۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۰۰۳۹۲
مؤلف کتاب انقلابی تراز مطرح کرد؛

ویژگی‌های مؤمن انقلابی از شاخصه های کتاب انقلابی تراز

ویژگی‌های مؤمن انقلابی از شاخصه های کتاب انقلابی تراز
حجت الاسلام میرزایی گفت: گرچه کتاب انقلابی تراز در موضوع انقلابی تهیه شده امّا میتوان آن را نوعی یک فرهنگ مختصر از منظومه‌فکری رهبر معظم انقلاب دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت رونمایی از کتاب انقلابی تراز از گردآورنده‌ی این کتاب مصاحبه‌ای ترتیب داده شده که در ادامه آن را می‌خوانیم.

رسا- لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید

سعید صلح میرزایی هستم، متولد سال ۱۳۵۸، از سال ۷۷ وارد حوزه علمیه مرحوم آیت‌الله مجتهدی (ره) شدم. تقریباً سال ۸۶ بود که دوره سطح را تمام و چهار سال در درس خارج آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه) و آیت‌الله آملی لاریجانی در تهران شرکت کردم و سال ۹۰ هم به قم آمده و دروس حضرات آیات آقایان شاهرودی (ره)، شب‌زنده‌دار، اراکی، واعظی، کعبی، سیّدعلیرضا حائری، و حجج اسلام و المسلمین آقایان حسن جعفرزاده و ابوالقاسم مقیمی‌حاجی شرکت کردم. از سال ۹۵ در مرکز تخصّصی جامع علوم اسلامی ولیّ امر به رشته‌ی فقه سیاست اشتغال دارم و همچنین چند سالی است که به‌عنوان استاد سطح عالی به خدمتگزاری طلّاب محترم مشغولم.

از ابتدای طلبگی به صورت شخصی به مطالعه‌ی بیانات حضرت امام و حضرت آقا می‌پرداختم و از سال ۸۴ جدّی‌تر شد و از سال ۱۳۸۸ به پژوهش جدّی در این زمینه مشغول شدم که حاصل آن کتاب‌هایی همچون حوزه و روحانیّت، نرم‌افزار حوزه و روحانیّت، فلسطین، تولید ملّی، حماسه‌ی اقتصادی، بانوی تراز و شعار سال ۱۳۹۶ و اندیشه‌ی مقاومت است.

رسا-هدف و انگیزه‌تان از تدوین کتاب انقلابی تراز چه بوده است؟

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ دو گفتمان در میان خواص، شکل گرفت. کسانی که مدّعی بودند که با تشکیل جمهوری اسلامی، انقلابیگری به پایان رسیده است و کسانی همچون امام خمینی (ره) و رهبر معظّم انقلاب اسلامی که انقلابیگری را پیشران حرکت نظام اسلامی تا رسیدن به آرمان تمدّن بزرگ اسلامی می‌دانستند.

از سال ۹۲ جریانی سیاسی بر قدرت اجرایی و دو سال بعد بر قوّه‌ی قانونگذاری کشور تسلّط پیدا کردند که به گفتمان اوّل نزدیکتر بودند. از این سال بود که اصحاب آن گفتمان، تلاش به تضعیف نهاد‌های انقلابی و همچنین نیرو‌های انقلابی کردند و در مقابل، رهبر معظّم انقلاب اسلامی نیز به تقویت نهاد‌ها و جریان‌های انقلابی پرداختند و اصرار کردند که حلّ مشکل کشور از این راه حرکت انقلابی است. براین اساس بود که گفتمان‌هایی همچون حوزه‌ی انقلابی، نمازجمعه و مسجد انقلابی، دانشگاه، دانشجو و استاد دانشگاه انقلابی را مطرح کردند و به انقلابی ماندن نهاد‌های حکومتی همچون شورای عالی امنیّت ملّی، سپاه و بسیج و ارتش و دیگر نهاد‌ها تأکید کردند.

از اینجا بود که به ذهنم رسید کتابی طرّاحی شود که حاوی ویژگی‌های مومن انقلابی باشد تا هم به کار والدین و مربّیان انقلابی بیاید و هم جوانان و نوجوانان را با این گفتمان آشنا کند.

رسا-بفرمایید چگونه به این ویژگی‌ها دست یافتید و کتاب چه ویژگی‌ای دارد؟

از آنجا که کتاب، از حجّیّت کافی برخوردار باشد، بنا را بر این گذاشتم که از بیانات رهبر معظّم انقلاب استفاده کنم. بیاناتی که ایشان برای توصیف بسیجی تراز یا دانشجوی انقلابی و دیگر اقشار مرتبط با موضوع فرموده بودند را مطالعه کردم و به برخی از ویژگی‌ها رسیدم. با ادامه‌ی کار فیش‌برداری ویژگی‌های بیشتری به دست آمد. مطالب کتاب به دو بخش کلّی باور‌ها و رفتار‌ها تقسیم می‌شود. یک انقلابی به باور‌هایی معتقد است که آن باورها، اساس فکری او را تشکیل می‌دهد. این باور‌ها را نیز به دو فصل کلّی تقسیم نمودم: باور‌های اعتقادی که بیشتر صبغه‌ی دینی داشت و باور‌ها و شناخت‌های انقلابی. مجموع باور‌ها و شناخت‌ها به ۱۸ عنوان می‌رسد.

بخش رفتار‌ها هم به توصیف ویژگی‌های کنشی انقلابی تراز مربوط است که در چهار فصلِ رفتار‌های دینی و اخلاقی، رفتار‌های انقلابی، رفتار‌های اجتماعی و رفتار‌های خدماتی و اقتصادی سامان‌دهی شده است. عناوین این بخش نیز به ۵۰ عنوان رسیده است.

هر کس خودش را باید با این ویژگی‌ها بسنجد، هرقدر که این ویژگی‌ها بیشتر در او بود، به حدّ اعلی نزدیک شده است. البتّه همه‌ی این ویژگی‌ها از وزن یکسانی برخوردار نیستند و برخی مهم‌تر است.

ابتدا نام کتاب را «منازل الثائرین» یعنی منزلگاه‌های انقلابی‌ها گذاشته بودم که تلمیحی به کتاب «منازل السّائرین» خواجه عبدالله انصاری داشت و خطّ سیری را برای انقلابی تصویر می‌کرد که انقلابی برای رسیدن به مطلوب باید طی کند. بعد با مشورت اهل نشر، اسم کتاب به انقلابی تراز تغییر کرد.

برای تکمیل فائده، در ذیل هر عنوان، یک آیه یا روایت مرتبط و همچنین یک مقطع از بیانات حضرت امام خمینی (قدّس‌سرّه) نیز آمده است.

پژوهش اولیّه‌ی کتاب، به ۱۰۰۰ صفحه می‌رسید، امّا جهت رعایت اختصار، مجبور شدیم که حجم آن را به کمترین حدّ ممکن – حدود ۴۰۰ صفحه - برسانیم البتّه به‌طوری‌که باعث تضییع مطلب نشود.

اگرچه که کتاب در موضوع انقلابی تهیّه شده است، امّا میتوان آن را به‌نوعی یک فرهنگ مختصر از منظومه‌ی فکری رهبر معظّم انقلاب درباره‌ی ۶۸ عنوان دانست. در انتخاب فیشها، تلاش شده است که به‌گزینی شود و در هر موضوع، بهترین فیش از بیانات درج گردد.

مخاطبان محترم میتوانند جهت دریافت اطّلاعات بیشتر در این زمینه به پایگاه اطّلاع‌رسانی این کتاب به نشانی http://enghelabitaraz.ir/ مراجعه فرمایند.

رسا-گروه هدف این کتاب چه افرادی هستند؟

در درجه‌ی اوّل جوانان و نوجوانان عزیز هستند بویژه بسیجیان، دانشجویان، طلّاب؛ و بعد از آنان ائمّه‌ی جمعه، جماعت، اساتید حوزه، روحانیّون و خطبا، مسئولان و پدر‌ها و مادر‌ها هستند که نقش هدایتگری دارند.

رسا- در پایان اگر نکته‌ای دیگر باقی مانده است بفرمایید

بنده با آنکه بیست سال است که در فضای حوزه به تعلّم و تعلیم و پژوهش مشغولم و بیانات بزرگان متعدّدی از متفکّران حوزه را مطالعه کرده‌ام، آشنایی تخصّصی‌ام با بیانات حضرت امام و حضرت آقا را نقطه‌ی عطفی در زندگی‌ام می‌داند که باعث شد مسیر علمی و اجتماعی بنده، در مسیری بهتر قرار گیرد. توصیه اکید بنده به آحاد جامعه بویژه جوانان طلبه و دانشجو آن است که مطالعه‌ی کتب و بیانات امامین انقلاب را در سیر مطالعاتی خود قرار دهند و هیچ بیاناتی از حضرت آقا منتشر نشود الّا اینکه با دقّت تامّ، آن را مطالعه کرده باشند.

گلایه‌ای هم از مسئولان دارم که با رها کردن مدیریّت ملزومات نشر و از همه مهم‌تر کاغذ، باعث شدند که قیمت کتاب که خوراک معنوی مردم را تأمین می‌کند بالا رود و بیش از پیش از اولویّت بسیاری از مردم خارج گردد. امیدوارم که مردم فهیم و خیّر ما با نذر فرهنگی و یا خرید آثار فرهنگی به بقای نیرو‌های انقلابی در این عرصه کمک کنند./1325/
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات