۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۶۰۴۴۲۸
حجت الاسلام اکبری:

وظایف شرعی منحصر در عبادات نیست

وظایف شرعی منحصر در عبادات نیست
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که وظیفه هر مسلمانی آشنایی با تکالیف شرعی است، گفت: وظایف شرعی منحصر در عبادات نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود اکبری استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که وظیفه هر مسلمانی آشنایی با تکالیف شرعی است، گفت: وظایف شرعی منحصر در عبادات نیست.

وی افزود: در زوایای مختلف زندگی وظایفی برای انسان وجود دارد که باید با آن ها آشنا بوده و به این وظایف پایبند باشد، واجبات به دوگونه موسع یعنی دارای وقت کافی و مضیق یعنی بدون وقت کافی تقسیم می شوند، در جایی که وقت کافی باشد اگر با تأخیر وظیفه را انجام دهیم مورد قبول است اما گاهی زمان انجام وظیفه محدود است و نمی توان تأخیر کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ماه گرفتگی و خورشید گرفتی از واجبات مضیق هستند و باید در زمان مشخص آن را انجام داد، اظهار داشت: افرادی که روزه بدهکار هستند می توانند در طول سال تا قبل از ماه مبارک رمضان وظیفه خود را انجام دهند و اگر کار به روزهای نزدیک به ماه رمضان کشیده شد باید این واجب را انجام دهد.

وی ادامه داد: اگر کسی روزه بدهکار باشد و در زمانی که فرصت دارد این روزه ها را به جا نیاورد باید کفاره تأخیر بدهد چون سهل انگاری کرده است، در فرصت باقی مانده از ماه شعبان اگر بدهی در زمینه روزه و کفاره بدهکار هستیم باید آن ها را انجام دهیم.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که در آستانه ماه مبارک رمضان باید به مساجد رسیدگی بیشتری کنیم، ابراز داشت: انسان در قبال مسجد وظایفی دارد که باید آن ها را رعایت کند.

وی با گرامیداشت روز کارگر عنوان کرد: عمل مسلمان محترم است و اگر برای کار مشروعی اجیر شد باید اجرت او را بدهند، نمی توان گفت که مثلا آشنا هستیم و اگر کسی کاری انجام داده اجرت او پرداخت نشود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: گرفتن اجرت در پاره ای از موارد مانند اجرت بر کار حرام و اجرت در کارهای واجبی مانند تجهیز میت حرام است، اگر کسی برای کار حرام به کار گرفته شود مستحق اجرت نمی شود.

وی اضافه کرد: به کارگیری شخص بدون تعیین دستمزد مکروه است و میزان دستمزد بر اساس عرف محاسبه می شود، همچنین مستحب است که دستمزد کارگر بدون تأخیر و قبل از خشک شدن عرق آن پرداخت شود اما امروز می بینیم که حقوق کارگران چقدر با تأخیر پرداخت می شود.

حجت الاسلام اکبری گفت: اگر اجرتی از قبل تعیین نشده باشد باید بر اساس عرف اجرة المثل را به کارگر پرداخت کرد و باید مراقبت کنیم تا حقوق کارگران ضایع نشود.

محمد قمین
ارسال نظرات