۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۰۵۲۲۷
صمیمی با امام جمعه مردمی تبریز؛

گفت‌وگو | نسل جدید را خوب ببینیم

گفت‌وگو | نسل جدید را خوب ببینیم
آنچه که از رسانه‌ها از انتظار داریم این است که باید به نسل جدید و جوان جامعه امید بدهند و در این رابطه نیز نمی گویم کم کار کردند، بلکه باید بیشتر کار کنند.

اشاره: امامان جمعه، جانشینانِ نائب امام زمانند و شهرها بر دایره بصیرت و زمان شناسی و مردمی بودن آنان می چرخد.

برکت وجود نمازجمعه که یکی از مصادیق حکومت صالحان است به یُمن پیروزی انقلاب اسلامی سازوکار این حرکت مهم سیاسی و عبادی در کشور حاصل شد.

در میان خیل عظیم امامان جمعه موفق و خدوم، استان آذربایجان شرقی پس از خدمت افتخارآمیز آیت الله مجتهدشبستری، شاهد حضور فرزند دیگری از خود در کسوت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه ای است که مردمی بودنش با وجود حضور تازه وی در این جایگاه، زبانزد خاص و عام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با سابقه ای درخشان، این بار با پوشیدن ردای امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی،‌ جان تازه ای به روحیه خدمت خالصانه به مردم و هم نشیبن بودن با آن ها به جامعه تزریق کرد.

ایشان مردمی بودن و سوار بر مرکب زمانه خویش شدن را سرلوحه کارش قرار داده و هم حضور فیزیکی بین مردم و هم حضور در فضای مجازی، قلوب عاشقان ولایت و مسئولین شریف را به سمت خود کشانده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، متولد۱۳۴۱ فرزند آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم از روحانیون برجسته و بنام تبریز است. وی پس از شهیدان محراب آیت‌الله قاضی و آیت‌الله مدنی، مرحوم آیت‌الله مشکینی، مرحوم آیت‌الله ملکوتی و آیت‌الله مجتهدشبستری، ششمین نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از ۱۰خرداد ۱۳۹۶ تاکنون است.

به دلیل حضور موثر و ارزشمند این عالم خدوم در رسانه ها و استفاده از ظرفیت بزرگ رسانه در جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، خبرنگار خبرگزاری رسا در دیداری صمیمی، پای دغدغه‌های این امام جمعه خدوم  نشسته است که تقدیم خوانندگان محترم خواهد شد.

رسا ـ با توجه به حضور موثر شما در رسانه ها به خصوص فضای مجازی، نظرتان درباره اشتراک‌گذاری مسائل خصوصی برخی کاربران چیست؟

گفت و گو/انعکاس اخبار حوزه‌ها بسیار مهم است، چون روحانیون معلم و مربی هستند

کسی که این کار را انجام می دهد مانند این است که آلبوم شخصی خودش را، عکس های خصوصی خود را می دهد به هزاران نفر و می گوید بیایید نگاه کنید. اگر سواد این کار را داشته باشد هیچ وقت این کار را نمی کند. هیچکس آلبوم شخصی خودش را نمی دهد به دیگران نگاه کند. این که در فضای مجازی مسائل حریم خصوصی خود را بیان می کند، نشان از عدم اطلاع کافی است.

در این رابطه یک سری دوره ها برای دانش آموزان، دانشجویان، طلاب واقعا ضروری است. من جمعه گذشته همین موقع  بود، سازمان سراج یک دوره ای گذاشته بود برای تعدادی رفتم آن جا صحبت کردم، خیلی خوشم آمد از این کار که بالاخره ما باید اطلاعات کافی از فضای مجازی داشته باشیم.

رسا ـ خبر و خبررسانی یکی از مباحث مهم در دنیای رسانه است. نظرتان در این باره چیست؟

خبر معلوم است. خبر و رسانه خیلی مهم است. درست است که الان بعضی از رسانه های مکتوب، مانند روزنامه ها و مانند آن ، اثرات قبل خودشان را ندارند ولی خبر، خودش همان یحتمل الصدق و الکذب است؛ و اطلاع رسانی  صحیح امروز می تواند در جامعه ما بسیار کارساز باشد.

شما می بینید که از فرصت "خبررسانی" چه استفاده های مفیدی می توان کرد، الان من هرکجا می روم ـ البته من که کسی نیستم ـ ولی به واسطه همان اخباری که منتشر شده است، آثار مثبتی را در فضای حقیقی شاهد هستیم.

در قدیم هم شکل خبرررسانی این گونه نبود. خبر در یک مسجدی، در یک محله ای، در یک کوچه ای به گوش مردم می رسید؛ اهالی آن محل یا نهایتا در حد یک شهر. الان یک خبر در یک دقیقه در سطح کشور بلکه در دنیا منتشر می شود؛ بنابر این جایگاه خبررسانی و اطلاع رسانی بحث بسیار مهمی است.

 الان بحث گام دوم انقلاب، خوب این بیانیه که آقا صادر کردند، بعضی ها شاید مثلا به فکر یک پیام معمولی نگاه کنند در اثر بی اطلاعی و حال آن که بیانیه گام دوم انقلاب یک منشوری است برای چهل سال آینده.

رسا ـ به نکته خوبی اشاره فرمودید. به نظر حضرتعالی یک رسانه چه حرکتی می تواند در جهت پیشبرد بیانیه مهم گام دوم داشته باشد؟

این بیانیه یک فرمان است، تدبیر است، منشور است. این را رسانه ها می توانند با تبیین بیانات مقام معظم رهبری فضای کشور را برای اجرای گام دوم انقلاب بسیار آماده کنند. به نظرم می رسد که در این رابطه کم کاری شده است و به عنوان رکن اساسی دموکراسی در کشور،‌ همین رسانه ها نقش خودشان را در جامعه پردازی و تمدن سازی ایفا کنند.

در این مقطع تاریخی هم با تزریق امید در جامعه، یار و یاور ملت ایران باشند، پشتیبان مقام معظم رهبری باشند، با تولید محتوای قوی، افکار عمومی را نسبت به حمایت از کالای ایرانی که مدنظر آقا است در سایه تبلیغ و خبررسانی امکان پذیر است و در نتیجه همان شعار امسال که رونق تولید است هدایت کنند.

به نظرم خبرگزاری ها و رسانه ها در این رابطه نمی گویم کم کار کردند بلکه می گویم باید بیشتر کار کنند و در حل مشکلات اقتصادی کشور رسانه ها می توانند نقش اول را بازی کنند.

گفت و گو/انعکاس اخبار حوزه‌ها بسیار مهم است، چون روحانیون معلم و مربی هستند

رسا ـ آیا جریان سازی رسانه ها می تواند اثری در پیشبرد اهداف داشته باشد؟

همان گونه که خودتان بهتر می دانید در دنیای امروز که اصل ارتباطات و اطلاعات است نمی توان از نقش مهم و سازنده مطبوعات و خبرگزاری ها، در جریان سازی ها و مدیریت افکار عمومی به عنوان یکی از نقاط قدرتمند و قابل اتکای جوانان و جوامع امروز بشر غافل بود.

اگر نگاهی گذرا به تاریخ داشته باشیم، تاریخ جوامع مختلف، روند شکل گیری وقایع مهمی همچون انقلاب های سیاسی در دنیا، انقلاب های اقتصادی، جنگ هایی که در کشور ها اتفاق افتاده، صلح ها و شکست هایی که بوده و پیروزی هایی که در این انقلاب ها بوده است این مطلب را می توانیم به خوبی دریابیم و برای ما روشن می شود که خبرگزاری ها و رسانه ها، بارزترین و ملموس ترین نقش را در بیشتر مواقع به دوش کشیدند.

از این رو آنچه که از رسانه ها از خبرگزاری ها و مطبوعات انتظار داریم این است که باید به نسل جدید و جوان جامعه امید بدهند و در این رابطه نیز باز نمی گویم کم کار کردند بلکه باید بیشتر کار کنند. باید منادی وحدت باشند. البته این به معنای این نیست که خدای نکرده بگویم که انتقاد نکنند؛ اما انتقاد منصفانه کنند، منادی وحدت باشند.

 باید سعی کنند با حفظ هر نوع گرایش و سلیقه، وحدت و همدلی و همزبانی را میان مسئولان و مردم ارتقا بدهند مخصوصا شما که خبرگزاری رسانه ای حوزوی هستید.

شما مسئولیتتان سنگین تر از سایر خبرگزاری هاست. خبرگزاری های دیگر ممکن است که کاری برای خودشان دارند انجام می دهند و مساله ای را دنبال می کنند ولی شما به عنوان مرشد و راهنما و مربی هستید. چون روحانی هستید و این خبرگزاری در واقع روحانیت و حوزه است. انعکاس نارسایی های موجود عیب ندارد؛ ‌اما به قصد اصلاح باید باشد نه تخریب.

رسا ـ روش این کار در این نوع خبرگزاری ها را چگونه می بینید؟

باید همراه با ارائه راهکارهای اصولی باشد. ما بگوییم که این اشکال هست و این هم راهکارش هست و کارشناسی شده هم هست. ضمن اینکه در کنار بیان نارسایی های موجود حتما بایستی به نقاط قوت هم اشاره کنیم. بگوییم اگر ما این اشکال را داریم در کنارش نقاط قوت داریم.

بگوییم این دستاوردهای نظام اسلامی است که متاسفانه ما نسبت به بیان دستاوردهای نظام کم پرداختیم. همه ما مقصریم. چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بهانه خوبی بود. ما در حوزه های علم و فناوری و اجتماعی و فرهنگی و نظامی، بیاییم به دستاوردهایی که نظام داشته و بسیار ارزشمند هم بوده. کجا بودیم و به کجا رسیدیم.

مخصوصا تحولی که در جوانان ما ایجاد شده است. این حرف را من قبول ندارم که بعضی ها می گویند که این جوان های امروزی آن جوان های اول انقلاب نیستند. جوان های امروزی جوان های زمان جنگ نیستند. درست است که ما ریزش داشتیم اما خیلی هم رویش داشتیم.

گفت و گو/انعکاس اخبار حوزه‌ها بسیار مهم است، چون روحانیون معلم و مربی هستند

چه کسانی رفتند مدافعین حرم شدند. چه کسانی امسال در ایام تعطیلات نوروزی، در مساجد حضور فعال داشتند برای اعتکاف؟ همین جوان ها. چه کسانی هستند در ماه مبارک رمضان شب های قدر یک مسجد را خالی نمی گذارند؟ همه جوان ها هستند در مراسم شب های قدر شرکت می کنند.

 چه کسانی هستند در مراسم نیمه شعبان؟ می رفتم مساجد تبریز برای سرکشی، تمام هیات ها تیپ جوان بودند. هر هیات هزار تا دو هزار نفر در جشن امام زمان علیه السلام شرکت می کنند. چه کسانی هستند.؟

این تولید را چه کسانی می چرخانند؟ جوان ها هستند. چه کسانی باعث موفقیت کشور در بحث هسته ای شدند؟‌ همین دانشمندان جوان ایرانی. چه کسانی در بحث ورزش برای کشور ما افتخار می آفرینند. مثلا در کشتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام دادند چه کسانی هستند؟ همین جوان ها هستند. در المپیادهای مختلف.

خبرگزاری ها هم باید نسبت به جوان ها حساس باشند. نسبت به امید دادن به جوانان خیلی تلاش کنند.

رسا ـ استان آذربایجان شرقی در زمینه رسانه چقدر فعال است؟

در استان هم باید چه رسانه مکتوب و چه فضای مجازی باید تلاش کنیم شاهد آشتی بیشتر با رسانه ها چه مکتوب چه فضای مجازی باشیم. اینها بیایند در کنار هم. مسئولان فرهنگی نباید رسانه ها را بی اهمیت بدانند. مسئولان فرهنگی در سطح کشور و در استان ها باید به مشکلات صنفی اصحاب رسانه توجه کنند و به فراموشی نسپارند.

رسا ـ بعضا بی اخلاقی هایی در رسانه ها مشاهده می شود. به نظر حضرتعالی راهکار مقابله با این بی اخلاقی ها چیست؟

الان متاسفانه اینگونه شده است که هر نهاد و سازمانی بالاخره مورد هجمه قرار می گیرد می آیند چند خبرنگار را – البته نمی گویم می خرند – هوایشان را دارند تا اینکه مواظب باشند که اخبار غیر واقع منتشر نشود. این خوب نیست.

مسئولان فرهنگی اگر مسئولیت احساس کنند، هوای این اصحاب رسانه را داشته باشند و دست اینها را بگیرند و کمک کنند و پشتیبانی کنند اینها هم می توانند هم با انعکاس اخبار مخصوصا اخبار امیدوارکننده و اخباری که می تواند جامعه را شاداب کند و خوشحال کند؛ اما یک خبر ناگوار می بینید که فورا در سطح گسترده پخش می شود.

به نظرم در رابطه با اخباری که امیدوارکننده است باید بیشتر کار کنیم. روزنامه ها خیلی نقش دارند. درست است که روزنامه الان مثل سابق نیست ولی مشتری خودش را دارد. انتشار روزنامه در ایران قدمتی نزدیک به 180 سال دارد. به بیان دیگر باید بگوییم اولین تولید روزنامه هم در کشورمان در سال 1253 با انتشار روزنامه ای تحت عنوان کاغذ، یا کاغذ اخبار آغاز به کار کرده است و تاکنون تاریخ پرفراز و نشیبی را شت سر گذاشته است.

تاریخ مطبوعات ایران البته با تاریخ مطبوعات آذربایجان هم گره خورده است. در ارتباط با مطبوعات تبریز تا پیش از دوره رضاشاه همواره در حوزه مطبوعات پیشرو در کشور بوده است و از نظر تربیت نیروی ماهر و متخصص – از گذشته اینگونه بوده است.

تبریز و آذربایجان چهره های درخشانی را در بحث خبرنگار و روزنامه نگار به تاریخ مطبوعات کشورمان معرفی کرده است. جایگاه مطبوعات آذربایجان در دوران گذشته هم از نظر کیفیت، تیراژ، پخش و توزیع محلی و حتی برخی روزنامه ها در حد ملی بوده است طوری که الان هم تعداد نشریات حتی در گذشته تعداد نشریات تبریز در بعضی از مطبوعات از مرکز بیشتر بوده است.

گفت و گو/انعکاس اخبار حوزه‌ها بسیار مهم است، چون روحانیون معلم و مربی هستند

رسا ـ انتظار شما از خبرگزاری رسا چیست؟

به هرصورت ما خیلی خوشحالیم از خبرگزاری رسا و از شما توقعات بیشتری داریم مخصوصا اخبار حوزه ها. این اخبار خیلی مهم است. ما الان به طور میانگین هرروز در یکی از حوزه ها حضور داریم. اخیرا آیت الله اعرافی اینجا بودند و گزارشی در باره فعالیت حوزه ها به ایشان ارائه شد.

الحمدلله اشراف داریم چون هر روز به حوزه ها می رویم و به مشکلاتشان می رسیم. انتظار داریم اخبار حوزه ها بیشتر منعکس شود. دوستان هم دلگرم می شوند وقتی اخبار را ببینند. شاید خیلی برای من مهم نباشد ولی برای استان و طلاب خیلی مهم است.

به هر صورت ما اگر توفیق هم داشته باشیم قم آمدیم حتما به خبرگزاری رسا می آییم و امیدواریم تشکر حضوری داشته باشیم.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید کمال سپاسگزاری را داریم./829/گ401/س

خبرنگار:‌ محمدمهدی مرادی

 

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات