۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۰۵۷۹۴
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم:

توسل به اهل‌بیت رمز قبولی توبه است

توسل به اهل‌بیت رمز قبولی توبه است
رییس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه خداوند به ‌واسطه کلماتی توبه حضرت آدم(ع)را پذیرفت که آن کلمات نام‌های اهل‌بیت هستند، اظهار داشت: توسل به اهل‌بیت رمز قبولی و پذیرفته شدن توبه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم ظهر امروز در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به پیام تفسیری آیات 30 تا 37 سوره بقره اظهار داشت: در این آیات داستان خلقت حضرت آدم علیه‌السلام بیان‌شده است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: آیه 30 سوره بقره  بر خلقت حضرت آدم علیه‌السلام و خلیفه قرار داده شدن ایشان، سجده فرشتگان بر حضرت آدم علیه‌السلام و دلیل سجده و عدم سجده ابلیس و استکبار ورزیدن ابلیس به مقام حضرت آدم علیه‌السلام اشاره دارد.

وی افزود: در این آیات خداوند می‌فرمایند که حضرت آدم علیه‌السلام را در زمین خلیفه خود قرار داده  و از فرشتگان می‌خواهد به خاطر شاخصه‌های ملکوتی انسان به او سجده کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: فرشتگان با شنیدن خبر خلیفه شدن حضرت آدم علیه‌السلام به خداوند عرضه می‌دارند که انسان خون‌ریز و فساد کننده است.

وی ادامه داد: خداوند به فرشتگان می‌فرماید که انسان  دارای ویژگی خاصی است که می‌تواند خلیفه شود، پس ‌از آن خداوند به فرشتگان می‌فرمایند مرا از آنچه در نزد حضرت آدم علیه‌السلام وجود دارد مطلع کنید، که فرشتگان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: پس از این ماجرا حضرت آدم علیه اسلام اسمائی را که از خداوند آموخته بود برای فرشتگان بازگو می‌کنند. 

رئیس پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: بازگو کردن این اسماء از جانب حضرت آدم علیه‌السلام نشان می‌دهد که مقام و منزلت انسان به کمال‌یافتگی او از مسیر علم و قدرت یادگیری است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه تمامی فرشتگان پس از شنیدن اسماء از سوی حضرت آدم علیه‌السلام به مقام ایشان سجده کردند، افزود: ابلیس تنها کسی بود که به انسان سجده نکرد و به خاطر غرور استکبار ورزید، رانده شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از ساکن شدن حضرت آدم علیه‌السلام در بهشت، زمانی که شیطان متوجه نیاز انسان نیاز به غذا شد، تصمیم گرفت حضرت آدم علیه‌السلام را از این ناحیه فریب دهد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان اظهار داشت: پس از فریب خوردن حضرت آدم و خروج ایشان از بهشت، حضرت آدم علیه‌السلام به‌واسطه کلماتی به درگاه خداوند توبه کرد و توبه ایشان پذیرفته شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: در روایتی از امام صادق علیه‌السلام بیان‌شده که آن کلمات همان نام‌های اهل‌بیت علیه‌السلام است؛ زیرا توسل به اهل‌بیت علیه‌السلام رمز قبولی توبه است.

وی یادآور شد: همچنین در روایت‌ها نقل‌شده علت 30 روز، روزه گرفتن مؤمنان نیز به‌این‌علت است که اثر میوه ممنوعه در مدت 30 روز با عبادت و روزه از بدن حضرت آدم علیه‌السلام پاک شد؛ به همین دلیل فرزندان حضرت آدم علیه‌السلام در طول سال به دلیل آلوده شدن به گناه در مدت 30 روز ماه رمضان با عبادت و روزه‌داری تن خویش را از گناه پاک می‌کنند./837/ج

محمد جعفری
ارسال نظرات