۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۰۴۳۳۸
دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش خبر داد؛

استفاده از ظرفیت روحانیان در برنامه های آموزشی مدارس

استفاده از ظرفیت روحانیان در برنامه های آموزشی مدارس
حاجیان زاده با اشاره به تأسیس شعبه ای از دانشگاه فرهنگیان در قم بر استفاده از ظرفیت روحانیان برجسته در برنامه های آموزشی مدارس تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه همایش ملی «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش پرورش» پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

علیرضا حاجیان زاده حوزه مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در این همایش به لزوم دقت در جایگاه دین در برنامه ریزی درسی اشاره کرد و اظهار داشت: ستاد همکاری های حوزه و دانشگاه بیش از 12 سال است که شکل گرفته و ما دو عرصه را امروز در دستور کار داریم که عرصه اول در این چند سال اخیر بیشتر بوده است.

وی افزود: عرصه نخست ارتباط روحانیت با دانش آموان است که روحانیان در این طرح مهارت های ارتباط حضوری با دانش آموز را یاد می‌ گیرند و به صورت مقطعی و دائم کار تبلیغی خود را در مدارس انجام می‌ دهند.

حاجیان زاده بیان داشت: اما عرصه دومی که به این موضوع بیشتر ربط پیدا می‌ کند و در دوره جدید این عرصه را بیشتر تأکید داریم بهره مندی از اندیشمندان حوزوی در برنامه های آموزشی آموزش و پرورش است که یک کار علمی بوده و نیازمند هیأت های اندیشه ورز و تبادل فکر است.

وی با بیان این که بسیاری از مسائلی در آموزش و پرورش داریم باید توسط حوزه پاسخ داده شود، بیان داشت: به قول معروف در کف مدرسه مسائلی مطرح است که باید در میان اندیشمندان حوزوی مطرح شده و راهکاری برای آن به دست آورده شود و این موضوع یکی از موضوعات مهم به شمار می‌ رود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: عرصه دوم یعنی عرصه علم دینی  و تأثیر آن در برنامه های آموزشی شروعی است که بعد از گذشت مقدمات آن به این جا رسیده و باید چراغ راهی برای آینده آموزش و پرورش باشد.

وی تصریح کرد: این همایشی نیست که گفتگویی بشود و رها شود و چند سال بعد مجددا چنین نشست هایی مطرح شود بلکه ما این همایش را آغازی برای فعالیت های آینده می‌ دانیم و از همه شما اندیشمندان دعوت می‌ کنیم که برای ارتقای سطح برنامه های درسی و جایگاه دین در آن کمک کنید.

حاجیان زاده با بیان این که بسیاری از موضوعات برای ادخال دین در برنامه های درسی تدارک دیده شده است، گفت: از جمله آنها مراتب حیات طبیبه و بحث نشاط در مدارس بوده که جزو سیاست های وزیر نیز بوده است است؛ همین طور مباحث مربوط به نحله های کاذب و عقاید ضاله، آسیب های اجتماعی در شقوق مختلف، موسیقی، ارتباط دختر و پسر و مسائل مهم در مدارس دخترانه لیست شده است که در ارتباط های اندیشه ای با حوزه می‌ خواهیم به راهکارهایی برسیم که درمدارس اجرا شود.

وی با بیان این که این نظریه پردازی ها می‌ بایست به کاربست عملی در نظام آموزش و پرورش منجر شود، خاطرنشان کرد: عنصر معلم نیز در کنار منابع آموزشی مهمترین عنصر است که بحث کاملا درستی است و در وزارت آموزش و پرورش مشخص کردیم ورودی فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز ترتیب معلم باشد و در برخی موارد مشکلاتی که هست از طریق آموزش های ضمن خدمت حل خواهد شد.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تلاش کرده ایم که در همین ارتباط بین حوزه و آموزش و پرورش، آموزه های حوزوی در فرایند آموزشی دانشگاه فرهنگیان وارد شود و در همین راستا شعبه ای از دانشگاه فرهنگیان در قم تأسیس شده است.

وی تأکید کرد: با این همه اقدامات باز هم چالش هایی وجود دارد اما باید بدانیم که ما یک آموزش رسمی داریم که در اختیار آموزش و پرورش هست ولی در کنار آن آموزش غیر رسمی که اثر آن به مراتب ببشتر است نیز وجود دارد که از جمله آن صدا و سیما، فرهنگ عمومی خانواده ها، سینما و ارتباط گروه همسالان نیز قرار دارد که در اختیار آموزش و پرورش نیست، بنابرابین نباید همه تقصیرها به گردن آموزش و پروش انداخته شود./1330/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
 
ارسال نظرات