۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۰۳۹۵۹
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران خبر داد؛

اختصاص داوطلبانه بخشی از حقوق کارمندان حوزه خواهران برای کمک به سیل‌زدگان

اختصاص داوطلبانه بخشی از حقوق کارمندان حوزه خواهران برای کمک به سیل‌زدگان
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران از اختصاص داوطلبانه بخشی از حقوق کارمندان حوزه خواهران برای کمک به سیل‌زدگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در روزهای گذشته استان‌ها و شهرهای مختلف کشور دچار حوادث طبیعی مانند سیل بودند که آسیب‌های زیادی نیز به برخی از مردم به دنبال داشت، در پی این حوادث مردم و نهادهای مختلف دست به دست یکدیگر داده و به کمک‌ سیل‌زدگان شتافتند، به همین مناسبت گفت‌وگویی با خانم معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران داشتیم.

وی در این گفت‌وگو به تشریح فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در کمک‌رسانی به مردم در مناطق سیل‌زده پرداخت که متن کامل این گفت‌وگو تقدیم خوانندگان معزز می‌شود:

تحلیل شما در اتفاق افتادن این بلایای طبیعی در کشور چیست؟
هر آنچه که از طرف خداوند متعال برای انسان اتفاق می‌افتد چه در ابتلائات طبیعی و چه آزمایش‌های زندگی شخصی برای انسان خیر و برکت دارد و صبر در برابر این ابتلائات تکلیف هر بنده صالح سالم است.

در واپسین روزهای اسفند سال ۹۷ تعدادی از استان‌های ما دچار حوادث طبیعی مانند سیل و رانش زمین شدند، در ابتدا استان گلستان و بخشی از مازندران و شیراز، سپس لرستان و خوزستان نیز درگیر جریان سیل شدند.

در مسئله بلایای طبیعی باید به سه مسئله توجه داشت، یکی از آن‌ها خود جریان واقعه و حین بحران، مدیریت بحران و سپس جریان پسابحران و تاب‌آوری مردم در مقابله با حادثه‌ای که اتفاق افتاده است که اکنون در این مرحله قرار داریم و مردم و مسئولان وظایفی نسبت به این مرحله دارند.

در حین وقوع سیل شاید خواهران طلبه مستقیماً نقشی در کمک‌رسانی نداشتند اما طبیعتاً طلاب حاضر در مناطق سیل‌زده همراهی و همدلی با سیل‌زدگان داشته و آسیب‌‌دیدگان را پناه دادند.

جریان سیل امسال نمایش همدلی، همراهی، وحدت و مهربانی بود به‌عنوان‌مثال تعدادی از صافکاران خودرو شهر شیراز پس از واقعه سیل در درواره قرآن اعلام کردند خودروهایی را که در جریان سیل آسیب دیدند را تعمیر و به مردم تحویل می‌دهند.

در روزهای ابتدایی سیل که مراکز زیادی تعطیل بوده و شاید تنها از طریق صداوسیما اطلاع‌رسانی می‌شد فضای مجازی نقش‌آفرینی خوبی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان داشت، پیام‌ها از طریق فضای مجازی منتقل می‌شد و مردم نیز همراهی و همدلی خوبی در جریان سیل داشتند.

مدارس علمیه خواهران در کمک‌رسانی به سیل‌ز‌دگان استان‌های شمالی چه نقشی داشتند؟
مشکلات به وجود آمده پس از واقعه سیل در آق‌قلا و گمیشان به واسطه درنگ و ماندن آب منطقه و در پلدختر نیز به دلیل ورود سیلاب و گل‌ولای به داخل خانه‌ها ادامه داشت و این خانه‌ها نیاز به مرمت، تمیز کردن و عادی‌سازی فضا داشت و یکی از کارهایی که حوزه علمیه خواهران در این مناطق انجام داد پناه دادن مردم در مدارس علمیه خواهران بود.

تعدادی از آسیب‌دیدگان در استان گلستان از هم‌وطنان اهل سنت بودند و مدرسه‌های اهل سنت و شیعه ما برای خدمت‌رسانی به مردم آماده شد و در خدماتی مانند اسکان سیل‌زدگان، بسته‌بندی غذا و تحویل کمک‌های مردمی به‌صورت وسیع حضور و همت خواهران طلبه را به‌رغم تعطیلات نوروزی شاهد بودیم و این خدمت‌رسانی‌ها موجبات دلگرمی مردم را فراهم کرده بود.

در استان لرستان و جریان سیل پلدختر چه فعالیت‌های توسط حوزه علمیه خواهران صورت گرفت؟
عیناً همین مسئله در پلدختر و استان لرستان واقع شد، مدرسه علمیه خواهران پلدختر مدرسه بزرگی است و بیش از دو هزار مترمربع وسعت دارد و مورد آسیب شدید سیل نیز واقع نشد، به همین دلیل این مدرسه محل اسکان مدیرانی که برای مدیریت بحران برنامه‌ریزی می‌کردند و همچنین محل جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مردمی بود.

حضور و خدمت‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران به سیل‌زدگان لرستان مختص مدرسه علمیه خواهران ما در شهر پلدختر نبود و تعداد زیادی از مدارس ما در استان لرستان محل جمع‌آوری کمک‌ به سیل‌زدگان بودند.

برای هماهنگ‌سازی کمک‌هایی که برای سیل‌زدگان ارسال‌ می‌شد چه کارهایی انجام شد؟
پس از وقوع سیل به مدیران فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران پیامی تحت عنوان «من اصبح و لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم» ابلاغ کرده و فعالیت خود برای جمع‌آوری کمک و خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان در کشور را شروع کردیم.

مرکز مدیریت خدمات حوزه‌های علمیه شماره‌حسابی برای کمک‌ به سیل‌زدگان اعلام کرد و ما در یک پویش عمومی این شماره‌حساب را اعلام عمومی‌ کردیم و تمام کمک‌های نقدی به‌حساب مرکز خدمات حوزه‌های علمیه واریز شد، کمک‌های غیر نقدی نیز در مدارس علمیه خواهران و سازمان‌های مردم‌نهاد زیر نظر حوزه‌های علمیه جمع‌آوری شد.

در مرحله سوم کمک‌رسانی به سیل‌زدگان علاوه بر کمک‌‌رسانی نقدی و غیر نقدی و حضور طلاب جهت کمک‌رسانی در بسته‌بندی و توزیع غذا، توزیع لباس، اقلام بسته‌بندی موردنیاز زنان و کودکان تلاش کردیم تا تسکینی باشیم برای آلام و درد‌های آسیب‌دیدگان و به همین منظور مبلغان، استادان و داوطلبان استان‌های معین و شهرهای هم‌جوار را آماده‌سازی کردیم.

جریان بحران بالا گرفت و حدود ۱۲۰ هزار نفر از هم‌وطنان خوزستانی در کمپ‌ها حضور پیداکرده و بیش از ۵۶ کمپ در استان خوزستان ایجاد شد، به دلیل اینکه تعدادی از این مردم عرب‌زبان هستند خواهران طلبه عرب‌زبان ما با محوریت اهواز و شوش در گروه‌های پنج‌نفره در کمپ‌ها حضور پیداکرده و کارهایی مانند قصه‌گویی برای کودکان، بازی با کودکان، توزیع اسباب‌بازی و همچنین همراهی با بانوانی که آسیب‌دیده بوده و به دلیل اینکه در مناطق سیل‌زده هستند مجبور به ترک خانه خود شده‌اند، ازجمله‌ یاری‌رسانی‌های این خواهران طلبه است.

البته بازدیدکنندگان ما در ستاد مدیریت بحران شهرها نیز در کمپ‌ها و مناطق سیل‌زده حضور پیدا کردند و الحمدلله زمینه هماهنگی و همدلی بیشتری فراهم شد.

از هفته دوم تعطیلات نوروز ستاد مدیریت بحران نهادهای حوزوی در قم تشکیل جلسه داد که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز عضو این ستاد بود، نهادهای حوزوی نظیر حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران، مرکز خدمات‌ حوزه‌های علمیه، جامعه‌المصطفی و دفتر تبلیغات اسلامی در این ستاد حضور پیدا کردند، مصوبات ستاد مدیریت بحران نهادهای حوزوی نیز در همین سه بخشی که بیان کردیم عنوان شد.

یکی از تصمیمات این ستاد جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی است که از طریق تماس با استان‌های آسیب‌دیده و اعلام اولویت نیازهای آن‌‌ها صورت می‌گرفت و طبیعتاً حوزه‌های علمیه خواهران اولویت خود را دریافت نیازهای بخش زنان و کودکان قرارداد، مسئله دوم بخش تجمیع کمک‌های نقدی در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بود، تصمیم دیگر نیز این بود که حداقل ۵۰ میلیون تومان از طرف هر نهاد حوزوی به ستاد پشتیبانی حمایت از داوطلبانی که در مناطق برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و فعالیت‌های تبلیغی حضور پیدا می‌کنند داده شود و حوزه علمیه خواهران اولین نهاد حوزوی بود که سهم خود را پرداخت کرد.

در حرکت انسان‌دوستانه‌ای دیگر همه همکاران نهادهای حوزوی از جمله‌ حوزه‌ علمیه خواهران از یک تا چند روز حقوق خود را برای کمک به هم‌وطنان سیل‌زده و رفع آسیب‌ها و بازسازی مناطق آسیب‌دیده اختصاص دادند.

در حال فرستادن و آماده‌سازی گروه‌های مشاوره‌‌ای به کمپ‌ها و محل‌های اسکان توسط اداره‌کل تبلیغ هستیم، اداره‌کل تهذیب حوزه‌های علمیه خواهران نیز در حال تدوین کتابی با عنوان خدا و حوادث طبیعی است که در این کتاب به بررسی علل مادی و معنوی حوادث طبیعی پرداخته شده است.

هم در فضای مجازی و هم دیگر اندیشان شبهات اعتقادی را پیرامون مسئله بلایای طبیعی مطرح کرده بودند و از آنجایی که رسالت اصلی حوزه‌های علمیه شفاف‌سازی و توضیح مسائل اعتقادی و پاسخ به شبهات است به مشاوره‌های تبلیغی در این زمینه روی آورده و کتابی نیز در این زمینه ارائه دادیم.

پویش دیگری که توسط حوزه‌های علمیه خواهران برای کمک‌رسانی به بانوان سیل‌زده صورت گرفت این بود که اقلام پوشش‌ اسلامی مانند چادر، روسری و غیره را برای بانوان آسیب‌دیده در جریان سیل آماده‌سازی و ارسال کنند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات