۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۰۴۵۱۰
«میدل ایست مانیتور» بررسی کرد؛

مواضع اروپا در قبال مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین ریاکارانه است

مواضع اروپا در قبال مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین ریاکارانه است
تعدادی از سیاستمداران مطرح اروپایی که نگران طرح آمریکا درباره مناقشات فلسطین و اسراییل موسوم به معامله قرن هستند در نامه ای از اقدامات یکجانبه آمریکا ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «میدل ایست مانیتور» در مقاله‌ای به قلم پروفسور «کامل الحواش» به بررسی نامه‌ای پرداخته که ۳۷ سیاستمدار پیشین مطرح اروپایی به علت تهدیدی که از سوی ترامپ درباره «معامله قرن» پیش بینی می‌کنند به روزنامه گاردین نوشته اند. این نامه به ارائه راهکارهایی پرداخته که به کمک آنها بتوان از اقدامات غیر قانونی و یکجانبه آمریکا به نفع اسرائیل پیشگیری کرد. پروفسور «کامل الحواش» معاون رئیس شورای سیاست فلسطین در بریتانیا (BPPC) و عضو کمیته اجرایی کمپین همبستگی فلسطین (PSC) است.

در ادامه ترجمه این مطلب آمده است:

در درگیری‌های بین فلسطین و اسرائیل اتحادیه اروپا در یک دوراهی قرار است یا باید به پوشاندن نقض قوانین بینالمللی توسط اسرائیل و فشاری که به فلسطینیان می‌آید ادامه دهد، یا اسرائیل و متحد خود آمریکا را به سوی صلح سوق دهد.

متأسفانه اروپا تا کنون گزینه اول را انتخاب کرده است و شواهدی دال بر آن نیز برای همگان وجود دارد. اگر عبارت «اقدامات اروپا علیه اسرائیل» ( EU acts against Israel) را در گوگل جستجو کنید منابعی که در این رابطه هستند را پیدا می‌کنید. یک استثنا احتمالاً مربوط به سال ۲۰۱۵ می‌شود طبق این اقدام اتحادیه اروپا تصمیم گرفت محصولاتی را که در شهرک‌های صهیونیستی تولید می‌شوند را با زدن برچسبی مشخص کند. این اقدام به عنوان تاکتیکی در نظر گرفته شد تا اولین گامی باشد که از ورود محصولات سرزمین‌های اشغالی به بازارهای پرمنفعت جلوگیری کند.

تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر این که زدن این برچسب‌ها باعث جلوگیری از گسترش سرمایه گذاری اسرائیل در شهرک‌های غیرقانونی شده باشد وجود نداشته است.

دیگر اقدام ارزشمند دیگر اروپا سال ۲۰۱۶ انجام شد، وقتی هشت کشور عضو اتحادیه اروپا نامه رسمی اعتراض آمیزی به اسرائیل نوشتند و در آن ۳۰.۰۰۰ یورو را به عنوان غرامت تخریب سازه‌ها و زیرساخت‌هایی طلب کردند که این کشورها در «پلان C» کرانه باختری که تحت کنترل کامل اسرائیلی‌ها بود ساخته بودند.

در حالی که اتحادیه اروپا در جست و جوی منبع مالی برای عملی کردن اهداف انسان دوستانه بود اسرائیل این ادعا را رد کرد ضمن این که ادعا کرد سازه‌ها بدون اجازه ساخته شده بودند. به طور کلی گرفتن مجوز برای فلسطینیان بسیار سخت بود و نکته مهم این است که فلسطینی‌ها عقیده دارند برای آنکه در سرزمین خودشان چیزی بسازند احتیاج به مجوز ندارند.

بهتر است در گوگل عبارت (the EU condemns Israel) را جستجو کنید، این عبارت یافته‌های بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد. سندی که برای محکومیت توسط اتحادیه اروپا ثبت شده است فوق العاده است. این سند مربوط می‌شود به غیرقانونی بودن تخریب شهرک سازی و خانه‌ها و بناهای تجاری که برای فلسطینیان ساخته شده بود، همچنین غیرقانونی بودن اخراج آنان از خانه‌هایشان و حتی غیرقانونی بودن تصویب قانونی در کنست به عنوان قانون کشور یهود که به موجب آن اسرائیل به وضوح تبعیض نژادی را در کشور خود به رسمیت شناخت. از طرفی دیگر اتحادیه اروپا پرتاب راکت از غزه را محکوم کرد ولی قتل بیش از ۲۰۰ فلسطینی را که در یک راهپیمایی صلح طلبانه برای بازگشت به خانه‌هایشان که در سال ۱۹۴۸ از آن اخراج شده بودند را محکوم نکرد.

همچنان اتحادیه اروپا این مطلب را که ترامپ حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخته را نیز محکوم نکرد و در عوض تنها بار دیگر موضع خود را تصریح کرد و گفت اتحادیه اروپا طبق قوانین بین المللی حاکمیت اسرائیل بر بر قلمروهای اشغالی از جولای ۱۹۶۷ ازجمله بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و آنها را جز خاک اسرائیل نمی‌داند.

این اتحادیه همچنین قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخت هرچند به نظر می‌رسد این که سران اتحادیه اروپا نشست‌هایشان را در سفارت جدید آمریکا در قدس برگزار کنند برایشان امری عادی است.

اخیراً اتحادیه اروپا در مورد قولی که نتانیاهو در زمان انتخابات اخیر خود درباره گسترش حاکمیت اسرائیل و سکونت غیرقانونی انحصاری یهودیان داد عمیقاً سکوت کرد در حالی که چنین اقدامی یک اشغالگری مسلم است. «خیورهوفستات» که رهبری شاخه‌ای قدرتمند در پارلمان اروپا را به عهده دارد اعلامیه نتانیاهو را از نظر دیدگاه پوپولیسم شرمآور خواند و آن را تخطی از قوانین بین المللی دانست.

آنچه در بالا گفته شد نشان می‌دهد اتحادیه اروپا اقدامات اسرائیل را محکوم می‌کند ولی این محکومیت‌ها جوابگوی این نیستند که رهبران خود را به تغییر رویه وادار کند. این اتحادیه اعمال اسرائیل را محکوم خواهد کرد ولی بعد آن را به عنوان یک کشور دموکراتیک با تکنولوژی بالا تحسین می‌کند. دفتر اتحادیه اروپا در اسرائیل مرتباً اسرائیل را تحسین می‌کند و این در حالی که دفتر رام الله این اتحادیه پذیرا بودن فلسطینیان را مورد تجلیل قرار می‌دهد ولی تنها از پروژه‌هایی در مورد فلسطینیان تجلیل می‌کند که در مقیاس‌های کوچک هستند.

اتحادیه اروپا برخی اقدامات آمریکا به نفع اسرائیل مانند انتقال سفارت آمریکا به قدس را رد می‌کند ولی اگر می‌خواهد سیاست خود را حفظ کند باید فشار بیشتری بر اسرائیل اعمال کند؛ طبق این سیاست شهرک سازی غیرقانونی است، عمل یکجانبه از سوی آمریکا و اسرائیل مانع رسیدن به صلح شمرده می‌شود و حل درگیری دو طرف بر پایه راه حل هر دو کشور است. ولی حفظ این سیاست اقدامات جدی تری علیه مقامات اسرائیلی را می‌طلبد.

اروپا اکنون به دلیل تبلیغات زیاد ترامپ برای «معامله قرن» که در حال انتشار است در دوراهی قرار گرفته است. اگر شکاف‌ها عمیق باشد آنگاه موضعی که اروپا سال‌ها آن را حفظ کرده بود را ادامه نخواهد داد. اگر توافق حداقل ملزومات قوانین بین المللی را نداشته باشد چه؟ اگر گزینه شهرک سازی و یک کشور فلسطینی حذف شود چه باید کرد؟ در آن صورت سیاست اتحادیه اروپا چه باید باشد؟

از آنجا که برخی سیاستمداران بلند پایه اروپایی معتقدند ممکن است اقداماتی که ترامپ می‌خواهد انجام دهد خطرناک باشد در راستای حل مسئله فلسطین و اسرائیل ۳۷ سیاستمدار بلند پایه سابق اروپایی نامه‌ای به روزنامه گاردین نوشتهاند. آنها در این نامه هشدار داده اند: «متاسفانه دولت فعلی آمریکا از سیاست‌های همیشگی پیشین آمریکا و نُرم هایمعمول تصویب شده بین المللی فاصله گرفته است و نکته حساس در این مقطع این است که اروپا هوشیارانه و استراتژیک عمل کند».

آنها اروپا را به پذیرش و ارتقای برنامه‌ای فرا خواندند که به پارامترهایی که مطابق اصول بنیادی قوانین بین المللی است پایبند باشند. همچنین اضافه کردند که اروپا باید بر ملزومات صلح پایدار در به وجود آوردن کشور فلسطین در جوار کشور اسرائیل تاکید داشته باشد و این تاکید بر اساس مرزهایی باشد که در سال‌های پیش از ۱۹۶۷ مورد توافق دو طرف بوده است. این سیاستمداران همچنین تاکید کرده اند که تعویض اراضی بین دو کشور باید تا حد امکان کم باشد و تساوی بین آنها رعایت شود. این مطلب که قدس باید پایتخت هر دو کشور باشد و سازماندهی‌های امنیتی که اهداف و حاکمیت هر دو طرف را در نظر بگیرد نیز از دیگر نکات برجسته این نامه است؛ ضمن آنکه در این نامه تاکید شده است باید درباره راهحلی منصفانه برای آوارگان فلسطینی به توافق رسید.

این نامه همچنین می‌گوید باید هرگونه برنامه‌ای که استانداردها را در نظر نمی‌گیرد رد شود. در ضمن این نامه اتحادیه اروپا را فرا می‌خواند تا پارامترهایی که از نظر بین المللی برای راه حل دو کشور مورد توافق قرار گرفته بودند را دوباره به صورت رسمی مورد تأیید قرار دهد. انجام این کار پیش از طرحی که آمریکا می‌خواهد مطرح کند معیارهایی که اتحادیه اروپا بر اساس آن از آمریکا حمایت می‌کند را تعیین می‌کند و باعث می‌شود زمانی که این برنامه مطرح شد اروپاییان بتوانند یک پاسخ منسجم و واحد بدهند.

امضا کنندگان نامه، کشورهای اروپایی را تشویق می‌کنند که «تعهد بیشتری به افزایش تلاش‌ها نشان دهند تا نتیجه به دست آمده در مورد دو کشور از اعتبار بیشتری برخوردار باشد».

آنها هشدار دادند که این مطلب بسیار حائز اهمیت است که اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای عضو به طور فعالانه از عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله آنها که با قطعنامه ۲۳۳۴ مطابقت دارند اطمینان حاصل کنند.

طبق گفته ترامپ برنامه او بر اساس همان پارامترهای «شکست خورده» و «کهنه» قدیم نیست در نتیجه در صورتی که تاکید اروپاییان بر مواضعشان که پیشینه تاریخی دارد به اندازه کافی جدی نباشد توسط آمریکا رد خواهد شد.

البته این اقدام اتحادیه اروپا را در تقابل با دولت ترامپ و البته نتانیاهو قرار می‌دهد. رو به رو شدن با «معامله قرن» که تنها منافع اسرائیل را در نظر گرفته است اجازه صحبت و محکوم کردن به اروپا را نمی‌دهد هرچند مطالب مطرح شده توسط اروپا بیشتر باعث دستیابی به صلح می‌شد تا توافق ضد صلح ترامپ./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات