۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۶۰۲۵۱۴
حجت الاسلام علوی تهرانی:

حقیقت بندگی در توجه قلبی، اظهار فقر و خوف از خداوند است + فیلم

حقیقت بندگی در توجه قلبی، اظهار فقر و خوف از خداوند است + فیلم
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بندگی خداوند همان اطاعت از حضرت حق است، گفت: حقیقت عبادت و بندگی توجه قلبی، اظهار فقر و خوف از خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، امروز در حسینیه آیت الله حق شناس گفت: بندگی از اهداف مهم خلقت به شمار می رود.

وی افزود: خداوند می فرماید من جن و انس را خلق نکردم جز برای بندگی و عبودیت خودم؛ بندگی انجام هر عملی است که دارای سه ویژگی باشد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به یکی از آن سه ویژگی که اظهار نهایت خضوع و ذلت در برابر خداوند است، عنوان کرد: اظهار ذلت در برابر غیر خداوند مذمون اما در برابر خداوند ممدوح است.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: از دیگر ویژگی ها آن است که انسان خداوند را از هر عیب و نقصی مبرا بداند و باور داشته باشد که خداوند به این ذلت و بندگی نیازی ندارد و این ما هستیم که به خداوند نیازمند هستیم.

وی افزود: دیگر اینکه ما باید ذات مقدس الهی را واجد همه کمالات بدانیم؛ بنابراین اگر در عملی این سه ویژگی وجود داشته باشد در اصل آن عمل بندگی خداوند است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه عبادت الهی به دو دسته تقسیم می شود، ابراز کرد: انسان با انجام عبادت تکوینی اهل بهشت نمی شود اما با عبادت تشریحی می تواند اهل جنت شود و این عبادت تشریحی خاص موجوداتی است که با اراده خود به عبادت خداوند مشغول می شوند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی عبادت تشریحی به عمل انسان مانند روزه گرفتن و نماز خواندن بر می گردد، برخی مواقع شامل عبادت مالی مانند پرداخت خمس و زکات می شود که این عبادت بسیار دشوارتر است.

وی با بیان اینکه عبادت تشریحی محدود به عالم دنیا است، گفت: عبادت دیگر عبادت شهودی یعنی همان لقاء الله است که برای رسیدن به این مقام باید تلاش کرد و یکی از خصوصیات این عبادت نامحدود بودن آن است.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با بیان اینکه بندگی خداوند همان اطاعت از حضرت حق است، خاطرنشان کرد: حقیقت عبادت و بندگی در توجه قلبی، اظهار فقر و خوف از خداوند خلاصه می شود./813/پ202/ب1

تعداد بازدید : 10
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات