکیل ثروت های بادآورده را گلوگاه تولید فقر خواند و ادامه داد: همچنین معضلات فرهنگی، تغییر نیازها و سبک زندگی، آسیب های اجتماعی همانند اعتیاد، طلاق و زندانی شدن سرپرست خانواده ها، مهاجرت ها و حاشیه نشینی ها، ابتلا به بیماری های صعب العلاج، هزینه های بالای درمان، تصافات جاده ای، حوادث و بلایای طبیعی، ربا در بانکداری و فاصله گرفتن از سبک زندگی ایرانی اسلامی نیز بر شدت فقر می افزاید.

فتاح تأکید کرد: امروز باید دانست که اگر به جای تکیه بر توان و تولید داخلی نگاه به بیرون از مرزها وجود داشته باشد و تولید ملی و کارخانجات آسیب ببینند و واردات بر صادرات پیشی بگیرد بدون شک فقر افزایش خواهد یافت.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: فقر تولید شده در بخش های مختلف کشور به نهادهای حمایتی به ویژه کمیته امداد سرازیر می شود و تکلیفمان با وجود محدودیت های فراوان، مداوای پیامدهای فقر تولید شده در افراد و خانواده ها است؛ درمان ریشه ای فقر در گرو رشد اقتصادی کشور، مهار گرانی و تروم افسارگسیخته، حفظ ارزش پول ملی، افزایش سرانه درآمد هر ایرانی، حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی، پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به محرومان و مبارزه جدی با اشرافی گری است.

5 میلیون نفر در کشور تحت حمایت مستقیم و غیر مستقیم کمیته امداد قرار دارند

وی با بیان اینکه 5 میلیون نفر در کشور تحت حمایت مستقیم و غیر مستقیم کمیته امداد قرار دارند، افزود: البته ناگفته نماند که افراد تحت پوشش بهزیستی و بنیادهای خیریه را باید جداگانه حساب کرد؛ بیش از 1 میلیون زن سرپرست خانوار، 1 میلیون و 400 هزار سالمند نیازمند، 150 هزار یتیم، 42 هزار بیمار صعب العلاج، 330 هزار دانش آموز، 55 هزار دانشجو و 30 هزار خانواده با سرپرست زندانی تحت پوشش کمیته امداد هستند.

فتاح خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی ما ایجاد بستر و برداشتن موانع نقش آفرینی مردم در فقر زدایی است؛ کار محرومان و نیازمندان اصولاً توسط مردم می تواند حل شود و این یکی از سیاست های اصولی و خدشه ناپذیر کمیته امداد است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) ابراز داشت: کمیته امداد با سازمان بهزیستی و خیریه ها و نهادهای مردمی نیکوکاری و مساجد همکاری می کند و کسی را رقیب خود در این عرصه تلقی نمی کند؛ مأموریت کمیته امداد برخاسته از ذات دین اسلام، مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و متن انقلاب اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه خط کشی های سیاسی در کمیته امداد جایی ندارد، گفت: کمیته امداد همیشه مورد اعتماد مردم بوده و این اعتماد روزافزون سرمایه اصلی ما است؛ ما باید با شفاف سازی اقدامات، تحقق وعده ها، عمل به موقع و پرهیز از حاشیه ها و ارائه سریع خدمات بی منت به نیازمندان روز به روز بر تلاش خود در عرصه خدمت رسانی به ملت ایران بیفزاییم.

افزایش 35 درصدی کمک های مردمی به کمیته امداد

فتاح با بیان اینکه طی 11 ماه گذشته از آغاز امسال، مردم نسبت به سال گذشته 35 درصد بیشتر به کمیته امداد کمک کرده اند، افزود: ما امانتداران مردم و انفاقات آن ها هستیم و بنده به عنوان خادم و خدمتگذار به مردم عزیز ایران، به خیران و نیکوکاران اطمینان می دهم که انفاقاتشان به درستی در همان مسیر نیتشان به اهلش می رسد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه مهم ترین وظیفه ما اشتغال و خودکفایی اقتصادی محرومان است، گفت: کمک به معیشت، درمان، مسکن اعم از رهن، اجاره، تعمیر و احداث، تأمین جهیزیه، تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، رفع سوء تغذیه فرزندان زیر 5 سال، انواع بیمه ها، حمایت های حقوقی، سفرهای زیارتی، کمک های موردی، و کمک به توسعه و تعمیق فرهنگی دینی و انقلابی از وظایف اصلی کمیته امداد است.

وی افزود: مستمری که ماهیانه در قالب مستمری به افراد پرداخت می شود، در سال 97 به  بیش از 7 هزار میلیارد تومان رسیده است، همچنین در این سرفصل در زمینه بهداشت و درمان 500 میلیارد تومان، در بخش مسکن هزار میلیارد تومان، در بخش جهیزیه 150 میلیارد تومان، در بخش دانش آموزی و دانشجویی 120 میلیارد تومان، در بخش رفع تغذیه رفع سوء تغذیه کودکان 100 میلیارد تومان و در بخش پرداخت حق بیمه 200 میلیارد تومان هزینه شده است.

فتاح با بیان اینکه 160 هزار سفر زیارتی در امسال انجام می شود، افزود: 70 هزار خدمت مسکن ارائه شده و  60 هزار جهیزیه تهیه کرده و به نیازمندان تحویل داده ایم؛ 300 هزار فقره وام ضروری به ارزش هزار میلیارد تومان در طی امسال پرداخت شده و خواهد شد؛ 2 هزار میلیارد تومان به بیش از 100 هزار نفر وام اشتغال پرداخت کرده ایم که در این زمینه از دولت و مجلس تشکر می کنیم که از مأموریت های کمیته امداد حمایت کرده و اعتبارات ما را تقریباً به صورت کامل پرداخت کرده اند؛ از دولت و مجلس تشکر می کنیم که در بودجه سال 98 محرومان و مستضعفان را مورد ملاحظه جدی قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه در 5 ماه گذشته 620 هزار خانواده را وارد چرخه موقت حمایتی کرده ایم، گفت: در حال حاضر در این زمینه پشت نوبتی نداریم؛ همچنین امسال سعی کردیم صف وام ضروری را بشکنیم و سال آینده نیز با یاری خداوند صف وام ضروری نخواهیم داشت.

حذف کارمزد 3 درصدی از وام صندوق ولایت

فتاح از حذف کارمزد 3 درصدی از وام صندوق ولایت در سال آینده خبرداد و تأکید کرد: این کار در راستای اعطای وام قرض الحسنه انجام می شود تا به آموزه های اسلام در این زمینه عمل کرده باشیم؛ ما در کمیته امداد وامی ندارم که وصول نشده باشد و این باید با وام های میلیاردی که در کشور وجود دارد و وصول نمی شود مقایسه شود.

وی همچنین با بیان اینکه 9 هزار خدمت ساخت و تعمیر در کرمانشاه را تا پایان امسال به بهره برداری می رسانیم، از مردم شریف ایران برای مشارکت در نیکوکاری دعوت کرد و افزود: با کمک مردم ایران و یاری خداوند سعی می کنیم در سال آینده هیچ یتیم بدون حامی نداشته باشیم.

فتاح با اشاره به اینکه در سال 98 به بیش از 200 هزار نفر وام اشتغال پرداخت خواهیم کرد، یادآور شد: در سال آینده همه مددجویان ما بیمه حوادث خواهند شد و همچنین 20 درصد بر مستمری ها افزوده خواهد شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه علیرغم همه سختی ها به آینده بسیار امیدوار هستیم، تصریح کرد: ما کمر تحریم ها را شکسته و خواهیم شکست؛ ما با تبعیت از رهبر معظم انقلاب از همه سختی ها عبور خواهیم کرد و دشمن روسیاه ما آرزویش را که می خواهد اقشار ضعیف به خیابان ها ریخته و شورش کنند را به گور خواهد برد، زیرا همه مدرم ما تابع نظام و ولی امر خود هستند./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
حسین ثالث موید
ارسال نظرات