۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۰۵۲۹۲
رویترز:

هدف فشار اقتصادی به تشکیلات خودگردان، تحمیل معامله قرن است

هدف فشار اقتصادی به تشکیلات خودگردان، تحمیل معامله قرن است
به عقیده بعضی از تحلیلگران، هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی از فشار اقتصادی به تشکیلات خودگردان فلسطین، تحمیل طرح «معامله قرن» است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاشند تا با اعمال فشار مالی بر تشکیلات خودگردان زمینه اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» را فراهم کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، تحلیلگران بر این باورند که کاهش شدید کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌ها طی یک سال گذشته، تلاشی است تا آنها را به سمت طرح جدیدی که واشنگتن مدعی شده منافع اقتصادی برای آنها به ارمغان خواهد آورد، متمایل سازد.

رسانه‌های بین‌المللی اخیرا خبر داده بودند که دولت «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا بعد از اتمام ماه رمضان از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی خواهد کرد که اندکی بعد از انتشار این گمانه‌زنی‌ها، «جارد کوشنر»، داماد و مشاور رییس‌جمهور آمریکا آنها را تأیید کرد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است.

در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

بر اساس این طرح دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، تشکیلات خودگردان فلسطین مخالف طرح صلح آمریکایی است و در این تشکیلات خشم بسیاری بر سر تحریم‌های رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها وجود دارد.

رژیم صهیونیستی اخیرا تحریم‌هایی را علیه تشکیلات خودگردان وضع کرده که دولت تشکیلات خودگردان را به سمت بحران مالی کشانده است.

پارلمان رژیم صهیونیستی (کِنِست) نیز سال گذشته برای اعمال فشار بیشتر به «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرفتن طرح «معامله قرن» آمریکا، قانون کاهش بودجه این تشکیلات را تصویب کرده بود.

علاوه بر این تشکیلات خودگردان پیش‌بینی کرده که اجرای طرح معامله قرن آمریکا نمی‌تواند برقراری دولت فلسطینی را تضمین کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا اعلام کرده بود، عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی با فشار آمریکاست و طرح «معامله قرن» اجرایی نخواهد شد./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات